Motorsåg och handhållet

Autotune signaler

50 inlägg 7673 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Autotune signaler

hva555  
#739087 Jag undrar vad det finns för signaler i Autotunekontakten



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739175 Detta pratades det om i starten av Autotune.
Jag fick förklarat för mig att det kommunicerades med elektiska impulser massor med gånger / sekund.
Data signaler, ettor och nollor.
Är inte så värst kunnig på sånt här och intresset var kanske lite lågt för att snappa upp mer detaljer.
Det finns lite mer beskrivningar och förklaringar om AT lite varstans om man söker.
Vi diskuterade det på chainsawcollectors med lite minns jag.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

johan eriksson  
#739178 Skulle gissa på att det antingen handlar om en can-bus signal eller en enklare K-lina. Mest troligt är nog K-lina.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Alex Strömberg  
#739181 Är som ett styrsystem i en bil, bara ned skalat rätt mycket. Så är signaler som tolkas på ett vist sätt sedan blir det den elektroniska justeringen. Just dessa elektroniska förgasare går nog efter ett förväntat varvtal sedan justerar den tills tändspolen ser rätt varv. För är inga fler givare i sågen utöver det.

Systemet i Stihls 500i är exakt som på bilar. Mäter syre in och ut och justerar därefter.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739185 AT mäter inte syret in eller ut. Inte heller Volym i form av luftmassmätare el dyl.
Snarare hur mycket spjället är öppet och varvtal i nån kul komplicerad historia.
AT har inget som mäter efter förbränning. Inte avgasernas täthet, innehåll eller temp på nåt vis.
Heller inget före mer än bränslets mängd, varvtal, temperatur och spjällets position.
Sen räknas det o följer satta parametrar.
Fast kurva finns och vissa tolleranser från den. Detta ska göra att den anpassar sig.

Jag kallar det elektroniskt styrd förgasare.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Alex Strömberg  
#739186
Mange skrev:Är inte så duktig på 500 och dess system.
Men man ser ju komponenterna i sprängskiss och beskrivningar. Blen inte rysligt impad när jag testade den.
Kanske hade lite högre förväntningar. Är dock helt övertygad om att insprut är framtidens melodi!

AT mäter inte syret in eller ut. Inte heller Volym i form av luftmassmätare el dyl.
Snarare hur mycket spjället är öppet och varvtal i nån kul komplicerad historia.
AT har inget som mäter efter förbränning. Inte avgasernas täthet, innehåll eller temp på nåt vis.
Heller inget före mer än bränslets mängd, varvtal, temperatur och spjällets position.
Sen räknas det o följer satta parametrar.
Fast kurva finns och vissa tolleranser från den. Detta ska göra att den anpassar sig.

Jag kallar det elektroniskt styrd förgasare.



Spjället mäts nog med en vanlig potensiometer och varvtal är ju hur ofta tändspolen tänder stiftet. Kalibrering i CST är ju bara vart ingen gas och fullgas samt om termometern visar rätt. Så de är inte lika smarta dom Husqvarna och Stihl vill få de att låta.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739187 Nä, smarta vet jag inte...
Det är mycket ränande och förväntade resultat utan egentlig koll på resultat.
Jag minns hur det var på bilarna när det bärjade. De hade ingen referens från avgaser heller till o börja med.

Är inte så duktig på 500 och dess system.
Men man ser ju komponenterna i sprängskiss och beskrivningar. Blev inte rysligt impad när jag testade den.
Kanske hade lite högre förväntningar. Är dock helt övertygad om att insprut är framtidens melodi!

Ser inga komponenter som mäter avgaser i nån form på den heller. En sensor finns vid svänghjul, jissar det är tändlägesgivare.
Temp ska den mäta nånstans, vet inte exact var för där är ingen seperat givare.
Så förutom Injektorn så styrs nog detta på liknande vis som AT.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

hva555  
#739243 Tack för alla svar. Jag pratade med han som hjälpt mig med uppdatering av min första autotune, en 555 (=nästan 560). Det finns ju någon magnetventil som kan kärva. Testen verkar gå ut på att lyssna när den är uppkopplad. Jag funderar på om man kan spänningsmata ecu o skicka på varvtalssignal utan att ha HQ test tillgängligt. Det får ju inte vara CAN eller K-lina då utan nåt enklare. Det är ju bara 3 trådar som iofs räcker för K-lina dubbelriktat. Vad tror ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Alex Strömberg  
#739245
hva555 skrev:Tack för alla svar. Jag pratade med han som hjälpt mig med uppdatering av min första autotune, en 555 (=nästan 560). Det finns ju någon magnetventil som kan kärva. Testen verkar gå ut på att lyssna när den är uppkopplad. Jag funderar på om man kan spänningsmata ecu o skicka på varvtalssignal utan att ha HQ test tillgängligt. Det får ju inte vara CAN eller K-lina då utan nåt enklare. Det är ju bara 3 trådar som iofs räcker för K-lina dubbelriktat. Vad tror ni?


Kan nog gå om man vet exakt spänning och sånt, men tar en ÅF cirka 5min(iaf om jag gjorde det) att göra autotest så lättare att låta dem koppla upp sågen, då kan de uppdatera samtidigt om de kommit nån ny mjukvara 🤔

Avatar Fallback

Re: Autotune signaler

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739443 Samma bedrägeri som sthil har går endast på tändpulserna som styr magnet ventilen i förgasaren antingen öppen eller stängd och skall den känna av läget på spjälet så måste den ha en spjälläges sensor .
tempgivaren sitter säkert i tändspolen.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

hva555  
#739457 Jag tror också att det bara är tändpulsinfo som går i mittsladden (grön) . Om tändläget ska ändras/varvtal begränsas så får det göras nere i spole/tändmodul, som 346NE. När man uppdaterar så kan ju samma sladd ha K-lina för det går ju inte fort. Jag tänkte göra en liten burk som simulerar tändpuls och spänningsmatar ECUn. Då hoppas jag kunna höra magnetventilen om den är Ok, kanske höra om den hänger med på varvet också. Tempsensor o spjälläge finns i ECU (HQ prog kollar ju dom även på en lös ECU/förgasare). Vad tror du om det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739496 Jag vet flera som expeimenterar med detta på olika sätt utan större framgång.

Spjällaxelgivare finns på AT systemet.
Själva hjärnan och minnet sitter i tändning och det funkar som de andra med adaptiv tändning.
346 har inte det på nån så vitt jag vet.
Inte nån såg utan Xtorq heller för den delen.
Dolmar 5000 serien hade det. Dock inte så man kan koppla upp den.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739497 En jag hade kontakt med lyckades delvis ändra lite i installationen och var nära få till det så man kunde ändra bränsle inställning.

En annan duktig kille skulle flytta ett annat system till 576, ett lite mer komplicerat bränsle och tändsystem med lambda från nåt annat.

Spännande sånt här, hade varit kul om det var mer man kunde göra än återställa/uppdatera.

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739498 Jag är helt övertygad i att det större problemet är strato motorn mer än bränsle/tändning.
Lika övertygad är jag att direktinsprutat ör framtidens melodi.

Tänk er 357, 372 med dessa nya tänd och bränslesystem. Hur hade det påverkat?
Helt säkert blivit bättre prestation, kanske prestanda med om man hade lite koll på temperaturer..

Användarvisningsbild

Re: Autotune signaler

hva555  
#739506 Den här lilla prylen innehåller både program och ventil om jag gissar rätt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).