Motorsåg och handhållet

Har ekonomerna tagit över Husqvarna

37 inlägg 6879 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Elis76  
#738727 Här är senaste ägarförteckning till Husqvarna.

Investor och Lundbergs har tillsammans 58,4% av rösterna i bolaget.

https://www.husqvarnagroup.com/en/major-shareholders

I Electrolux och Electrolux Professionals har Investor 28,4% respektive 32,4% av röstvärdet.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

jannee  
#738744 Stor synd att de också förstört Jonsered som utmärkt proffsmotorsåg, nu säljs eller saluförs inte Jonsered med det bästa motorutbudet.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738745 De som finns kvar i butikerna är väl bara sådana som folk inte vill ha. Enligt HVA hemsida https://www.husqvarna.com/se/jonsered/
"Från och med 2021-01-01 kommer Jonsered inte längre att vara tillgängligt på marknaden. Vi fortsätter att erbjuda våra Jonsered-kunder bästa möjliga kundservice."

Handlaren här hemma hade några 2253 kvar för någon månad sedan.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

LarsPetersson  
#739109 Jag jobbar med elektronikdesign och produktutveckling till vardags, och har gjort det på två olika företag. Det har sett ungefär likadant ut på båda företagen, och efter att ha pratat med många ingenjörer så verkar det som att det ser väldigt likt ut på många företag, framförallt om de är offentligt listade på börsen.

- Produktutvecklingen styrs inte av vad som är möjligt att göra, eller vad ingenjörerna själva tycker är de bästa lösningarna. Utvecklingen styrs genom att säljare (som inte kan så mycket om teknik) samt marketing-folk (som inte heller kan något om teknik) undersöker vad deras kunder vill ha (som inte alltid vet vad de vill ha, eller vad som är bäst för dom). Dessa önskemål färdas sen genom en företagsvariant av viskleken från säljare, till säljchefer, eventuellt till någon hög chef innan de börjar sin resa neråt igen mot ingenjörerna via en Head of Product Development eller en Chief Technology Officer, sen till en Product Manager, därefter en Product Owner och en Technical Project Manager innan önskemålen, eller kraven, når ingenjörerna. De är då ofta oigenkänneliga och förvrängda, efter att alla chefer och mellanchefer som har åsikter om hur produkterna ska se ut har gjort sina tillägg och ändringar till kraven.

- Därefter sätter chefer extremt hårda deadlines, för att pusha och "motivera" utvecklare till att ge sitt yttersta. Beroende på vilken typ av produkt det är så annonserar man produkten till marknaden olika långt innan produkten är färdigutvecklad, ibland innan man ens har tagit reda på om man ens kan uppnå löftena marketing- och säljfolket gett till sina kunder om prestanda.

- När utvecklingen väl är igång så jobbar ju utvecklingteamet såklart enligt "Agile Development". Detta är en utvecklingsmetodik som chefer älskar av div. anledningar, men ingenjörer oftast avskyr. Agile är något många företag stoltserar med att man jobbar enligt. Agile är kortfattat ett någorlunda strikt regelverk för hur man ska jobba i ett projekt, samt hur man ska kunna introducera förändringar i projektet. I min erfarenhet, och efter att ha pratat med många som har tvingats gå över till att jobba Agile så gör brukar företag och chefer göra sin egna vantolkning av Agile när de implementerar det, så att det snarare innebär att chefer kan förändra krav när de vill, hur de vill och hur ofta de vill. Eftersom marknaden alltid är i förändring så måste därför även produkten som utvecklas hela tiden vara i förändring för att kunna möta de evigt förändrande marknadskraven.

- På grund av att kraven hela tiden ändras, och att deadlinen för när produkten skulle vara klar var extremt optimistisk redan från början så brukar produkten blir försenad. I bästa fall iallafall, i vissa fall lanseras produkten trots ingenjörernas starka protester, med såna för cheferna irrelevanta klagomål som "produkten funkar inte", etc. För att kompensera för förseningen så tar cheferna ibland till "optimiseringar", där de t ex sätter hårda krav på att produkten måste kosta mindre att tillverka (vilket oftast åstadkoms genom att byta ut kvalitetskomponenter mot billiga lågkvalitetskomponenter), eller lägga till features i sluttampen av projektet för att kompensera för den försenade lanseringen med att produkten nu går att sälja till en större kundgrupp.

