Motorsåg och handhållet

Motorsåg krånglar😡

43 inlägg 6251 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

hva555  
#738673 Här kommer den

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

DalslandsAnders  
#738674 Ja, där är det tydligt var kabeln går!
Med oerhört god vilja, så kan det gå att dra åt den, utan att ta bort förgasare.
Men det blir lättast att ta bort förgasare !

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Kalle i skogen  
#738677
DalslandsAnders skrev:Ja, där är det tydligt var kabeln går!
Med oerhört god vilja, så kan det gå att dra åt den, utan att ta bort förgasare.
Men det blir lättast att ta bort förgasare !

Jag drog åt skruven mycket riktigt den var lös men går fortfarande inte, idag startar den inte ens...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

hva555  
#738681 Jag gjorde ju en snålare variant o bytte bara kolven på min för ett par veckor sen. Den går bra efter det men jag var inne hos handlaren o fick ECUn kollad och ny programvara. Det finns ju en magnetventil som skulle kunna fastna om den stått länge. Jag hade en extra o nyare förgasare (-14) med mig men i den funkade inte magnetventilen så det blev den gamla (-11) som uppdaterades o funkar nu.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

hva555  
#738683 Om du ska uppdatera så räcker det att ta med förgasaren med ECU (den svarta grejen med en vit 3-pol kontakt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

DalslandsAnders  
#738686 Kolla stiftet, det kan ha gått sönder efter glapp.
I värsta värsta fall så kan tändspolen gått sönder.
Gå igenom vanlig felsök...se till att det finns gnista, bränsle osv.
Så kommer den säkert gå sedan.
Jag är optimistisk😀

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Kalle i skogen  
#738693
DalslandsAnders skrev:Kolla stiftet, det kan ha gått sönder efter glapp.
I värsta värsta fall så kan tändspolen gått sönder.
Gå igenom vanlig felsök...se till att det finns gnista, bränsle osv.
Så kommer den säkert gå sedan.
Jag är optimistisk😀

Bytte stiftet och den har bra gnista så ska inte vara där problemet sitter, tror det är något i förgasaren. Ska testa att byta mot en annan från en annan såg. Den sågen går men tror den också är skuren. Men denna hade nöpit ihop totalt och sedan stått i några år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

hva555  
#738698 Mjukvaran matchas mot tändspolenummer så den kanske inte går optimalt om det är annan tändspole i donatorsågen men bättre borde det bli.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

hva555  
#738699 Är det någon här som känner till vad det är för signaler i den vita 3-pol kontakten dom går till ECUn på förgasaren? Tänkte jag skulle göra en provare för magneten som tydligen kan krångla.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Kalle i skogen  
#738704 Nu har jag bytt till den andre förgasaren i sågen och det är precis som innan den vill starta men det är som om något inte tillåter den göra det. Satte även i förgasaren från den andre sågen i donatorsågen och den gick bra. Det måste vara något annat problem än förgasaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Williamm  
#738705 Tjuvluft?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

hva555  
#738709 Sätt på en slangstump på inloppet till förgasaren och mata från en lös burk med bränsle så är slang o filter eliminerat. Tändspole är ju bökigt att byta o då det hjälpte att pumpa så kanske den inte är så trolig.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

DalslandsAnders  
#740209 Hur har det gått för denna sågen?
Alltid kul att höra 👍

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Kalle i skogen  
#740286
DalslandsAnders skrev:Hur har det gått för denna sågen?
Alltid kul att höra 👍

Den är inte igång än har en ny bränsleslang hemma som jag ska sätta på, har bara inte hunnit med att göra det. så den ska nå gå igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg krånglar😡

Kalle i skogen  
#742001 Hej! Har nu spelat in en video på hur motorsågen låter när man försöker starta den, den vill starta till men inte mer. Hoppas någon kan ge något bra tips på vad felet kan vara.https://photos.app.goo.gl/cryVzEeiTvJjNwJk6
Hoppas det går att se filmen.😃

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).