Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Varning för Klaravik

268 inlägg 92369 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734100 Klaravik mfl auktionssajter är samma del av universum som husförsäljningsmaskineriet där köpare budar friskt och mäklare och säljare jublar.
Bara det att på husmarknaden där jublar även banken& staten över den friska blandningen av spelare, tvungna, godtrogna mfl som lirar Svarte Petter genom hushandel. En sån pengamaskin. Staten och kapitalet i skön harmoni. Alltså hur många personliga, sorgliga skuldåtaganden finns ute i bostadsområdena idag? Hur lång tid tar det för den löntagare som säljer med 0,5 milj i förlust att amortera bort den skulden under sitt liv?

Klaravik. Det säljs ju massa skrot till överpris och man måste ju inte vara med och bjuda upp en hel prisbild på avskrivet gjutjärn i Sverige.
Allt slits ju ner och varför värderas samma grejer lägre utomlands.
Vad kostar en beg. grävare i Holland/ England? Eller en ny kina-maskin till halva priset av en 20 år gammal icke-kines maskin med 5000-25000 timmar bakom sej? Låt vara att en ny Cat är bättre än en ny kines, men en ny maskin lär ändå vara en ny maskin jämfört en sliten och trött.

Men egentligen är det väl så att Klaravik verkar på en väl fungerande marknad. Efterfrågan är större än utbudet. Klaraviks köpare/kunder tycks ha pengar och fritid, svartjobb, bygger och donar, lån får alla, pengarna flödar. Den "vita" entreprenadmarknaden är överhettad pga pengaregnet från både privata som offentliga upplåningar. Ja, alla visarna står fel just nu för att köpa nån gammal härk på auktion. Det är hög budgivning.

Den som köpte en ny inomgårdstraktor för 15-25 år sen och sparat pris-/såldskylten kan bara sätta upp den i rutan igen och ha det som utropspris.

Företag såsom Klaravik som skulle hålla tillbaka vinsten av välvilja finns det inte många av.
Men att man har supervinster och sedan lagt sej lågt med affärsetiken/generositeten/ryktesvården verkar väldigt trött och slitet det med. Långsiktigheten verkar saknas förstår man och för sådan företag ligger alltid framtiden bakom dom. Dom har väl dragit ihop sitt redan och låter nån nyutexaminerad jurist sköta affärerna.
Är det höglönsamt, ja då kommer konkurrenter att växa fram.

Att man berikat sej som ägare, ja det kan man inte klaga på. Det är ju kunderna som gillat att handla och gynna den affärsformen. Den älskas ju främst av alla säljare av gammalt som ska bort. Man slipper besväret och priset blir högt. Som köpare kan man bara avstå från att handla eller att gilla butiken.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

axwell  
#734462 Jag är på jakt efter en kort vedtransportör(max 5 m) så jag lusläser blocket sen drygt ett år.

Inte bara Klaravik som har svårt för att beskriva tekniska saker.

KVD har här ett komplett paket, missa inte detta ni som håller till i Gtbg-trakten.
Det som imponerar mest på mig är den dolda generatorn i vedtransportören. :roll:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... g/98384107

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

jannee  
#734464 I min ungdom vart det en kille som hade problem med sin startmotor.
"Ta väck den och kom men till mig så ska vi kolla, eventuellt byta kol men det är troligen solenoiden", sa jag.
Han kom någon dag senare - med generatorn?????
Inte lätt att veta vad prylarna heter om man är en kontorsnisse.
Annars är ju en elmotor i princip en bakvänd generator.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#735448 Auktionsfirman Units verkar ha poppat upp lite och har ett lite annat koncept. De har visning av sina objekt innan auktionen och du kan dessutom ringa till dem under tiden visningen är om det är för långt att åka så de kan titta "åt dig", svara på frågor och tom testa objekten under tiden du är i telefon. De har dessutom inga reservationspriser. Låter ju riktigt bra och det kan man tycka är konstigt att inte alla har dessa villkor.
För Klaravik blir det kanske ett lite för ärligt förfarande med tanke på deras affärskoncept...
Har inte handlat av Units själv så jag har inga egna erfarenheter av dem men det låter ju helt ok iaf.
Någon som provat dem och sett om de funkar bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Ljursken  
#737298 Ger mig inte, utan får ta och tipsa om ett par intressanta annonser på Klaravik nu:

Skördare Rottne 2002 till salu. Trevlig maskin som vi flera vet här på skogsforum, och med sina små egenheter. Har en 2000 själv.
Naturligtvis har vi det vanliga "Kända anmärkningar och fel: Begagnad, slitage, mindre glapp och läckage som kan förekomma på en äldre maskin" Och inga kända fel naturligtvis...
Denna maskin är dock utrustad med något så ovanligt som en: - Apteringsdator KGK System PVC HTC T220 !!!
Denna dator har flera fina funktioner, bla har den det nya systemet där du bara kan se några enstaka bokstäver i panelen! ...inga kända fel...
Sedan att du har denna HTC´n även som apteringsdator var också nyheter för mig! Skall försöka hitta dessa funktioner i min för då behöver jag ju inte laga mitt Logmate M4.... ...hur var det med kunskapsnivån hos Klaraviks personal...?
När man tittar på filmen så ser man också att denna maskin har det extra tillbehöret med en-hjulsdrift !! ...inga kända fel var det...?

