Motorsåg och handhållet

Avancerad filning av m-kedjor

122 inlägg 62166 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73857
Niking skrev:Enligt http://www.powersharp.com/PowerSharp_FAQ.asp så kan kedjan bara filas 5-15 gånger innan det är dags för en ny kedja.
/Niklas

Citat från sidan:
"Can I sharpen the chain manually?

No. The PowerSharp® chain can only be sharpened with the bar-mount attachment. But why spend hours sharpening saw chain manually when you can do it in seconds with the PowerSharp® bar-mount sharpener?"

Vem spenderar timmar på att fila en kedja?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Huggis  
#73864 Vi har prövat pferd, sämre skit får man leta efter. Dom håller att fila kedjan en gång med, sen är det slut.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Skogshuggarn  
#73918
Mange skrev:Jo, det kan man nog.
Förr satt detta monterat i svärds kåpan. Senast var nog slutet av 80'tal nånting...


Visst var det någon modell av "raketen" som hade ett monter/demonterbart slipsegment i svärdskåpan?.

De här uppfinningarna verkar iaf inte bli så långlivade på marknaden, och det får väl tala för sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

totte  
#73929 Jovisst Mange har minst en sån kåpa har jag för mig. Nä det där har nog alltid blivit en rejäl flopp, inte minst för att det kräver specialkedjor och som alltid sågar sämre än en vanlig kedja någorlunda vettigt filad. Behöver inte ens vara särskilt bra filad för att slå en sån där autoskärpande.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74036 Beklagligt nog så har jag inte det.
Den jag visade bilder på är från en samlare en bit från Hultsfred.
Jag försökte bända loss den, men det gick inte!
Jag vet flera andra som har denna kåpa, men ingen av deras är komplett med stift o allt!

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

totte  
#74089 Ah, hade glömt att det var nån annans bild du visade, bara minns att jag sett det på en bild från dig. Nå, förr eller senare så ...

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74126 Man får hoppas! Det dyker kanske upp nåt nån gång.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

johan eriksson  
#75798
swe#kipp skrev:Här kommer en bild på en vanlig .325 kejda som jag filat med en flatfil !

IMGP3336.jpg


Finns det någon mall för denna typ av filning också eller är det frihand som gäller? Vilka vinklar kan man köra med, tänkte både på vinkel mot svärdet samt lutningen på tanden/skärplattan? Filas tandens underdel ut med vanlig rundfil?
Mycket frågor blir det :-\ #:-s

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#75802 Jag använder en Atop fil gude för .325 kedjor och jag filar med en flatfil från tandens utsida och in vilket ger en väldigt skarp egg i och med att man "viker" ner kromlagret man slipper det lilla "burret" eller råeggen som blir när filar inifrån och ut.
Det flata skäret som blir av flatfilen gör att friktionen minskar när tanden skär igenom trät viket bidrar till snabbare kaptider och mindre soppaförbrukning och ett väldigt mjukt skär.
Tandbotten filar jag ur med en 4,5mm eller 4mm rundfil innan jag filar skäret på så vis går det lättare att fila med flatfilen samt att man spar flatfilens livslängd rejält, att ta ur tandbotten ger även ökat spån utrymme som också det bidrar till snabbare kaptider.

Dessa saker som jag gör med Atop mallen hjälper även om man filar med rundfil, tex att ta ur tandbotten lite då och då under kedjans livslängd det går även att fila utifrån och in med rundfil men då burkar jag få hålla i tanden med ett finger för att den inte skall hoppa så väldigt när jag filar.


Hoppas svaret var till lite hjälp // Kristoffer

Avatar Fallback

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Robertberg  
#75831 Kan någon fixa fram en bild på vad urfilad tandbotten innebär? Jag begriper inte riktigt, kanske är korkad 8-}

Hur går det med att få hit Atop-killen? Jag är sugen på en mall..

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

softarn  
#75836 Något överdrivet skulle jag vilja fila bort den inom röd ring på bilden nedan med rundfil.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Elias  
#75841 swe#kipp:
Hur gick det med att killen som gjorde ATOP mallen att han skulle skriva lite på forumet osv?

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75849 Filar du bort det finns det risk att spånet inte rullar ihop sig rätt o så blir ett spån stående i skäret vilket gör detta ineffektivt.

Man ska försöka få in så mycket massa som möjligt i var tand. Detta blir lättast fyllt med ett tunnt ihoprullat spån.

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#75852 Om du kollar i denna film så ser du vad som menas med att ta ur tandbotten :)

http://www.youtube.com/watch?v=TN_rzTVkpss&feature=player_embedded#

Användarvisningsbild

Re: Avancerad filning av m-kedjor

swe#kipp  
#75854
Elias skrev:swe#kipp:
Hur gick det med att killen som gjorde ATOP mallen att han skulle skriva lite på forumet osv?



Jodå jag har pratat med honom och han skulle vara behjäplig åt oss hör på forumet i frågor kring kedjor/filning och även kring Atop mallen så klart !
Men det får vänta tills efter helgerna :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).