sön 05 dec 2021, 22:47#737840
Ser inga problem med hållfastheten på järn och stål vid de lägre temperaturer jag brukar min Zetor och KTS huggarvagn. Och ej heller med hydraulslangar, och jag har som motto att jag har åkt ut om det varit minus 20 grader C, och har hållit på mycket under hösten så vänjer man sig varefter, jag tänkt det är minus 24 grader o blir nog lite varmare under dagen, men det han bli mörkt o minus 26,5 innan jag var hemma.
Men innan sådan körning så har jag vid ett tillfälle monterat ut bränsletanken och skakat ur den och sköljt ur den med en skvätt ren diesel samt bytt bränsleslangar då traktorn är från 1994. Kylan och mörkret och snödjupet är ett större problem för en själv om ngt krånglar, men det är för de flesta bränslerelaterat i kombination med vatten i diesel, men jag använder en tillsats som funkar ner till minus 26 grader C.
Så har jag hållit på, men traktorn måste hem för jag behöver/ och vill att den skall få el- motorvärmare så blocket ej känns kallt innan start.
Men Entreprenören jag har anlitat när det varit för mycket för min lilla prestationsförmåga han går ut med sina maskiner ned till minus 35, och har två grupper som går tvåskift, men han har rätt nya grejor men nog håller järnet.
Själv ser jag till att köra lite gymnastik med kranen och lastarens funktioner så att kolvtätningarna får lite varmare olja innan man sätter igång med tyngre last.
Nu med kroniskt förmaksflimmer är jag den garanterat svagaste länken, stålet är starkare!
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680