Motorsåg och handhållet

Har ekonomerna tagit över Husqvarna

37 inlägg 6826 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Robur Clivus  
#738640 Tänkte höra vad ni andra har för erfarenheter av Husqvarnas produkter på senare tid? Försökte skriva mail direkt till Husqvarna på deras hemsida men det funkade dåligt och verkade inte gå iväg, hittade ingen mejladress heller tyvärr så skriver av mig här.
Jag har gillat Husqvarnas produkter historiskt, både kvalitetsmässigt och dess återförsäljare. De senaste åren har vi börjat använda mer batteriprodukter, framförallt stångsågar till röjning och röjningsgallring som är ett grymt bra koncept i vårt tycke. Dock är de så fruktansvärt dåligt byggda, vi går runt på minst tre stångsågar då nästan alltid en är inne på reparation. När man skruvar isär de nyare produkterna blir man mörkrädd vad klent de är byggda, vad har hänt med sunt förnuft, har ekonomerna totalt kört över ingenjörerna på Husqvarna? Jag är helt övertygad om att bra kvalitè lönar sig både för företag och konsument i det långa loppet men Husqvarna är ute på tunn is känns det som, vi köper gärna "Svenskt" och betalar för det, men då ska det vara kvalité!
Fredrik får gärna länka in Husqvarna till denna tråden på Twitter för kommentarer!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738641 Tyvärr är det en trend många erfarit och sett sedan 2000. En trappa som enlig mig går på fel håll.

Du nämner batterimaskiner. Det är tyvärr inte bara de produkterna. Tyvärr inte bara Husqvarna heller.
En stor del av en marknad håller långsamt på att implodera.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

anersimyra  
#738642 Kan det möjligen vara så enkelt att en stångsåg inte är anpassad för röjning?😁

Avatar Fallback

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Robur Clivus  
#738643
anersimyra skrev:Kan det möjligen vara så enkelt att en stångsåg inte är anpassad för röjning?😁


Som Husqvarna beskriver det på sin hemsida: "Smidig och lätt batteriröjsåg med professionell prestanda. Erbjuder hög kedjehastighet och låga vibrationer för enklare och mer precist arbete - helt fritt från utsläpp. Speciellt utvecklad för ojämn och tät terräng där behovet av rörelsefriheten är stor". https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967885102/

Jag önskar å det ödmjukaste att denna tråd inte ska flyga iväg till en för och emot batteridrift, här handlar det om ren och skär ingenjörsheder, och hur det tillåts gå så fel i ett anrikt bolag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738644 Jo, kanske det. Produktval är halva köpet.
Det är en av de viktiga aspekterna i om det blir bra eller inte. Tyvärr svårare idag än nånsin att påverka.
I vilket fall vill jag nog påstå att prestandan är mindre nu än nånsin.
Det är stor skillnad i hur produkterna håller och förväntas hålla.
2000+ tim maskiner som sen säljs för att gå 1000-1500 tim till ser man inte mycket av idag.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738646 Jag hör ofta de önskar det var bättre beskrivit om produkten. Jag menar att de i butik har oftare högre träffsäkerhet men fåf då veta genom bägge öronen att det är på internet man handlar, punkt. Ja, då är det inte lätt för någon inblandad.
Personligen tycker jag inte proffsmaskiner ska säljas på modern postorder. Det blir oftare fel produktval.

Avatar Fallback

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Robur Clivus  
#738647
Mange skrev:Jo, kanske det. Produktval är halva köpet.
Det är en av de viktiga aspekterna i om det blir bra eller inte. Tyvärr svårare idag än nånsin att påverka.
I vilket fall vill jag nog påstå att prestandan är mindre nu än nånsin.
Det är stor skillnad i hur produkterna håller och förväntas hålla.
2000+ tim maskiner som sen säljs för att gå 1000-1500 tim till ser man inte mycket av idag.


