Skogsekonomi

Svensk skog och alltid dansk bank

21 inlägg 6057 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svensk skog och alltid dansk bank

Martin Växjö  
#739512 Kan vi gå till botten med varför man alltid är så intresserad av att lyfta fram Danske Banks marknadsanalyser för skogsbruk. I var och varannan tidning står det något som danskebank tror om marknaden. Finns det inga ordentliga analyser av andra banker som SEB, Swedbank eller min för övrigt rätt tysta bank Landshypotek.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Bosse1  
#739521 Fotat ur "föreningsbladet" Land Skogsbruk. Man börjar undra vart de står? Tänkte tanken själv att ta en bild.
Senast redigerad av Bosse1 fre 17 dec 2021, 21:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Grålle52  
#739528 Danske banks råd till skogsägare är alltid: avverka nu nu nu!

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Martin Växjö  
#739531 Ja de verkar väldigt måna om att det huggs. Kanske är de inriktade på svensk industri. Eller är de många skogsentreprenörers bank? Det borde väl vara många skogsentreprenörer här på forumet som kanske vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

jannee  
#739533 Danske bank är mer villiga att låna ut pengar till entreprenörer än motsvarande svenska, oberoende företag.
Bl.a många åkerier har lån hos Danske bank, betydligt förmånligare villkor än vad svenska banker kan erbjuda, samma gäller för skogsentreprenörer och jord/skogsgårdar.
Svenska banker är mer för att tvätta pengar åt obligatorier + andra kriminella organisationer + suga ut pengar från svenska löntagare/företag (bl.a. affärshandeln).

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Martin Växjö  
#739537 Intressant! En god gärning!! Förutom att oavsett bättre villkor pressas entreprenörer till marginell vinst av nya bolagskontrakt. Men det kanske har blivit bättre i iallafall södra Sverige? Skogsentreprenörernas ekonomi tycker jag är en viktig fråga även för oss skogsägare för att bibehålla en attraktiv arbetsplats åt flinka skogsarbetare. Ekonomiskt pressas entreprenörer av både bolag och föreningar utan att vare sig bolagens leverantörer eller föreningars medlemmar bett om det. Men det är väl en fråga för en annan tråd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

boksson  
#739556 Handlar det inte om att danske bank helt enkelt erbjuder en gratisanalys av skogsmarknaden?
Gratis är gott även för media. Vad jag menar är att danske bank levererar en hyfsat initierad analys som erbjuds på ett silverfat utan att mottagaren behöver lägga tid eller pengar för att få fram motsvarande uppgifter.

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Elis76  
#739562 Handelsbanken har motsvarande upplägg som Danske Bank med webbseminarier och nyhetsbrev. Bankens senaste nyhetsbrev kom i veckan, och sista seminariet för året hölls tidigare denna månad.

Skillnaden mot DnB är att Handelsbanken riktar sitt upplägg mot sina egna Skog & Lantbrukande kunder, inte mot en allmän publik som DnB.

Nästa skogs- och lantbrukswebbinarium är den 18 januari 2022.

Swedbank har ett liknande upplägg som SHB, men fokuserar mycket bredare utanför Skog & Lantbruk och riktar sig enbart mot sina egna kunder.

Både Handelsbanken och Swedbank håller en mycket lägre profil än DnB.

Landshypotek är mera en traditionell hypoteksbank och sysslar inte med analyser i nämnvärd utsträckning.

Skomakare, bliv vid din läst!

Avatar Fallback

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739612 Har alltid uppskattat Freijs analyser. Tydligen är det flera som gör detsamma.

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Martin Växjö  
#739665 Tack. Verkar vara kloka inlägg om saken. Men jag tycker ändå att det är lite konstigt att alla av varandra oberoende medier väljer att lyfta analyser från en bank som danske, som hela tiden tydligt arbetar efter en viss agenda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739799 Agendan är att få fler skogsägare som kunder. Stora lån med god säkerhet. Win-win.

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Ove Lindberg  
#739832 Banker och försäkringsbolag ska man byta vart 3:e år. Enligt mitt sätt att se på saken.
Med vänliga vinterhälningar

Avatar Fallback

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740213
Ove Lindberg skrev:Banker och försäkringsbolag ska man byta vart 3:e år. Enligt mitt sätt att se på saken.
Med vänliga vinterhälningar

Ävenså virkesköpare.

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Martin Växjö  
#795461
1678471928_92ad37d6-f834-4085-b01f-70cf55922759.png
Att säga att de svenska sågverken gjorde röda siffror i slutet av förra året måste väl ändå vara att ta i? Ur skogsaktuellt. Taget ur ett helårssammanhang låter det ju verkligen som att det är lite synd om sågverken. I övrigt en intressant liten artikel. Lagom lång (Kort).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svensk skog och alltid dansk bank

Martin Växjö  
#796123 Lyssnar på skogsfredag först nu. Var visst tvåa på bollen hör jag

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).