Skördare

Valmet aggregat å datorer

8 inlägg 5497 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet aggregat å datorer

mrme  
#73717 Kom igen nu alla valmetnördar nu vill ja höra den sanna versionen om era röda maskiner hur funkar aggregaten idag var ju stora problem när 300 serien kom, har de blivit bra??? Datorerna på .4 har dom börjat funka????

Är längdmätningen bra??

Vad har ni för problem?? diffar som rasar i parti å minut som en del påstår att john deere gör kranar som spricker, aggregat som racklar, kom igen nu med seriösa ärliga svar( ja har ju delat med mej av en hel del nackdelar om ponssen fast ja gillar att köra den)

Fördelarna av att ha kranen mitt framför eller på sidan kan vi väl skippa den här gången för de har vi alla olika uppfattningar om å ja tror inte nån har mer fel eller rätt.

Jag å ume får väl ha en fight framöver om de kanske :???:

Ja är ju som alla vet ganska negativt inställd till att köra en valmet, maskinerna är fina å bra, producerar säkert virke som alla andra oxå. Arbetssättet tilltalar inte mej längre, men ja hade en annan åsikt när ja satt i den, har väldigt svårt för att se mej själv i en sån igen men min chef är mer positivt inställd till den fast inte hellt säker ännu.
Han pratar valmet så öronen blivit röda.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet aggregat å datorer

Knegarn  
#73720 Hepp! Har nu 1600 timmar på 901an med 350.1 , där har vi haft en remont inne i agg. det hade hamnat nått skräp i sliden åt sågmotorn så kedjan snurra lite hela tiden. det var under dom första 50 timmarna och fixades på garanti.
sen kanske 4 slangar på agg och ett rör på kran.
Datorn är slö när man sparar ett område, annars tycker jag den är rätt snabb. datorn är ofta klar att avverka innan man suttit sig till rätta i maskin fast det är minusgrader.
Apteringsdatorn/systemet är inte det bästa om prislistan är snabbt gjord, den byter ofta längder efter första apteringen.
Sikten åt höger är ej heller den bästa.
Förslaget från dataklaven är ej heller bra om kalibrerar efter det, då kan mätningen sticka iväg. man måste justera kurvan innan man godkänner kalibreringen.
Maskin överlag tycker jag har gått hyffsat ändå, jag försöker hålla 1000 stammar per dag i gallringar och lyckas rätt bra med det.

Användarvisningsbild

Re: Valmet aggregat å datorer

Knegarn  
#73721 angående diffar och lådor och sånt har vi aldrig skruvat nått sånt, men vi har säkert för lite erfarenhet bara. det kommer säkert.
våran äldre skördare från 01 har 17 tusen timmar nu och en liten spricka i kran, 840n har 15 tusen timmar och där har vi inte heller gjort nått annat än bytt slangar och lagret i kranpelaren. (och ljuddämpare)
830n har 1200 timmar och där har vi bytt nån slang samt ett relä åt dieselvärmaren.
men som sagt, jag borde inte skriva detta för imorron rasar säkert en diff eller nått liknande :S

Avatar Fallback

Re: Valmet aggregat å datorer

mrme  
#73726
Knegarn skrev:angående diffar och lådor och sånt har vi aldrig skruvat nått sånt, men vi har säkert för lite erfarenhet bara. det kommer säkert.
våran äldre skördare från 01 har 17 tusen timmar nu och en liten spricka i kran, 840n har 15 tusen timmar och där har vi inte heller gjort nått annat än bytt slangar och lagret i kranpelaren. (och ljuddämpare)
830n har 1200 timmar och där har vi bytt nån slang samt ett relä åt dieselvärmaren.
men som sagt, jag borde inte skriva detta för imorron rasar säkert en diff eller nått liknande :S


Klart du ska skriva rasar de så rasar de, allt går väl sönder ändå på en skogsmaskin. Era valmet har knallat på bra som de verkar, visar ja de här för min chef blir han nog ännu rödare 😡
1000 träd per skift är en himla massa träd de, 😡 skulle nog bli yr i huvudet då jag :shock:

Vi fick byta diffen på våran ponsse redan vid 5500 -6000 låter ju bra mycke bättre de där.

Kalibreringen av längd från klave funkar inte heller från ponssen då spårar de lätt ur.

De ja hört om datorena är att dom inte ville starta på ett bra tag vid minusgrader, men har hört att de ska vara fixat nu.


Är .4an mycke trevligare än gamla vid stenig terräng?? den gamla tror våran var en 01 oxå den var väl sådär när de lutade å blev stenigt tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet aggregat å datorer

masterchief  
#73727 Det är inte förvärmning på databurkarna som i D4 datorerna?
Minus 10 och det tar en kvart innan de blinkar igång.. om man inte har värmaren på för då går förvärmningen i datorn samtidigt...

