Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55, gnista men startar inte

36 inlägg 6658 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

hva555  
#738508 55an verkar vara omtyckt och på nåt ställe diskuterades vad den motsvarar idag. Tror det var nån 4xx eller så. Jag har en såg byggd av en 346 xpg men cylinder o kolv från en 353, tanken var överkörd på 353an. Ingen värsting kanske men startar alltid (hittills) och värme. Är inte 353 rätt nära 55an? Skillnader?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Alex Strömberg  
#738824
hva555 skrev:55an verkar vara omtyckt och på nåt ställe diskuterades vad den motsvarar idag. Tror det var nån 4xx eller så. Jag har en såg byggd av en 346 xpg men cylinder o kolv från en 353, tanken var överkörd på 353an. Ingen värsting kanske men startar alltid (hittills) och värme. Är inte 353 rätt nära 55an? Skillnader?

Enligt Husqvarna själva så är 545XP MKII motsvarigheten till 55 eller 455 Rancher men den säljs inte längre i Sverige. 4-serien är clamshell cylinder och 55an samt 545an har vanliga delbara vevhus med normal cylinder på. Men en 445a skulle duga som ersättare till en 55a enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738849 Jag vet vissa tror 445 kan duga och kanske gör det i vissa fall men nåt som ersatte 55, är lika bra, stark och tålig, har inte kommit än.
455 skulle ersätta men höll inte måttet riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

hva555  
#738850 Var placerar det min 353g

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738859 Den är snäppet bättre. Som en 346NE...
Lite mer drift timmar, lite rappare och smidigare.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

totte  
#738888 Tråkigt nog gör Hva inte några sådana universala slitvargar som 55:an längre. Sågar som förvisso inte är så varviga och rappa som en kvistningssåg för proffs men som har bra bottendrag och tål att plågas på vedbacken. Inte bäst på något, men användbar till nästan allt och hållbar och pålitlig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

hva555  
#738892 Ok, tror att min 353G får duga på vedbacken då. Jag har ju en till 353 med barkfräs ( jobbig maskin fö, ska nog inte ha mindre drivare) på så det finns ju reserv. Jag frågade för jag har erbjudande att köpa en 55 men även en 359G som kanske är roligare då.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Williamm  
#738904
hva555 skrev:Ok, tror att min 353G får duga på vedbacken då. Jag har ju en till 353 med barkfräs ( jobbig maskin fö, ska nog inte ha mindre drivare) på så det finns ju reserv. Jag frågade för jag har erbjudande att köpa en 55 men även en 359G som kanske är roligare då.

55 är väldigt bra för vedkapning. Men 359 är nog lite roligare för huggning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738913 359 är ett snäpp upp i storlek, kubik och kraft.
De är som 357 med lite mer vrid o kraft, något mindre accelleration kanske.
357 och 359 är syskon.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Alex Strömberg  
#738917
Mange skrev:359 är ett snäpp upp i storlek, kubik och kraft.
De är som 357 med lite mer vrid o kraft, något mindre accelleration kanske.
357 och 359 är syskon.

357xp har ju 4.4hk medans 359 har 3.9. XP modeller är ofta betydligt mycket mer varv villiga och högre varvstopp, därmed mer effekt även om de har mindre motor.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

hva555  
#738918 Kan jag få tips om vad den borde kosta om vi antar att den funkar o inte ser för hemsk ut? Fick just tips om en skuren 55a för 300:- Kan man göra nåt ned en sån? Verkar som jag blir samlare 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738938 357 är mer varvvillig än 359.
359 har inte fyllnadsplattorna i vevhuset.
De har samma tändning.
Kör man dem så är det lite mer vrid över längre varvtals spann än 357.
359 såldes som farmar såg till lägre pris. Dett utnyttjades av de som var lite kluriga.
Några 357 har fått 359 cylinder här.
När de går i stocken är det klart vad utfyllnaden gör. Skiftar förgasare med så blir skillnaden uppenbar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Hepo  
#739066
Mange skrev:357 är mer varvvillig än 359.
359 har inte fyllnadsplattorna i vevhuset.
De har samma tändning.
Kör man dem så är det lite mer vrid över längre varvtals spann än 357.
359 såldes som farmar såg till lägre pris. Dett utnyttjades av de som var lite kluriga.
Några 357 har fått 359 cylinder här.
När de går i stocken är det klart vad utfyllnaden gör. Skiftar förgasare med så blir skillnaden uppenbar.

Hej skiljer det något mellan cylindrarna?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

johan eriksson  
#739069 Ja, olika borr och olika portning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55, gnista men startar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739077 Och det som gör mest på accellerationen är utfullnadsbrickorna på vevaxel som minskar vevhusvolymen.
Lätt o flytta grejer fram o tillbaka o testa vad som ger vilken effekt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).