Helt sant, men ändå en fantastisk möjlighet för nya entreprenörer! Vi har dessa börsnoterade bolag som tex. Husqvarna, anrik historia som levererat bra produkter historiskt, byggt ett företag på gott renommé, nu är deras största rädsla hur nyckeltalen ska tas emot på nästa kapitalmarknadsdag. Tredje generationen kommer i många skepnader, (Oftast som industriella ekonomer)!

   TS
Avatar Fallback

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Robur Clivus  
#738648
Mange skrev:Jag hör ofta de önskar det var bättre beskrivit om produkten. Jag menar att de i butik har oftare högre träffsäkerhet men fåf då veta genom bägge öronen att det är på internet man handlar, punkt. Ja, då är det inte lätt för någon inblandad.
Personligen tycker jag inte proffsmaskiner ska säljas på modern postorder. Det blir oftare fel produktval.


Hänger inte riktigt med här? Kass kvalité på ingenjörsjobbet som resulterar i undermåliga slutprodukter är väl ganska överordnat försäljningskanal? Stångsåg som produkt är i min mening helt överlägsen traditionell röjsåg i många lägen. Dock inte det vi diskuterar i den här tråden, utan hur man kan producera så dåliga grejer pga snålhet och tro att det ska löna sig i längden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

tallen100  
#738649 Undra om det överhuvudtaget tillverkas något som är gjort för att hålla nån längre stund numer. 😥
gäller att vara rädd om dom gamla hederliga grejorna, sån kvalité går knappast att hitta längre.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

anersimyra  
#738654
Robur Clivus skrev:
anersimyra skrev:Kan det möjligen vara så enkelt att en stångsåg inte är anpassad för röjning?😁


Som Husqvarna beskriver det på sin hemsida: "Smidig och lätt batteriröjsåg med professionell prestanda. Erbjuder hög kedjehastighet och låga vibrationer för enklare och mer precist arbete - helt fritt från utsläpp. Speciellt utvecklad för ojämn och tät terräng där behovet av rörelsefriheten är stor". https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967885102/

Jag önskar å det ödmjukaste att denna tråd inte ska flyga iväg till en för och emot batteridrift, här handlar det om ren och skär ingenjörsheder, och hur det tillåts gå så fel i ett anrikt bolag.

RÖJSÅG tycker jag nog är en tämligen vilseledande benämning på en STÅNGSÅG!!! Den beskrivande texten över sågen och dess användningsområde torde felaktigt vara densamma som beskrivningen över en KEDJERÖJSÅG.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738660
Robur Clivus skrev:
Mange skrev:Jag hör ofta de önskar det var bättre beskrivit om produkten. Jag menar att de i butik har oftare högre träffsäkerhet men fåf då veta genom bägge öronen att det är på internet man handlar, punkt. Ja, då är det inte lätt för någon inblandad.
Personligen tycker jag inte proffsmaskiner ska säljas på modern postorder. Det blir oftare fel produktval.


Hänger inte riktigt med här? Kass kvalité på ingenjörsjobbet som resulterar i undermåliga slutprodukter är väl ganska överordnat försäljningskanal? Stångsåg som produkt är i min mening helt överlägsen traditionell röjsåg i många lägen. Dock inte det vi diskuterar i den här tråden, utan hur man kan producera så dåliga grejer pga snålhet och tro att det ska löna sig i längden.


Det hänger ihop lite. Det jag kallar "modernt bolags tänk". Hur det produseras och var, hur och var varan säljs.
Du kan sälja vad som helst men det går inte hur länge som.
Electrolux har storbolags tänk och de äger Husqvarna. Det lär de nog göra så länge det inte står röda siffror i botten på kvartalsrapporten..
För 25 år sen var det ovanligt med Stihl i skogen. Nu leder de marknaden. Det görs inte bara för bra maknadsföring o klistermärken.