Avatar Fallback

Re: Valmet aggregat å datorer

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73894 Diffproblem är likvärdigt mellan olika märken eftersom det är NAF-grejer som sitter i nästan allt idag.
JD har ju haft rättigheterna på balansboggin men idag kan ju alla få det som tillval

Är dock elsidan som Valmet är på efterkälken med.
Ologiskt dragen el,(våran skotare -02 var tex utan arbetsbelysning,visade sej att omformaren till radion gått sönder,då gick säkringen MEN alla arbetsbelysningskontakter fick ström från den ledning som matade omformaren :lol: )
betyder att det blir mörkt om radion går sönder,logik :?:

Sen är kortslutningsskyddet i datorn för dåligt (magnetventilen som styr åkmotorn kortslöt och då raderades hela transmissionskurvan 😡 )

Samma problem kan uppstå om du kör batterierna tomma vid kallstart (hände på en -06 senaste år)

Annars rullar dom väl :D

Avatar Fallback

Re: Valmet aggregat å datorer

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73953 jahapp ska försöka skriva lite om våra erfarenheter.
Nu har vi kört runt 2500 timmar med våran .4a med 360.2 och den har gått mycket bra hittills.
PÅ aggregatet har vi bytt 3 valsslangar(byggde om dom med en skarv precis utanför aggregatet för enklare byten för 1000 timmar sen ingen har gått efter det), en slang till nedre kniven, tryckslangen in i aggregatet och tryckslangen som hänger under utskjutet.

Skulle vilja säga att 360 blev riktigt bra när det uppgraderades till .1 när .3orna kom. Då fanns det en dålig sak kvar och det var hur det såg ut där tryckslangen gick in i aggregatet, slangarna gick som genom en gummigenomföring vilket gjorde det till ett rent helvete att byta slang, var nästan tvungen att vara två.
Sen när vi kört ett år med .3an så tog valmet in dom på uppgradering till ".1,5" man fick samma slangdragning som det är nu och då tycker jag man kan säga att 360 blev ett riktigt bra aggregat.

Vårat gamla körde vi 15000 timmar med, vid ungefär 11000 timmar kom första sprickorna i stommen, nere vid såglådan. Sen fick vi svetsa ett par gånger till fram till 15000 timmar.
Tror vi fick byta 3 kamkurvor "som en slags bana där ett lager löper för att valshjulen ska stänga lika", ett utbytbart "plattjärn" iaf.
Cylindrarna var dåliga ett tag, fick byta alla cylindrar i aggregatet två gånger ungefär. Började oftast läka i svetsen runt "klumpen" där slangarna går in.
Givare och sånt håller hur bra som helst, bytte ingen diagivare alls, och länggivaren bytte vi en gång för att det började snurra för lätt så om en topp gick av kunde det räkna upp till 15m.
Det mäter bra, VMF har varit ut några gånger brukar ligga på 98-99 %modulträffar då. Skickar dagligen in klavresultat och där ligger vi mycket bra till.

Nej jag säger då att 360 idag är ett mycket driftsäkert och produktivt aggregat, blev ganska mycket mer att köra med när det fick poclain motorer.


Datorerna då... Vi har fått byta en skärm än så länge. Tycker inte den är seg att starta, man vrider på strömmen går in i hytten hinner ta av sig jacka och skor, ta fram vattenflaskan och sätta sig tillrätta så är den redo att starta. Har varit en del buggar i programmet, är inne på 5e programmet nu, i första så var man tvungen att gå in och bocka i och ur slirkontrollen för att den skulle funka.
Sen blev det volymfel i ett.
I ett gick inte allhjulsdriften att koppla ur.
driftuppföljningen var lite knäpp i ett.
Har varit på nån maskin att den kunnat låsa sig nära man ska byta förare.
Tycker det här programmet vi har nu funkar bra, har inte hittat nå tjorv ännu iaf, överhuvudtaget så har jag inte lidit så mycket av de tidigare buggarna, har inte varit nånting man störts av körmässigt.

Drivline och kranproblem har vi varit helt förskonade ifrån.

Avatar Fallback

Re: Valmet aggregat å datorer

mrme  
#74121 Verkar vara drift säkra dom röda maskinerna,
våran 860 har gått bra peppar peppar i drygt 10000 timmar nu ett bromshus men inga större grejer vad ja kan minnas,har hört om fler som krånglat mer.

Vi kör lilla lastutrymmet å lastar lite mindre när de blir tungt timmer (kör stordelen gallring) å lite bökigare terräng.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).