Motorsåg och handhållet

543xp vs ms241 vs cs4310sx

60 inlägg 11659 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

anersimyra  
#737755
Machman skrev:Jag är nu inne på fjärde året med en ms241, väldigt nöjd. Den är dock lite kinkig med vilket bränsle man kör på har jag märkt. Eventuellt skulle det ge med sig (m-tronic skulle ställa in sig) om jag skulle orka köra tillräckligt länge med ett annat bränsle men har kört på Shells akrylat i flera år nu.

RS kedjan är bra att kapa med men gillar den inte alls att kvista med. Jag har också provat Oregon 91vxl flera gånger, bra kedja och enkel att vässa då den har ganska mjukt stål men den kedjan blir sned väldigt enkelt om det nyper fast. RM är min favorit, bra kompromiss. 😀

I manualen nämns att sågen ställt in sig efter ” fem riktskär.”..🤣 och HVA har enligt manualen ställt in sig efter ” några tankar.”.. 🤣

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

anersimyra  
#738196 I dag har den lilla 241:an fått bekänna färg vid kvistning av gran och det var en mindre rolig historia då accelerationen i motorn är tämligen dålig.. 😮

Avatar Fallback

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738197 Du må få deg 201, mindre motor men akselrere som berre juling. Grådig god til kvisting av gran så sant greinene ikkje er allfor tjukke.

Användarvisningsbild

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

anersimyra  
#738200 En 201 är alldeles för liten och klen.. 🙃 241:an är en klart trevlig såg men jag hade inte räknat med att den skulle gå som en farmarsåg.. 😮

Avatar Fallback

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738204 Ja ho er litt litå så ein er avhengig av ei sag utanom 201 til felling, kapping og kvisting av grovare greiner, må nesten Vera tynning skal du kunna gjera alt med 201.

Användarvisningsbild

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738208 Hm, jag har läst på skogsforum att folk tyckt att 241:an har gått som en "påse nötter". Sedan har de kalibrerat 241:an, genom att låta den gå på tomgång med full choke i ca 1,5-2 minuter. Därefter har sågen gått som ett "skollat troll".

Med reservation för att denna kalibreringsmetod kanske bara fungera på den första versionen av 241:an, så kan det nog vara läge att utföra en ordentlig kalibrering innan arbetspasset påbörjas...

Annars kan ju alltid kvista med din 540i XP! 👍 💪
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

anersimyra  
#738212
Niking skrev:Hm, jag har läst på skogsforum att folk tyckt att 241:an har gått som en "påse nötter". Sedan har de kalibrerat 241:an, genom att låta den gå på tomgång med full choke i ca 1,5-2 minuter. Därefter har sågen gått som ett "skollat troll".

Med reservation för att denna kalibreringsmetod kanske bara fungera på den första versionen av 241:an, så kan det nog vara läge att utföra en ordentlig kalibrering innan arbetspasset påbörjas...

Annars kan ju alltid kvista med din 540i XP! 👍 💪
/Niklas

Sågen fick sig en rejäl uppvärmning så varvet var det inget fel på, men den accelererar inte stort bättre än vad som var fallet med min 44 praktica..🙂

Användarvisningsbild

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738213
anersimyra skrev:
Niking skrev:Hm, jag har läst på skogsforum att folk tyckt att 241:an har gått som en "påse nötter". Sedan har de kalibrerat 241:an, genom att låta den gå på tomgång med full choke i ca 1,5-2 minuter. Därefter har sågen gått som ett "skollat troll".

Med reservation för att denna kalibreringsmetod kanske bara fungera på den första versionen av 241:an, så kan det nog vara läge att utföra en ordentlig kalibrering innan arbetspasset påbörjas...

Annars kan ju alltid kvista med din 540i XP! 👍 💪
/Niklas

Sågen fick sig en rejäl uppvärmning så varvet var det inget fel på, men den accelererar inte stort bättre än vad som var fallet med min 44 praktica..🙂


Ok, men kolla ordentligt i avsnittet om kalibrering i manualen. Den rekommenderande kalibreringsmetoden kan ju fortfarande vara av det ortodoxa slaget.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738215 Det var mycket hokus-pokus med den där kalibreringen när de kom. Bästa kalibreringen var en halvtums borr in i ljuddämparhålet och så långt in man tordes.