Avatar Fallback

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Robur Clivus  
#738661 Det hänger ihop lite. Det jag kallar "modernt bolags tänk". Hur det produseras och var, hur och var varan säljs.
Du kan sälja vad som helst men det går inte hur länge som.
Electrolux har storbolags tänk och de äger Husqvarna. Det lär de nog göra så länge det inte står röda siffror i botten på kvartalsrapporten..
För 25 år sen var det ovanligt med Stihl i skogen. Nu leder de marknaden. Det görs inte bara för bra maknadsföring o klistermärken.[/quote]

Håller med i det resonemanget, dock som parentes är Husqvarna avknoppat från Electrolux sedan 2006 och opererar som eget börsbolag (Vilket borde borga för att man vill vårda varumärket). Det är just ur denna kontext jag tycker det är så otroligt kortsiktigt tänk med dålig kvalité tyvärr.
Har ingen egen erfarenhet av just Stihl men anekdotiskt tycker jag mig se skillnad på tysk och svensk bolagsstyrning, i Sverige har ekonomer fått allt större plats och sitter ofta på chefspositioner medan tyska bolag ofta har ingenjörer i ledande befattning. Tycker du Stihl håller bättre kvalitè än Husqvarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

anersimyra  
#738662
Mange skrev:
Robur Clivus skrev:
Mange skrev:Jag hör ofta de önskar det var bättre beskrivit om produkten. Jag menar att de i butik har oftare högre träffsäkerhet men fåf då veta genom bägge öronen att det är på internet man handlar, punkt. Ja, då är det inte lätt för någon inblandad.
Personligen tycker jag inte proffsmaskiner ska säljas på modern postorder. Det blir oftare fel produktval.


Hänger inte riktigt med här? Kass kvalité på ingenjörsjobbet som resulterar i undermåliga slutprodukter är väl ganska överordnat försäljningskanal? Stångsåg som produkt är i min mening helt överlägsen traditionell röjsåg i många lägen. Dock inte det vi diskuterar i den här tråden, utan hur man kan producera så dåliga grejer pga snålhet och tro att det ska löna sig i längden.


Det hänger ihop lite. Det jag kallar "modernt bolags tänk". Hur det produseras och var, hur och var varan säljs.
Du kan sälja vad som helst men det går inte hur länge som.
Electrolux har storbolags tänk och de äger Husqvarna. Det lär de nog göra så länge det inte står röda siffror i botten på kvartalsrapporten..
För 25 år sen var det ovanligt med Stihl i skogen. Nu leder de marknaden. Det görs inte bara för bra maknadsföring o klistermärken.

Husqvarna avknoppades till ett självständigt bolag år 2006 och ägs i dag inte av Electrolux vars verksamhet är inriktad på vitvaror.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

anersimyra  
#738664 Min erfarenhet efter många års dagligt bruk av både HVA och stihl är att båda dessa tillverkares produkter håller en hög kvalitet. Hur en stångsåg fungerar i röjning har jag dock ingen erfarenhet av. Jag har dock erfarenhet av både batterimotorsåg och batteriröjsåg från HVA vilka presterar mycket bra och ger hittills intrycket av att hålla en hög kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Har ekonomerna tagit över Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738666
anersimyra skrev:
Robur Clivus skrev:
anersimyra skrev:Kan det möjligen vara så enkelt att en stångsåg inte är anpassad för röjning?😁


Som Husqvarna beskriver det på sin hemsida: "Smidig och lätt batteriröjsåg med professionell prestanda. Erbjuder hög kedjehastighet och låga vibrationer för enklare och mer precist arbete - helt fritt från utsläpp. Speciellt utvecklad för ojämn och tät terräng där behovet av rörelsefriheten är stor". https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967885102/

Jag önskar å det ödmjukaste att denna tråd inte ska flyga iväg till en för och emot batteridrift, här handlar det om ren och skär ingenjörsheder, och hur det tillåts gå så fel i ett anrikt bolag.

RÖJSÅG tycker jag nog är en tämligen vilseledande benämning på en STÅNGSÅG!!! Den beskrivande texten över sågen och dess användningsområde torde felaktigt vara densamma som beskrivningen över en KEDJERÖJSÅG.. 😮


Alltså Husqvarna 530i PX och dess föregångare 536 LiPX, om vi snackar batterimaskiner.

535 FBx, om vi snackar bensinmaskin.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 12 dec 2021, 10:41, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).