Finns även en annons på en fin-fin huggarhjälm idag !
https://www.klaravik.se/auction/product ... hjalm-ela/
Min far hade också en sådan. På tidigt 80-tal !!! Måste vara väldigt bra kvalite i den plasten om det är ok att använda en sådan idag....?
Börjar auktionsunderlaget att tryta månne?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Elmhult  
#737304 Farsan har alltid sagt att begagnade skördare ska man hålla sig långt bort ifrån. Ja, det var minsann lustigt hur man kan göra en sån burnout på gräsmatta med en sån maskin. 😮

Hjälmen kanske har samlarvärde?

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Amatörhuggare 62  
#738552 Nu en 6200 a m kran på taket,blocket.
Växellåda : steglös ???
Kan inte va rätt väl.
Kom ju inte förrän på versu å direckt på N modellerna.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738558 Orkade väl inte skriva ut 36/36 🙃

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

bodaedet  
#738572 En hjulsdriften beror dock i detta fall på att det är hydraulmotorer i varje hjul när ett hjul tappar kontakt med marken spinner det fritt om man inte har diffen i, mycket vanligt på Rottne 2000 och H8 🙂 🙂

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Amatörhuggare 62  
#738583 Diffpotensmetern ska man,ha på 60% å uppåt.
Så händer inte burnouten.
Drar man till hundra.
Vill dom, gå rakt fram.
Å det går ,tungt i hydrauliken.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

ÅsaNisse  
#738688 Det är inte bara Klaravik som har brister. Jag har råkat utför budgivare som ropat in prylar och när de sen ska hämtas så kommer de på att det är för långt att åka och frakten blir för dyr så då vill man hoppa av. Även sådana som tror att de ska få par av snökedjor när det är utskrivet styck uddakedjor och vill hoppa av trots att priset är billigt så det indikerar att det är enstyck.
Som vanligt är det inte ens fel att två träter.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738804
ÅsaNisse skrev:Det är inte bara Klaravik som har brister. Jag har råkat utför budgivare som ropat in prylar och när de sen ska hämtas så kommer de på att det är för långt att åka och frakten blir för dyr så då vill man hoppa av. Även sådana som tror att de ska få par av snökedjor när det är utskrivet styck uddakedjor och vill hoppa av trots att priset är billigt så det indikerar att det är enstyck.
Som vanligt är det inte ens fel att två träter.


Jo har grejer stående här som såldes via Blinto som ingen hämtat. Blinto ledsnade på köparen och betalade ut pengarna.

Avatar Fallback

Re: Varning för Klaravik

Elmhult  
#739743 Nu har jag handlat en grej på Klaravik för tusen spänn. Snöslunga. Enligt Klaravik skulle den starta och gå och säljaren ha moms. Inget av dessa två grejerna stämde. Men jag hade kört fyra timmar och det var inte så mycket strålar så jag tog med den. Jag blev inte heller förvånad då det är denna nivå Klaravik och de andra auktionssiterna ligger på. Jag får även intrycket av att de som väljer att sälja på Klaravik och likn. kanske inte är hundra procent ärliga. (Mer runt 70 procent. ;) ) Bra sätt att dumpa svårsålda grejer på.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

JohannesG  
#739787 Har bara sålt en gång hittills via aktionsfirma, i detta fallet Blinto. Men kan ändå dela lite av vår erfarenhet som säljare. Vi hade inställningen att vara 100% ärliga och transparenta med allt.

Mäklaren var trevlig men det var väldigt uppenbart på hans agerande att han ville göra allt för att maximera priset och därmed sin egen provision.
• Att motorn drog olja vägrade han ens nämna.
• Vi bad att få se ett utkast av annonstexten innan den publicerades, så blev det inte heller. När väl annonsen var uppe fick vi kontakta mäklaren och be om en rad korrigeringar, både allvarliga och sådana orsakade av direkt okunskap. (Han visste inte vad PTO betydde och hade skrivit att traktorn hade tre returer bak.)
• Vi var tydliga med att både lågväxel och back gärna hoppade ur. Mäklaren valde att skriva "ibland". Detta korrigerade han efter påtryckning.
• Vi pratade flertalet gånger om att det skulle göras tydligt i annonsen att vi var kontaktbara för eventuella budgivare som ville se och provköra. Detta kom inte med, ej heller efter påtryckning till mäklaren.
• Frasen "Inga andra kända fel eller brister" dök upp. Det tog mäklaren inte heller bort. Detta är ju ett påstående som är helt orimligt för ett begagnat objekt.

Jag kontaktade Blintos kundservice som var trevliga och behjälpliga. De rättade utan problem till annonsen så den blev acceptabel samt lade till informationen "Säljaren erbjuder förhandsvisning enligt överenskommelse. Kontakta Blintos kundservice..."
Påståendet "Läckage för sin ålder, inget allvarligt" fick stå kvar, det är relativt hur man ser på den saken men det fick gå för den här gången.

I slutändan är vi nöjda med försäljningen men det gäller att vara envis och fast som säljare. För även om vi som säljare hade rent mjöl i påsen är det svårt när mäklaren hade fullt med skräp i sin.

Användarvisningsbild

Re: Varning för Klaravik

JohannesG  
#742872 Börjar undra om Klaraviks mäklare ens är läskunniga. Tydlig bild på typskylt finns men ändå lyckas man sätta en så felaktig rubrik att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.
https://www.klaravik.se/auction/product/784283-traktor/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).