Motorsåg och handhållet

Har ekonomerna tagit över Husqvarna

37 inlägg 6869 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Williamm  
#738669 Stångsågen är för klen i fästet mellan motor och stång. Jag hade bara kört fem minuter. Och det var varken varken som röjsåg eller oförsiktigt. Utan så som det stod att den skulle användas i instruktionsboken.
Den finns nycker annat som skulle kunna bli lättare så att fästet blir starkare utan att den blir för tung.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738672 Robur Clivus! Vilka problem är det som du konkret upplever med kedjeröjsågen?

Jag har både 535 FBx och 536 LiPX och tycker att bägge fungerar bra i grövre röjning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Robur Clivus  
#738676
Niking skrev:Robur Clivus! Vilka problem är det som du konkret upplever med kedjeröjsågen?

Jag har både 535 FBx och 536 LiPX och tycker att bägge fungerar bra i grövre röjning.
/Niklas


Ja konceptet batteridriven stångsåg tycker jag är en kanon produkt, dock så har vi haft många problem: Lika som beskrivet ovan, handtaget blir löst och snurrar, sitter endast fast med friktion, skruvarna som håller detta är gängade direkt i plast vilket går sönder. Har knäckt aluminiumhuset som håller svärd och sågmotor. svärdsbultar som snurrar när man ska dra fast svärdet. Glapp i gashandtag. Problem med kedjesmörjning så kedja och svärd går varm (Ej pga dåligt underhåll eller smuts). Gäller både 536 LIPX och 530ipx för oss.
Senast redigerad av Robur Clivus sön 12 dec 2021, 11:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738678 Ja, ibland är det för oss med lite vanligt sunt bondförnuft svårt att förstå hur man bedriver företag.

Jag har jobbat på ett företag som har tillverkning lite överallt i världen, produktionen i den fabrik jag jobbat på är nu nerlagd och flyttad till övriga produktionsanläggningar i koncernen.
Trots att vi aldrig haft en månad med minussiffror, men vi tappade en av dom större kunderna, vilket inte var konstigt, företagsledningen tycks resonera som så att kunderna skall enbart vara tacksamma att vi överhuvudtaget vill producera åt dom, och när kunden började se sig om efter andra som kunde producera åt dom och tog hem en del verktyg så svarade "vi" med att kraftigt höja priserna ( hur det skulle hjälpa att behålla kunden förstår jag inte).

Och sen när dom lagt fram nyheten att all vår produktion skulle flyttas, lite mer än hälften till en baltstat, så blir dom överraskade att några av kunderna inte ville vara med längre och "tog hem" sina verktyg.

Det tycks mer och mer gå över till en kultur där det gäller att roffa åt sig så stor del av kakan som möjligt, om man sen lyckas att behålla affären på lång sikt är inte intressant.
Dom som platsar bäst i företaget är "ja-sägarna" som gör precis som ledningen säger utan att ifrågasätta, om dom sen har kompetens att utföra sina uppgifter spelar inte så stor roll, vi har haft en hel del stollar som vi har funderat på hur dom kan behålla jobbet, som den där killen som på allvar trodde att lagret vi skulle hyra kostade 60 000 / månad, jag sa direkt att det kan inte stämma, visade sig sen att 60 000 var hyran för hela året... =)) =)) =))

Det funkar kanske samma hos Husqvarna då, så länge man har en glansig och fin yta utåt är allt bra, att man sen säljer produkter som inte alltid håller för att användas spelar ingen roll.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738679
Robur Clivus skrev:
Niking skrev:Robur Clivus! Vilka problem är det som du konkret upplever med kedjeröjsågen?

Jag har både 535 FBx och 536 LiPX och tycker att bägge fungerar bra i grövre röjning.
/Niklas


Ja konceptet batteridriven stångsåg tycker jag är en kanon produkt, dock så har vi haft många problem: Lika som beskrivet ovan, handtaget blir löst och snurrar, sitter endast fast med friktion, skruvarna som håller detta är gängade direkt i plast vilket går sönder. Har knäckt aluminiumhuset som håller svärd och sågmotor. svärdsbultar som snurrar när man ska dra fast svärdet. Glapp i gashandtag. Problem med kedjesmörjning så kedja och svärd går varm (Ej pga dåligt underhåll eller smuts). Gäller både 536 LIPX och 530ipx för oss.


Ok! Inget som jag själv har råkat ut för än i alla fall, men som kan vara bra att känna till. Dock röjer jag mest med klinga.

Vad svärdsbultarna beträffar, så är det dock en specialvariant med M6-gänga och 13 mm fast nyckel. Vanliga flänsmuttrar brukar antingen ha M6 gänga och 10 mm fast nyckel, eller M8-gänga med 13 mm fast nyckel. Den senare varianten är ju vanligt förekommande som svärdsbult på Husqvarnas (nu lite äldre) motorsågar.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 12 dec 2021, 11:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738682
Robur Clivus skrev:Håller med i det resonemanget, dock som parentes är Husqvarna avknoppat från Electrolux sedan 2006 och opererar som eget börsbolag (Vilket borde borga för att man vill vårda varumärket). Det är just ur denna kontext jag tycker det är så otroligt kortsiktigt tänk med dålig kvalité tyvärr.
Har ingen egen erfarenhet av just Stihl men anekdotiskt tycker jag mig se skillnad på tysk och svensk bolagsstyrning, i Sverige har ekonomer fått allt större plats och sitter ofta på chefspositioner medan tyska bolag ofta har ingenjörer i ledande befattning. Tycker du Stihl håller bättre kvalitè än Husqvarna?

