Motorsåg och handhållet

Husqvarna motorsågar.

20 inlägg 3928 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna motorsågar.

anersimyra  
#738250 Jag antar att Mange, Johan eller Totte vet svaret och att jag kunnat fråga någon av dem men det är roligare att göra en tråd av frågan. Husqvarna 140 kom på marknaden 1973. 44 praktica som var min första egna såg köpte jag 1979 och det var väl det året som den sågen kom ut? Nu till frågan: När jag gick skogsskolan 1974-76 så hade vi R22 partnerkuber, men på ledigheter från skolan så jobbade jag åt en skogsägare och körde då en Husqvarna som jag är tämligen säker på inte var en 140, kan det ha varit en modell med beteckningen 44? Jag vill dessutom minnas att jag senare jobbade med en modell som var snäppet slöare än 444 som jag vill minnas kom 1980. Vilka modeller i + 40 cc klassen fanns alltså mellan 1973 - 80 som inte var att betrakta som farmarsågar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

Williamm  
#738251 240?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

anersimyra  
#738252
Williamm skrev:240?

Det kan det ha varit. Jag vill minnas att jag körde några kvarnor med en blank vippbrytare som jag tror fanns på 240..🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

johan eriksson  
#738254 Utan att kunna åren så kan jag nog åtminstone svara på i vilken ordning de kom.
Först ut var 140S, sen kom 240SE, SG och 240S och 240 Practica, sen kom 340 SE och SG, 344FE och FG( dvs med fällkudde) sen 444FE, FG, SE och FG, 44 Practica i några versioner samt 40 Practica.
Det var nog ungefär vad som såldes på svenska marknaden då, sen fanns det även lite varianter för export.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsågar.

tallen100  
#738255
anersimyra skrev:
Williamm skrev:240?

Det kan det ha varit. Jag vill minnas att jag körde några kvarnor med en blank vippbrytare som jag tror fanns på 240..🤔

Har en 240 se, finns en annan som heter sg tror jag 🤔
Å den blanka vippbrytaren sitter på vänster och fungerar, trevlig såg.
Värme I handtagen och hyfsat rapp för sin ålder 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

Williamm  
#738257
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
Williamm skrev:240?

Det kan det ha varit. Jag vill minnas att jag körde några kvarnor med en blank vippbrytare som jag tror fanns på 240..🤔

Har en 240 se, finns en annan som heter sg tror jag 🤔
Å den blanka vippbrytaren sitter på vänster och fungerar, trevlig såg.
Värme I handtagen och hyfsat rapp för sin ålder 👍

Jo, sg är med värme i handtagen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

anersimyra  
#738258
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
Williamm skrev:240?

Det kan det ha varit. Jag vill minnas att jag körde några kvarnor med en blank vippbrytare som jag tror fanns på 240..🤔

Har en 240 se, finns en annan som heter sg tror jag 🤔
Å den blanka vippbrytaren sitter på vänster och fungerar, trevlig såg.
Värme I handtagen och hyfsat rapp för sin ålder 👍

Det var då kanske en 240 som jag jobbade med. Just vilken modell det var sket jag nog i bara jag slapp att köra en partnerkub..🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738263 Bokehuggarna hade ofta två såg i slutet på 70talet. Ofta en fälle såg som 162 och en kvistsåg som 44 var en vanlig kombo.

Som gallrings såg härikring hade många 240-340-444.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsågar.

tallen100  
#738265
Williamm skrev:Jo, sg är med värme i handtagen.

Då är det en sg jag har 🤔 👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

anersimyra  
#738278
Mange skrev:Bokehuggarna hade ofta två såg i slutet på 70talet. Ofta en fälle såg som 162 och en kvistsåg som 44 var en vanlig kombo.

Som gallrings såg härikring hade många 240-340-444.

Fanns det då en 44 som inte var en praktica och som kom ut runt 1979?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

Williamm  
#738298
anersimyra skrev:
Mange skrev:Bokehuggarna hade ofta två såg i slutet på 70talet. Ofta en fälle såg som 162 och en kvistsåg som 44 var en vanlig kombo.

Som gallrings såg härikring hade många 240-340-444.

Fanns det då en 44 som inte var en praktica och som kom ut runt 1979?

Jag har för mig att de tidiga 44 inte hette prakticka, och att de senare efter prackticka hette ranger,

Det enklaste vore om du lagt seriennummrerna på minnet... 😉

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738301 44 praktica kom 79 och hette då praktica och ingick i den serien. Ersatte då 40 Praktika, hade liksom den lilla luftfiltret och ingen fölrhöjd kåpa. Det kom lite senare, 80-81 nånting. De sista som såldes här efter 1983 tror jag det var, fick grå kåpa och hette på plåten bara 44 men kallades lite olika var i världen man var tex Rancher , Farmer. Det finns även dessa med vit kåpa, oftast Rancher och i USA, men även andra benämningar på andra ställe....
1984-1986 såldes de enbart på export och fick ibland andra nummer. Jag har en 644 från Japan.
Jag fick hit en 44 med orange toppkåpa och ägaren hävdade bestämt den inte var bytt.
Sågen var nog monterad i skarven mellan vit och grå toppkåpa. Svårt o veta säkert då kåpor kan bytas qanska lätt även innan hans köp, av olika anledninga i olika led.
Papperna brukar vara bättre referens punkt.
Sprängskisserna uppdaterades efter delarna de skulle monteras med.
Senast redigerad av Mange tor 09 dec 2021, 11:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738305 I serienummer listan kommer det så småningom läggas till när ändringar gjordes om/när så är möjligt efter serienummer.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

anersimyra  
#738349
Mange skrev:44 praktica kom 79 och hette då praktica och ingick i den serien. Ersatte då 40 Praktika, hade liksom den lilla luftfiltret och ingen fölrhöjd kåpa. Det kom lite senare, 80-81 nånting. De sista som såldes här efter 1983 tror jag det var, fick grå kåpa och hette på plåten bara 44 men kallades lite olika var i världen man var tex Rancher , Farmer. Det finns även dessa med vit kåpa, oftast Rancher och i USA, men även andra benämningar på andra ställe....
1984-1986 såldes de enbart på export och fick ibland andra nummer. Jag har en 644 från Japan.
Jag fick hit en 44 med orange toppkåpa och ägaren hävdade bestämt den inte var bytt.
Sågen var nog monterad i skarven mellan vit och grå toppkåpa. Svårt o veta säkert då kåpor kan bytas qanska lätt även innan hans köp, av olika anledninga i olika led.
Papperna brukar vara bättre referens punkt.
Sprängskisserna uppdaterades efter delarna de skulle monteras med.

Jag har faktiskt ett minne av att dåvarande skogsvårdsstyrelsen i Nyköping hade helt orangea 44:or.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738357 444 var väldigt lika. Slutna spolkanaler, aluminium tank och startkåpa var i övrigg nog det enda som skiljde.
Accelererade nåt lite bättre o var jämnare i prestation.
Kan inte påminna mig jag sett nåt i litteraturen som bekräftar de haft orange kåpa eller ej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).