Motorsåg och handhållet

Tankar kring jonsered 2051

367 inlägg 42999 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#705697 Tack pojkar! Sågen som kommer nästa vecka verkade riktigt risig på bild (och billig) men kastskyddet såg intakt ut. Hoppas att mässingsdrevet till oljepumpen inte är utslitet men det visar sig👍

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Williamm  
#706986 Har den kommit än?
Jag menade koppligskåpa med kedjebroms och kastskydd.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#706999 Den kom och kedjebromsen var ok. Har skruvat i helgen och fick den färdig sent igårkväll. När jag skulle dra igång den så hände ingenting.. Kollade gnistan å de fanns ingen.. Har en extra tändspole som jag böt till. Med den fick jag den att puffa till ibland men inte mer.. Kollade gnistan som fanns men väldigt svag då jag jämförde med mina andra sågar.

Så nu har jag en till tändspole på kommande i nästa vecka. Tredje gången gillt?😂

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Williamm  
#707004
Jumper809 skrev:Den kom och kedjebromsen var ok. Har skruvat i helgen och fick den färdig sent igårkväll. När jag skulle dra igång den så hände ingenting.. Kollade gnistan å de fanns ingen.. Har en extra tändspole som jag böt till. Med den fick jag den att puffa till ibland men inte mer.. Kollade gnistan som fanns men väldigt svag då jag jämförde med mina andra sågar.

Så nu har jag en till tändspole på kommande i nästa vecka. Tredje gången gillt?😂

Är avståndet mellan spolen och svänghjulet rätt?

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#707013 Har ett visitkort som jag sätter imellan magneterna och spolen vid montering. Det har fungerat på övriga sågar.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Williamm  
#707015 Då är den nog spolen eller stiftet.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#707020 Provade med ett par olika stift. Lutar nog mot att det är spolen. Jäkla otur att båda är defekta..

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jumper809  
#707346 Det var spolen. Ett nytt ”lik” kom idag som jag tog spolen av och sågen startade direkt👍 Går fint. Påminner om 535 vilket kanske inte är så konstigt.

Blir en renovering av en till 520 då jag har tillräckligt med delar (förutom en tändspole då..men de finns nog.)

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jocke91  
#739655 Nu har denna tråden vilat en stund så jag tänkte passa på att bidra med något litet.

Jag har också en 2051, vilken behöver lite översyn.
Den är ganska skitig och sen så har kolven nypt lite på avgassidan så det är lika bra att byta den med.
Tanken är inte att detta ska bli någon följetong utan bara ett litet oskyldigt inlägg för att kanske väcka tråden lite.
1639859179_20211217_125645.jpg

1639859179_20211217_152915.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

johan eriksson  
#739657 Är det gjutfel eller tillverkningsfel på den nya kolven? 😉

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jocke91  
#739659 Den har nog lite tjockt gjutgods bara

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Hepo  
#739675
Jocke91 skrev:Den har nog lite tjockt gjutgods bara

Hej är det en pop up kolv? bara bra med lite liv i tråden borde bli bra motstånd i snöret med den kolven är redan bra annars på dom.
.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739686 Bättre med mer bränsleluft upp över kolv som kan ge kraft än ett mindre kompressionsutrymme.
Visst, det är det kul o testa o se skillnader.
Men nåt magiskt är det inte med popup.

Avatar Fallback

Re: Tankar kring jonsered 2051

Jocke91  
#739688
Hepo skrev:
Jocke91 skrev:Den har nog lite tjockt gjutgods bara

Hej är det en pop up kolv? bara bra med lite liv i tråden borde bli bra motstånd i snöret med den kolven är redan bra annars på dom.
.


Ja, jag råkade ha en pop up kolv hemma så utav ren nyfikenhet så lär jag montera den.
Jag tror inte att jag märker någon skillnad med enbart den kolven, utan det är mest ett experiment.

Användarvisningsbild

Re: Tankar kring jonsered 2051

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739701 Det är en bra såg.
Klart man ska prova om man har!
Konstigt det finns popup till den. Har de den gamla kvar? Kan du ta nummer och mäta den?
Kanske mäta o lägga upp den nya här: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 10#p249610

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).