- Slutligen, allt detta görs ju i grund och botten för att hålla investerare nöjda. Om dina kunder är nöjda eller inte behöver inte alltid spela så stor roll. Du kan ju hitta nya kunder! Har du gjort en viss kundgrupp pissförbannad för att du har levererat kassa produkter? Säg till dina investerare att din nuvarande marknad har börjat visa tecken på att bli mättad, och du gör en pivot till nya kundsegment, och har redan en produktlansering redo för det nya kundsegmentet (notera att produkten antagligen inte är färdigutvecklad, se vad jag skrev tidigare). Men att hitta nya investerare är mycket svårare än att hitta nya kunder. Investerare sitter på pengarna du behöver för att fortsätta utveckla ditt företag. Varför spendera åratal på att sälja produkter och långsamt tjäna ihop pengar för en snabb expansion av företaget, när du kan sätta ihop en riktigt snygg powerpointpresentation och övertyga några investerare att ge dig några hundra miljoner för att expandera företaget?

Och i slutändan, om du har växt så snabbt att du kan köpa upp eller konkurrera ut alla dina konkurrenter, spelar det nån roll längre om du utvecklar dåliga produkter?

PS. Texten ovan kan vara något raljant, men jag tror många skulle bli förvånade över vilken inkompetens som finns även bland chefer och mellanchefer på många företag. Jag har personligen mött mer inkompetens och dåliga beslut på de privata företag jag har jobbat på än både den kommunen och den regionen jag har jobbat i.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739112 Tacksam för att jag fick läsa och fra för allt att du tog dig tid att skriva.
Det ger lite svar och insikt i varför det är som det är och väcker frågan om det går att ändra på eller vinsten i att det är så här är större än behovet.

Just för motorsågens aspekt är detta inte nytt.
Ser man historiskt och lite krasst kollar generellt över tid så är detta inte så nytt.
Jag brukar tänka på Textron och Homelite där man ser paraleller i hur företag/märket styrs.
Att bolagstänk idag mindre gynnar konsument och att det inte är långsiktigt sunt tänk är nog klart för många.
Likaså ser man skillnaderna i prukterna när bolagsformer ändras.
Jag skulle vilja se lite ljus i mörkret men har svårt för det idag.

Avatar Fallback

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739114 Tja jag köpte för 20 år sedan en Huskvarna 353. Fungerade utan service hela tiden förutom något tändstift.
Nu har jag köpt en 545 för att få en mera lättstartad såg.
Efter 5 timmar gick den ej att starta, in på service och med ny programvara så går det igen.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Gregzore  
#739550 Har en 535 batteri röjsåg en 536 batteri kedjeröjsåg, och en 545 batterimotorsåg. Är generellt mycket nöjd med sågarna, men har insett att det finns många små besparringar som gjorts i konstruktionen.

Vanlig röjsågen... motorn 'vrider sig på skaftet... verkar som att de sätt ihop röret/motor/batterimontaget med en present utan riktig lås. Går bra att 'vrida tillbaks men... också, ringen för att hänga sågen på selen krok gick sönder. Den var i plast! Total dumhet. Jag körde med ett rep runt stången ett tag men skruvade fast en rostfri schakel.nu fungerar den utmärkt. Röjsågenockså verkar ogilla kall väder då lagren skaker ett tag tills de har värmts up. Förmodligen händer det med bensin röjsåg också, men maninte märker av det eftersommotorljudet dominerar.

Kedjeröjsågen... ska tåla vatten stänk, men en dag började det regna och jag fortsätt att röja... Sedan slutade den att fungera. Ingen funktion efter torkning. Tåg isär handtaget (allt i plast...) och insåg att kretskorten var oskyddat och dränkte i blöt sågspån. Rengjorde med etanol, torkade och dränkte alla kretskort i smältlim (vanlig sätt att vattentäta kretskort i labbet jag jobbar på) och nu verkar den fungera. Men jag har inte kört den i regn igen.

Motorsågen däremot känns som att den håller något bättre kvalitet än de andra såg, men jag har inte hunnit köra lika mycket med den som röjsågarna.

Har hur som helst insett att jag köper grejer med förväntning att jag kommer få göra uppgraderingar i framtiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).