Motorsåg och handhållet

346 XP NE drunknar.

70 inlägg 7962 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Rotvältaren  
#740136
Williamm skrev:
Mange skrev:Följ slangarna.
Filtret sitter i en ända av en slang som går till primer om det ska tryckas till förgasare eller förgasare om det ska sugas in i densamma.
Det är nån av detta.

På 346/353 vill minnas det går slang från filter i tank till primer, vidare slang från primer till förgasare och slang från förgasare till tank/retur.
Jag kan ha fel och kan inte gå och titta ikväll.

På 346ne med primer som det handlar om går slangarna:
Slang med filter från tank till förgasare som vanligt.
Slang från förgasare till primer, från primer en returslang till tank.

Och en slang från takvent till luftfilterhållaren.

Om jag fattat det rätt så suger proimern bränslet genom förgasaren och tillbaka i tanken. Men returslangen från primern till tanken skapar ett övertryck i tanken som får bränsle att komma ur bränsleslangen om man pumpar primern utan förgasare monterad.


Det sista fick jag läsa om några gånger men om poletten ramlat ned menar du att med förgasaren omonterad så får du inget bränsle i blåsan och följdaktligen pumpar du luft och eftersom luft är komprimerbar till skillnad från vätska finns det en logik i vad du skriver eftersom ett övertryck då skapas i tanken.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Williamm  
#740137
Rotvältaren skrev:
Williamm skrev:
Mange skrev:Följ slangarna.
Filtret sitter i en ända av en slang som går till primer om det ska tryckas till förgasare eller förgasare om det ska sugas in i densamma.
Det är nån av detta.

På 346/353 vill minnas det går slang från filter i tank till primer, vidare slang från primer till förgasare och slang från förgasare till tank/retur.
Jag kan ha fel och kan inte gå och titta ikväll.

På 346ne med primer som det handlar om går slangarna:
Slang med filter från tank till förgasare som vanligt.
Slang från förgasare till primer, från primer en returslang till tank.

Och en slang från takvent till luftfilterhållaren.

Om jag fattat det rätt så suger proimern bränslet genom förgasaren och tillbaka i tanken. Men returslangen från primern till tanken skapar ett övertryck i tanken som får bränsle att komma ur bränsleslangen om man pumpar primern utan förgasare monterad.


Det sista fick jag läsa om några gånger men om poletten ramlat ned menar du att med förgasaren omonterad så får du inget bränsle i blåsan och följdaktligen pumpar du luft och eftersom luft är komprimerbar till skillnad från vätska finns det en logik i vad du skriver eftersom ett övertryck då skapas i tanken.

Det låter rätt. Jag har inte funderat över varför, bara konstaterat att det är så.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Williamm  
#740138
hva555 skrev:Tillbaka med problemen. Har en original förgasare (Zama) med pump för startsoppa. Pumpen fungerar (kollade retur). Har sågen stått en dag tänder den helt normalt med choke men går inte vidare med inskjuten choke (eller ute). Skruvade bort locket på förgasaren, 4 skruv, där var rejält med bränsle. Torkade bort det , kände på ventilen, kom inget mer bränsle. Drog i snöret några gånger, kände på nålen, ingenting. Med o utan stiftet i inget bränsle. Jag förväntade mig att det skulle kommit en skvätt när jag drog i snöret. Blåste lite tryckluft i tankventilationen, då kom bränsle när jag tryckte på nålen. Pumpmembran ser nytt ut. Provat med läcksökningsspray runt insuget utan resultat (tryckluft i filteranslutningen) Vad har jag missat?

Har di kollat att det är rätt popoff trycket på nålen i förgasaren? Jag hade det på en såg som gick som du beskrev.
Och där var popoff trycket för högt, jag fick fixa det så det blev rätt och nu går den som den ska.

Senast redigerad av Williamm tis 21 dec 2021, 22:34, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Rotvältaren  
#740139 Bränsleångor är också komprimerbara och det är därför man kan skapa ett litet övertryck på det sättet Mange beskriver, genom att skaka sågen innan man börjar dra i startsnodden.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#740141 Det där såg ju spännande ut. Är trycket så högt på nålspetsen att det övervinner fjädern? Händer detta normalt i en såg? Blir väl rejält sur då och hur går det för membranet som har lufttryck på andra sidan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740142 Otät nål ger även det problem.
Den gör sitt jobb bäst rätt justerad och tät..

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Williamm  
#740173
hva555 skrev:Det där såg ju spännande ut. Är trycket så högt på nålspetsen att det övervinner fjädern? Händer detta normalt i en såg? Blir väl rejält sur då och hur går det för membranet som har lufttryck på andra sidan?

Jag tror att tryck på nålspetsen för att övervinna fjädern bara är för testet. Men är det för högt tryck för att övervinna fjädern
så orkar inte membranet och ventilen är inte öppen tillräckligt länge.

Mange skrev:Otät nål ger även det problem.
Den gör sitt jobb bäst rätt justerad och tät..

Det blir nog för lågt eller inget pop-tryck alls då.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740182 Pop tryck blir det inget om det är otät nål, fjädern saknas, sitter fel ex.
Tryck mot nålen visar lite, men viktigare är att den är tät och kan stänga/reglera bränslemängd och inte låta luft gå baklänges.
Jag sätter nålen så högt det går utan att läcka. Oftast mattas hävarm lite över tid och ändrar läge nåt lite, membran sträcker sig när de åldras etc.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740183 Vissa förgasare hänger hävarmen i membranets pinne. Ibland skiljer det i höjd och flexibilitet.
Så det är noga man kollar, jämför, testar justerar dem rätt.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

totte  
#740200
hva555 skrev:Är trycket så högt på nålspetsen att det övervinner fjädern? Händer detta normalt i en såg?


Händer troligen aldrig. Sätet som nålspetsen tätar mot är så litet att det fodras ett riktigt rejält tryck för att lyfta nålen. Läcker nålen så är det för att den är skadad, smuts på nålspets eller säte eller för att den kärvat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).