Verkstan

Köp av invertersvets

12 inlägg 9432 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köp av invertersvets

Gran68  
#738928 Hej allihopa !
Funderar på att köpa en invertersvets för att laga och reparera saker på maskiner och allt som kan behöva svetsas på en gård. Men har liten erfarenhet då det gäller svetsning. Det ska vara en svets som är lätt att använda för en nybörjare, lätt att tända och ger ett bra resultat. Har sett en till ett bra pris på Jula, vad säger ni om denna, ni som har erfarenhet på området?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Köp av invertersvets

Gran68  
#738932 Har ni nån annan som ni rekommenderar istället eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av invertersvets

Sörmlandsskog  
#738942 Jag ska börja med att säga att jag inte är vidare duktig på att svetsa, men har hållit på att fixa enklare svetsarbeten och reparationer hemma på gården. Jag köpte en liknande Stanley svets för ett antal år sedan och visst funkar den att svetsa med om man vet vad man gör (det har jag märkt när jag fått hjälp av mer svetsvana kompisar) men ... Efter att ha kämpat med Stanley svetsen något år fick jag tag på en gammal begagnad trefas ESAB pinnsvets för ännu mindre pengar och det är som natt och dag. Med ESABen tänder pinnen lättare, ljusbågen håller sig levande även om jag råkar komma några mm för långt från materialet och den är på alla sätt och vis lättare att använda. Dock väger den bly och kräver trefas, men ska du ha den hemmavid skulle jag absolut satsa på något sådant.

Jag har även skaffat en gammal kraftig trefas Hobart MIG som väger ett par hundra kilo (stöldsäker) för mindre pengar än Stanleyn ovan, det är den svets som används absolut mest nu, även vid grövre gods funkar den utmärkt.

Alltså skulle mitt råd vara att om du har tillgång till trefas köpa en äldre svets av vettigt märke. Tycker de dyker upp på begagnatmarknaden både här och där till orimligt låga priser.

Sedan har jag förstått att många är nöjda med Kemppis små enfassvetsar, men jag har ännu inte provat någon själv och kan inte säga hur stor skillnaden är mellan dem och Stanleyn.

Användarvisningsbild

Re: Köp av invertersvets

totte  
#738944 Små billiga invertersvetsar fungerar vanligen. Att den där skulle ge 160 A är nog med mycket låg intermittens, alltså hur länge du kan svetsa i förhållande till hur länge den sen måste svalna.

Men för normala behov klarar man det mesta med lite lägre A. Räkna inte med att köra grövre pinnar än 3,2 och mestadels med 2 - 2,5. Det kommer man långt med om det inte är mycket grovt gods. Det går ändå att klara lite större grejor om man inte har brått och tar tiden att lägga flera strängar.

Sen är det ju klart att en svets i den här prisklassen inte matchar en stor gammal trefasare eller en dyr proffsmaskin. Men skulle nog tro att den duger bra att börja med.

Har hygglig tomgångsspänning, bör inte vara alltför knepig att tända.

Kan väl bara säga att den ena eller den andra i samma prisklass är nog ungefär detsamma. Kan du lägga ut lite mer så tror jag att den här är lite högre kvalitet och lovar inte mer än den kan hålla vad gäller kapacitet. 150 A med 25% intermittens är OK och rekommenderas 2,5 mm elektroder. Om jag inte skulle gå på ren proffsgrej så skulle jag hellre välja denna.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-012863/

Användarvisningsbild

Re: Köp av invertersvets

Heavy_D  
#738945 Kemppii är iaf mitt förstahandsval. Men det är ju ganska stor skillnad på pris. Det kanske är värt att chansa för dom pengarna? Men man kanske får vara beredd på att det kan vara "pengar i sjön"?

Användarvisningsbild

Re: Köp av invertersvets

johan eriksson  
#738950 Köpte en billig enfas på Duab omkring 2009, svetsar ok men lite svårtänd och känslig för spänningsfall, långa förlängningskablar och så. Lessnade på den i år och köpte en Kemppi miniarc istället, som natt och dag. Både Kemppi Miniarc och ESAB Caddy av nyare datum är mindre känsliga för spänningsfall, ESAB ska tydligen vara snäppet bättre än Kemppi sägs det på den punkten. Brukar gå att hitta begagnade i vettigt skick för 3-4000kr.

Användarvisningsbild

Re: Köp av invertersvets

Könstmäster  
#738971 Jag blev rekommenderad av en svetsare på jobbet att köpa en Esab buddy tig 160, men den verkar ha utgått ur sortimentet. Den kostade runt 8000. Men det lilla jag svetsat så har det alltid gått bättre när jag använt en lite "dyrare" svets. Är man ovan så är iallafall min svets väldigt förlåtande och jag har inte haft någon svets ännu som lossnat.
När man tänker vad det får kosta, så kan man ju tänka på vad det hade kostat att lämna iväg för svetsning, när man istället kunnat bränna ihop det själv på 20 min. Då är den lilla investeringen snart hemräknad.

https://duab.se/garage-verkstad/svetsar ... ig-160-kit

Användarvisningsbild

Re: Köp av invertersvets

onceagain  
#738977 Jag köpte en esab rebel 215ic helt grym , tillkommer slangpaket för tig och gasflaskor för ,mig, mag,dyr men då kan du svetsa mig,tig och mma( pinne) tror jula har en liten kombimaskin osäker på svetskombo där bara…
Senast redigerad av onceagain fre 17 dec 2021, 06:47, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Köp av invertersvets

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739068 Jag köpte en ESAB Rough 180 på kampanj som jag är väldigt nöjd med. Bör ha 16A enfas men går på 13A också. Har också en äldre LM Eriksson 2 fassvets att ta till om det behöver svetsas något grövre men den flyttar man helst inte ur verkstan.

Användarvisningsbild

Re: Köp av invertersvets

soffroad  
#739116 Gällande Esab Buddy skulle jag i alla fall avråda det starkaste! Har svetsat endel med en sådan och den är totalt okänslig när det gäller inställningen av strömmen...det kan bli både det ena och det andra när man försöker justera.
På den lokala svets och mek företaget så vägrade den tidigare reparatören att sälja dom till kunder pga att de var så mycke problem med buddyn..

Avatar Fallback

Re: Köp av invertersvets

Piraboin  
#739121 jag kör med en migatronic delta 160 å den passar bra till mycket lätttänd med elga stickorna o normalt med esab

https://www.migatronic.com/se/produkter-och-loesningar/svetsmaskiner/focus-stick/

Användarvisningsbild

Re: Köp av invertersvets

johan eriksson  
#739188 ESAB Buddy var väl en lågprissvets med tveksam kvalitet.
Caddyn är ju känt som en slitvarg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).