Motorsåg och handhållet

346 XP NE drunknar.

70 inlägg 7973 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740088 Är det primer har man ingen nytta av tanktryck.
Då kommer bränsle fram med tryck upprepade gånger på primer. Bränslet kommer då fram till förgasare på nåt vis antingen sugas genom förgasare eller tryckas till förgasare.
Sågar utan primer har med fördel lite tryck vid uppstart. Inte mycket tryck vi oratsr om bara lite positivt över atmosfärstryck.
Tilta sågen sida sida skapar detta lilla tryck.
Trick hva/jonsered lärde ut förr till de som skruva såg yrkesmässigt och hade mycket uppstartande av tomma maskiner.
Det spar 4-5 ryck i tex bränslerenoverad 254.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Rotvältaren  
#740097 Så vilket är det på 346 XP NE, är det genom att sugas eller tryckas igenom förgasaren?

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Williamm  
#740098
Rotvältaren skrev:Så vilket är det på 346 XP NE, är det genom att sugas eller tryckas igenom förgasaren?

Jag tror det trycks.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740099 Jag vill minnas det trycks till förgasare på 346 och sugs från förgasare på 550.

Kan inte gå ut o kolla med säkerhet nu heller.
Kanske imorgon.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#740104 346 suger 😀 och jag tror att 550 också gör fast den har inte bråkat. Zama med o utan pumpblåsa verkar väldigt lika förutom en liten liten kanal från det övre utrymmet där styrvippan sitter. Kanalen går till en rörstump som med slang går till pumpblåsans inlopp. När man trycker på blåsan sugs membranet ner och öppnar ventilen. Undertrycket gör att bränsle sugs genom förgasarens pump (den där nere) och fyller övre kammaren. Pumpar man vidare sugs bränsle ut och går tillbaka till tanken. Nytt kommer in om man pumpar vidare, luft om det fanns det eller varmt bränsle försvinner efter några tryck på blåsan. Det är min teori, kan det vara så?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Tallskog  
#740106 Det stämmer.
Primern suger bensinen genom förgasaren på alla Jonsered/Husqvarna motorsågar och röjsågar och det ska inte vara övertryck i tanken.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740118 Det skapas ett litet övertryck med bränslets rörelse och luftningens funktion. Det är inte mycket. På 3 serien knappt märkbart.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740119
hva555 skrev:346 suger 😀 och jag tror att 550 också gör fast den har inte bråkat. Zama med o utan pumpblåsa verkar väldigt lika förutom en liten liten kanal från det övre utrymmet där styrvippan sitter. Kanalen går till en rörstump som med slang går till pumpblåsans inlopp. När man trycker på blåsan sugs membranet ner och öppnar ventilen. Undertrycket gör att bränsle sugs genom förgasarens pump (den där nere) och fyller övre kammaren. Pumpar man vidare sugs bränsle ut och går tillbaka till tanken. Nytt kommer in om man pumpar vidare, luft om det fanns det eller varmt bränsle försvinner efter några tryck på blåsan. Det är min teori, kan det vara så?

Det här låter inte rätt i mina ögon...

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#740123 Fler förslag, jag vet ju inte vad som sker när locken är på på förgasaren så lite har jag gissat

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740124 Följ slangarna.
Filtret sitter i en ända av en slang som går till primer om det ska tryckas till förgasare eller förgasare om det ska sugas in i densamma.
Det är nån av detta.

På 346/353 vill minnas det går slang från filter i tank till primer, vidare slang från primer till förgasare och slang från förgasare till tank/retur.
Jag kan ha fel och kan inte gå och titta ikväll.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740126 I vilket fall ska det vara bränsle i bläran, inte luft.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Williamm  
#740129
Mange skrev:Följ slangarna.
Filtret sitter i en ända av en slang som går till primer om det ska tryckas till förgasare eller förgasare om det ska sugas in i densamma.
Det är nån av detta.

På 346/353 vill minnas det går slang från filter i tank till primer, vidare slang från primer till förgasare och slang från förgasare till tank/retur.
Jag kan ha fel och kan inte gå och titta ikväll.

På 346ne med primer som det handlar om går slangarna:
Slang med filter från tank till förgasare som vanligt.
Slang från förgasare till primer, från primer en returslang till tank.

Och en slang från takvent till luftfilterhållaren.

Om jag fattat det rätt så suger proimern bränslet genom förgasaren och tillbaka i tanken. Men returslangen från primern till tanken skapar ett övertryck i tanken som får bränsle att komma ur bränsleslangen om man pumpar primern utan förgasare monterad.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740133
Williamm skrev:
Mange skrev:Följ slangarna.
Filtret sitter i en ända av en slang som går till primer om det ska tryckas till förgasare eller förgasare om det ska sugas in i densamma.
Det är nån av detta.

På 346/353 vill minnas det går slang från filter i tank till primer, vidare slang från primer till förgasare och slang från förgasare till tank/retur.
Jag kan ha fel och kan inte gå och titta ikväll.

På 346ne med primer som det handlar om går slangarna:
Slang med filter från tank till förgasare som vanligt.
Slang från förgasare till primer, från primer en returslang till tank.

Och en slang från takvent till luftfilterhållaren.

Om jag fattat det rätt så suger proimern bränslet genom förgasaren och tillbaka i tanken. Men returslangen från primern till tanken skapar ett övertryck i tanken som får bränsle att komma ur bränsleslangen om man pumpar primern utan förgasare monterad.

Japp då suger den genom förgasare och primern ska vara bränslefylld i vilket fall så nåt är inte rätt om den är tom eller halvfull.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Williamm  
#740134
Mange skrev:
Williamm skrev:
Mange skrev:Följ slangarna.
Filtret sitter i en ända av en slang som går till primer om det ska tryckas till förgasare eller förgasare om det ska sugas in i densamma.
Det är nån av detta.

På 346/353 vill minnas det går slang från filter i tank till primer, vidare slang från primer till förgasare och slang från förgasare till tank/retur.
Jag kan ha fel och kan inte gå och titta ikväll.

På 346ne med primer som det handlar om går slangarna:
Slang med filter från tank till förgasare som vanligt.
Slang från förgasare till primer, från primer en returslang till tank.

Och en slang från takvent till luftfilterhållaren.

Om jag fattat det rätt så suger proimern bränslet genom förgasaren och tillbaka i tanken. Men returslangen från primern till tanken skapar ett övertryck i tanken som får bränsle att komma ur bränsleslangen om man pumpar primern utan förgasare monterad.

Japp då suger den genom förgasare och primern ska vara bränslefylld i vilket fall så nåt är inte rätt om den är tom eller halvfull.


Exakt. Om inte förgasaren är bytt till en utan primer.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740135 Ja, det händer det med...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).