Motorsåg och handhållet

Stihl MS241

226 inlägg 55665 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

anersimyra  
#739267 Funkar det inte i dag med kalibreringen så åker sågfan ut ur huset, så att säga.. 🤣 sågen är visserligen tämligen stark och går fint i kap men acceleration och toppvarv har hittills inte varit mycket att hänga i granen.. 😤

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Mossebo  
#739281 Tog nog 25liter bränsle innan min började släppa. Men rask det kallar jag den inte 🙂 däremot har jag den som fällsåg framför hypron å där är den perfekt. Jag låter alltid såget gå lääänge med choken ute. Tror d hjälper...

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Forestboy  
#739295 Luftfilter kan göra spratt vid kalibrering. Var säker på att det är rent innan. 🤓

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739363 Som fällsåg i klenare skog kommer den till sin rätt. Den vaknar när den får gå tungt. Att svepa av småkvist går bra. Ska man kvista grövre kvist så blir den så seg att man vill tejpa fast gasen i bottläge.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

anersimyra  
#739374
Skogsola skrev:Som fällsåg i klenare skog kommer den till sin rätt. Den vaknar när den får gå tungt. Att svepa av småkvist går bra. Ska man kvista grövre kvist så blir den så seg att man vill tejpa fast gasen i bottläge.

Jo, det är fan nära att man får lust att använda sågen och yxa av grenarna.. 🤬 men får den gå tungt i lite grövre under kontinuerligt arbete så funkar den bra.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739397 Den skulle nog passa till nån gubbe som ska stå och kapa inte alltför grov ved.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739411 Finns sån ved? Som okluvet då?
Hört pratas om det i många år nu men den ved man ser här är så grov den får klyvas.
Om man bortser från de minsta grenarna man oftast skiter i.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#739415 Kan väl fatta att den blir lite trögvarvat för en kvistningsraket/varg som @anersimyra. :wink:
Har sett dig kvista på film, och det är en studie i effektiv snabbkvistning och mycket aktiv användelse av gasen.

Har bytat mellan MS241 och MS261 idag och kollat vad som skiljer. Med 261'an kan jag gasa/släppa/gasa och den fullvarvar som blixten. Med 241'an får man hålla gasen hela tiden om man kvistar och ska ha det till att gå undan medan man beväger sig långsmed granen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#739416
Mange skrev:Finns sån ved? Som okluvet då?
Hört pratas om det i många år nu men den ved man ser här är så grov den får klyvas.
Om man bortser från de minsta grenarna man oftast skiter i.

Jag använder 241'n på vedbacken när jag kapar ved på 5-20 cm i dia i en sågbock fylld upp med sådana stammar. Då drar den bra snabbt genom hela stappeln. När det är grövre, drar jag fram en av storsågarna.
Skatboämnen lägger jag i en egen sågbock och kapar med en av småsågarna i bitar på 5-8 cm och packar direkt i småsäck, enligt principet: "Små smulor är också mat, sa Fanden hon åt flugor!"
Men, så är jag ju en gammal gubbe :D :D

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

anersimyra  
#739417
JensSkoog skrev:Kan väl fatta att den blir lite trögvarvat för en kvistningsraket/varg som @anersimyra. :wink:
Har sett dig kvista på film, och det är en studie i effektiv snabbkvistning och mycket aktiv användelse av gasen.

Har bytat mellan MS241 och MS261 idag och kollat vad som skiljer. Med 261'an kan jag gasa/släppa/gasa och den fullvarvar som blixten. Med 241'an får man hålla gasen hela tiden om man kvistar och ska ha det till att gå undan medan man beväger sig långsmed granen.

Jo, man får anpassa sig efter sågen men det är tusan så synd att den går som en farmarsåg när det inte borde varit något problem för stihl att få bättre fart i en såg på över 40 cc..🤔

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#739420 Det håller jag med dig i, @anersimyra!
Jag köpte min eftersom jag kände behov för en halvstor såg med
handtagsvärme, och i kvistningen har jag god tid :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

johan eriksson  
#739432 Du får väl hitta någon som kan trimma den lite.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

anersimyra  
#739434
johan eriksson skrev:Du får väl hitta någon som kan trimma den lite.

Jag har förstås googlat ” muffler mod ” .. 😀

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

johan eriksson  
#739442 Risken är nog att man kanske får fila lite i cylindern med.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

johan eriksson  
#739444 Men jag kan hålla med dig, tråkigt att de inte fått till den från fabrik.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).