Öppna kategorin

Datering av svartek

21 inlägg 9172 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Datering av svartek

FredrikB  
#738778 Jag lämnade in bitar till Johannes gratis för hjälp med hans forskning i utbyte mot att få en åldersbestämning. Efter ett år fick jag mail att dem inte gick att hitta och en förfrågan om en kol 14 datering som jag då helt plötsligt skulle bekosta. Lite magstarkt efter att ha kört 10 mil enkel resa för att lämna in bitarna på plats... Alternativet va att skänka ytterligare tvärsnitt från stammen jag har för att undersöka mer. Jag snsåg inte väntetiden och svaret seriöst, så jag lät bli att svara. Det finns prisuppgift på samma universitet för kol 14 datering. Men googla runt annars och se om det finns andra aktörer är mitt tips.

https://www.geologi.lu.se/forskning/lab ... ogi/priser

Mvh

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

anersimyra  
#738840
Peter Trygg skrev:
Johannes E skrev:Hej alla svarteksägare!
Ser att det finns en del som äger eller handlar med svartek här. Själv så arbetar jag med klimatdata från årsringar (dendrokronologi) och konstruerar bl.a. tidsserier med svartek hittade i torvmossar. I dagsläget så har jag tidsserier som startar på 500-talet och går tillbaka till 6132 f.Kr., men det finns flera luckor i tidsserierna jag vill täppa igen. Jag söker därför svarteksprover att analysera och datera. Så om ni har svartek och vill få den daterad (kan ju öka värdet på den vid en försäljning), kontakta gärna mig. För att kunna datera en ekstam/stubbe behövs ett prov med många årsringar, gärna sågskivor som är 2-3 cm tjock. Ju fler prover från olika träd och ju fler årsringar jag kan analysera, desto större chans att jag lyckas med dateringen. De referenskronologier jag har kommer främst från Sydsvensk och Dansk svartek, vilket gör att jag har bäst möjligheter att datera, samt är mest intresserad av material från denna region.



Hej jag har ärvt 12 större kubbar Svartek som legat i en mosse. Skulle vara kul att datera dem.

Med vänlig hälsning, Peter Trygg

Det där ser dessvärre inte ut som svartek..😮

Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

JJOELL  
#808202 Hej,

Någon som har fått något daterat?
Drog själv upp en rejäl bit kolsvart svartek ur marken idag, hade vart kul att få den daterad.

Avatar Fallback

Re: Datering av svartek

FredrikB  
#808204 Rejäl bit du fått upp, riktigt fin!. 👍 Skickade en liten bit av en av mina stockar som jag grävt fram för några år sedan, till någon på Lunds universitet för att hjälpa dem i deras forskning om årsringar och årtal (glömt vad det heter). Blev lovad en åldersbestämning för att jag gav bort en bit. Fick svar drygt ett år efter när jag tog kontakt och frågade. Svaret va att de inte kunde åldersbestämma på årsringarna på min bit, men att jag gärna fick bekosta det åt dem. Så där sjönk mitt förtroendet för den forskningen. Tror t.o.m. personen i fråga sökte ämnen här på skogsforum om jag inte missminner mig.
Ang. din stock. Gjorde en snabb googling och hittar kol 14 dateringskostnader på 3-4000kr utan att lägga någon mer tid att söka mer.
Grattis igen till fyndet, passa på att leta runt om gropen där du hittade den också, om du inte redan lagt igen gropen, jag hittade många grova grenar som jag tog upp utöver stocken. Det är ju bra värde om man hittar seriös köpare, själv ska jag såga upp mitt i relativ närtid för egna snickeriprojekt när jag blir "gubbe" 😉

Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

anersimyra  
#808213 Hittades biten i en marin miljö så kan du möjligen få hjälp med datering av muséet..🙂👍. https://www.vrak.se/sv/marinarkeologi/f ... kulturarv/

Användarvisningsbild

Re: Datering av svartek

JJOELL  
#808501 Den är från torvhaltig mark som har grävts bort och ersatts med grus och byggnation.
Kol 14 verkar ju vara ett bra alternativ då, jag hittar också pris på 3600:- 👍

Ska såga upp den först och se så den ser bra ut inuti, sedan kan jag bekosta kol14, blir spännande att se åldern, vad jag förstår kan de vara allt mellan ett par hundra till bort mot 5000 eller till och med 8000 år gamla. 😲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).