Nån äger det fortfarande och det har inte ändrats vad jag sett hittills.
Fortfarande samma ägare..

Stihl är inte heller som det varit även om de kanske håller hårdare i det som var med tanke på att det fortfarande är familjen som äger det.
Det kan ju ändras nu, det vet man inte säkrare än ägandet på Husqvarna. Rätt som det är rasslar det till och det blir sålt (som Dolmar när det gick samma väg).
Om jag tycker Stihl håller bättre kvalité?
Jag skulle vilja säja nej. Kan inte säga de håller samma kvalité som innan. Men vill nog påstå de håller bättre än annat på marknaden idag.
Skär i hjärtat på en HVA, Jonsered, Partner samlare o säga det...

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

anersimyra  
#738684 Den engelska benämningen ” polepruner ” pekar förstås på att maskinen främst är en maskin avsedd för beskärning ( pruning ) än röjning. Visserligen illustreras det i manualen hur man ska arbeta vid röjning men jag skulle själv aldrig komma på idén att använda en såpass klent byggd maskin till röjning.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Williamm  
#738689
anersimyra skrev:Den engelska benämningen ” polepruner ” pekar förstås på att maskinen främst är en maskin avsedd för beskärning ( pruning ) än röjning. Visserligen illustreras det i manualen hur man ska arbeta vid röjning men jag skulle själv aldrig komma på idén att använda en såpass klent byggd maskin till röjning.

Den är för klen för "beskärning" också.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738691 Låter man (den vassa) kedjan göra jobbet, så brukar det gå bra - enligt egen erfarenhet! Den är ju inte gjord för att vara en yxa...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

anersimyra  
#738692
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Den engelska benämningen ” polepruner ” pekar förstås på att maskinen främst är en maskin avsedd för beskärning ( pruning ) än röjning. Visserligen illustreras det i manualen hur man ska arbeta vid röjning men jag skulle själv aldrig komma på idén att använda en såpass klent byggd maskin till röjning.

Den är för klen för "beskärning" också.

Finns det utrymme för att ersätta skruvarna som håller motorkroppen med en maskinskruv med låsmutter?..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

JensSkoog  
#738695
tallen100 skrev:Undra om det överhuvudtaget tillverkas något som är gjort för att hålla nån längre stund numer. 😥
gäller att vara rädd om dom gamla hederliga grejorna, sån kvalité går knappast att hitta längre.

Fick köpa ny skärutrustning till min Stihl HT131 stångsåg ett par år tillbaka. Mitt i ett jobb, och den gamla slutade smörja kedjan. Blev förvånad när jag upptäckt vilken klenpryl som Stihl hade ersätt den gamla, solida med. Vågar inte använde den nya i röjning (med KM130R) eller grovt trädgårdsarbete, men som tur är fixade jag den gamla lätt när tiden gav sig. Undrar varför man skulle göra en sådan ändring i något som fungerade jättebra, men det sparas väl några skruvar och lite aluminium :wink:

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738697
anersimyra skrev:
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Den engelska benämningen ” polepruner ” pekar förstås på att maskinen främst är en maskin avsedd för beskärning ( pruning ) än röjning. Visserligen illustreras det i manualen hur man ska arbeta vid röjning men jag skulle själv aldrig komma på idén att använda en såpass klent byggd maskin till röjning.

Den är för klen för "beskärning" också.

Finns det utrymme för att ersätta skruvarna som håller motorkroppen med en maskinskruv med låsmutter?..🙂👍


Tveksamt, då motorkroppen ska kunna vridas 90 grader, beroende om det huvudsakligen ska stamkvistas eller röjas.

Själv har jag aldrig brytt mig om att vrida motorn, då jag använder 536 LiPX för röjning och 536 LiP4 + 536 LiPT5 för stamkvistning. För enstaka "tvärtom-objekt" under passet går det utmärkt att vrida hela stångsågen ett kvarts varv.

Dock blir det betydligt smidigare att växla mellan röjning och stamkvistning med en 535 FBx än med dagens batteristångsågar/batterikedjeröjsåg från Husqvarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Williamm  
#738706 Det är motorfästet på den telesåpiska stångsågen som knäckts för mig.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738710
Williamm skrev:Det är motorfästet på den telesåpiska stångsågen som knäckts för mig.


Alltså Husqvarna 530i PT5?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Williamm  
#738714
Niking skrev:
Williamm skrev:Det är motorfästet på den telesåpiska stångsågen som knäckts för mig.


Alltså Husqvarna 530i PT5?
/Niklas

Jag tror det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).