Socialt (mer om oss)

Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

30 inlägg 4372 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

Fredrik Reuter  
#739001 Skogsforums tradition att samla in pengar till välgörande ändamål genom en bössa i Musikhjälpen fortsätter även 2021. Om jag har räknat rätt så är detta nionde året i följd som vi kör detta engagemang. Vår insamlingsgeneral @kse får fylla in här i tråden med mer historik.

Årets Musikhjälpen som pågår från 13 - 19 december genomförs nu på gamla torget i Norrköping. Som vanligt kan du lyssna på Musikhjälpen på Sveriges Radio P3 dag som natt under tiden det pågår. Årets tema är "För en värld utan barnarbete".

Vår bössa finns tillgänglig här: https://bossan.musikhjalpen.se/skogsforum-skramlar

Om du lämnar ett bidrag till vår bössa över 100 kronor och sedan meddelar oss det via PM här på Skogsforum så är du med i vår tävling/utlottning av lite priser. Priserna kommer redogöras senare under veckan.

Så, med detta sagt — in och skramla! 👍




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

krille_d  
#739010 Första bidraget i bössan

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

sundelius  
#739012 Nu har jag bidragit

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

Könstmäster  
#739037 Bidragit 😃😃

Avatar Fallback

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

80-90  
#739064 En hundring levererad

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

Kse  
#739111 Ja då har vi rivit av första dygnet i Musikhjälpen 2020.
På dom första 24 timmarna samlade Musikhjälpen i över 9 miljoner varav Skogsforums bössa bidrog med dryga tusenlappen.

Årets tema är: För en värld utan barnarbete


För att lägga pengar i Skogsforums insamlingsbössa så klickar du bara på länken här nedanför och följer instruktionerna.

https://bossan.musikhjalpen.se/skogsforum-skramlar


Användarvisningsbild

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

SHR  
#739293 Slängde in ett bidrag!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

Martin Växjö  
#739372 La med en slant

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

Erre  
#739421 Minst en krona per levererad kubik.
Tyvärr räckte inte det i år. Har inte levererat så mycket. Så jag körde in 500 kr.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

Kse  
#739426 Funderade oxå på om man skulle lägga en tia per avverkad kubik idag men det blev bara 17m3fub innan ett hydraulrör i aggregatet sprack, å när jag fått ett nytt monterat är Musikhjälpen redan slut.
Man får väl räkna på nått annat eller så kan man ju faktiskt bara skänka pengar sådär rakt av. 😄

Nåväl, Musikhjälpen rullar på och våra bössa har dragit in 2350 kronor hittills, lite dåligt drag men det brukar ju lossna eftersom.


För att lägga pengar i Skogsforums insamlingsbössa så klickar du bara på länken här nedanför och följer instruktionerna.

https://bossan.musikhjalpen.se/skogsforum-skramlar

Avatar Fallback

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

leifa.k  
#739527 Skickade en 500:ing. Skrev skogsforum i meddelandefältet.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

krille_d  
#739538 La in lite till

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

Kse  
#739578 Nu är vi inne på näst sista dygnet av Musikhjälpen 2021 som i år samlar in pengar för att motverka barnarbete.

Jag har saxar lite från Musikhjälpens hemsida:

”Alla barn har rätt till en trygg barndom.
Trots det tvingas just nu 160 miljoner barn i världen till barnarbete.
De sliter på åkrar, utsätts för gifter i osäkra fabriker, kryper i trånga gruvgångar och städar bakom stängda dörrar.”


Jag har ju lite svårt att föreställa sig hur det egentligen funkar i världen, speciellt när man själv har små barn.
Att man utsätter så små barn som 4-5 åringar för hårt arbete i livsfarliga gruvor för att utvinna kobolt, koppar och andra mineraler.
Dom minsta barnen som inte orkar släpa på dom tunga mineralerna får jobba med att tvätta rent mineralerna så att dom går att sälja.
Oftast helt utan skyddsutrustning och det är extremt giftiga miljöer som arbetar i.
Genom att se till att barnen har möjlighet till skolgång ökar deras chanser till att få ett tryggt jobb med anständiga villkor i framtiden.
Lär man sig inte att läsa och skriva är risken stor att man fastnar i en spiral och har ingen möjlighet att ta sig ut fattigdomen.
Pengarna kan alltså gå till att säkra barnens skolgång men oxå till att stötta utsatta familjer så att inte barnen tvingas arbeta.
Det krävs även mer kunskap, lagar och åtgärder.
Därför kan pengarna även gå till att utbilda och påverka barn, föräldrar, myndigheter och ledare i samhället för ökad kunskap om barnarbete.

Vi har alltså tillsammans möjligheten att påverka, att öka kunskapen och engagemanget för en värld där barn får vara barn, en värld utan barnarbete.

Så känner du att du har tio kronor över eller kanske till och med hundra, lägg in en slant i vår insamlingsbössa och hjälp till att göra den världen lite bättre.

https://bossan.musikhjalpen.se/skogsforum-skramlar

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

Kse  
#739583 Och glöm för all del inte att skicka ett pm till Fredrik Reuter om ni skänker hundra kronor eller mer så har ni chans att vinna fina Skogsforumprylar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum skramlar i Musikhjälpen 2021

ananders  
#739585 Skänkte också en liten summa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).