Användarvisningsbild

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

anersimyra  
#738229
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Hm, jag har läst på skogsforum att folk tyckt att 241:an har gått som en "påse nötter". Sedan har de kalibrerat 241:an, genom att låta den gå på tomgång med full choke i ca 1,5-2 minuter. Därefter har sågen gått som ett "skollat troll".

Med reservation för att denna kalibreringsmetod kanske bara fungera på den första versionen av 241:an, så kan det nog vara läge att utföra en ordentlig kalibrering innan arbetspasset påbörjas...

Annars kan ju alltid kvista med din 540i XP! 👍 💪
/Niklas

Sågen fick sig en rejäl uppvärmning så varvet var det inget fel på, men den accelererar inte stort bättre än vad som var fallet med min 44 praktica..🙂


Ok, men kolla ordentligt i avsnittet om kalibrering i manualen. Den rekommenderande kalibreringsmetoden kan ju fortfarande vara av det ortodoxa slaget.
/Niklas

Enligt manualen så är kalibreringen klar efter att man sågat fem riktskär.. 🤣 motorn går för övrigt fint och varvar rejält men någon ” kvistningsfantom ” blir man inte med 241:an.

Användarvisningsbild

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

Machman  
#738333
anersimyra skrev:Enligt manualen så är kalibreringen klar efter att man sågat fem riktskär.. 🤣 motorn går för övrigt fint och varvar rejält men någon ” kvistningsfantom ” blir man inte med 241:an.

När jag kört med "fel" bränsle är det främst acceleration jag klagat på. Speciellt lågvarv från helt stillastående men när den har ett visst grundvarv tycker jag den svarar bra. Jämfört med Husqvarana 550 så är 241 betydligt slöare att varva upp men upplever ändå det som "tillräckligt".

Jag har några gånger testat kalibrera enligt metoden att låta den stå i startläge två minuter, varje gång har slutat på samma sätt. När jag försöker starta den igen så är sågen rå och vägrar starta. Bort med tändstiftet, dra ett par gånger och försöka igen så har den gått bra.

Avatar Fallback

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

505mowi  
#741992 Efter några dagar med Husqvarna 540i XP så är jag hel nöjd. Tidigare kvistat med bensinsåg men kan nu känna friska luften, inge vibration och start med en knapp. Batteriet gick ner från fyra till två då jag jobba bara när det var ljust och lasta vagn samtidigt. Skulle ha bytt tidigare.

Användarvisningsbild

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

anersimyra  
#742074
Skogsola skrev:Det var mycket hokus-pokus med den där kalibreringen när de kom. Bästa kalibreringen var en halvtums borr in i ljuddämparhålet och så långt in man tordes.

Det blev i går en ” Dremelkalibrering ” som verkar ha gjort susen.. :ymparty: men till vilken grad märker jag först nästa vecka.

Användarvisningsbild

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742091
505mowi skrev:Efter några dagar med Husqvarna 540i XP så är jag hel nöjd. Tidigare kvistat med bensinsåg men kan nu känna friska luften, inge vibration och start med en knapp. Batteriet gick ner från fyra till två då jag jobba bara när det var ljust och lasta vagn samtidigt. Skulle ha bytt tidigare.

Grattis till den insikten! 👍 💪
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 543xp vs ms241 vs cs4310sx

paavo25  
#815400 Köpte våren en 4310, lätt, bekant driftsäker. De jag först kom på jag ej kunnat vara utan, stop knapp som går till baka efter avstängning. Aldrig mer man står och drar när handsken eller nåt snuddat off på slaget, Genialt! Andra primer, väldigt många knyckbesparing etfer torrkörning,

Bensin här varit. En stihl, 450, ej ny, litet använd. Ett par ha borda röjas. Var till lågprishandlaren och ag akrylat . Har användt det förr. ej större problem. Men nu 4 tankar och den ej vill hållas på tomgång, booar vid gaspådrag. Ivern ändå att röja i de vackra torra vädret. Men ej änn femte tanken går att släppa på tomgång trots tomgåns skruven i botten, Suger den luft, stiftet, dålig gnistta på låga varv? Tycker därpå förbukningen hiskelig jmf vad man kommer ihåg från tidigar. Nu idag halv tank av produkten från kemetyl, Startar, hålls igång, men sedan ej mer. Tömde och slog i såkert fler år gammal Neste 2t färdigblandat bensin. Problemen borta från första start, rusade förskräkligt vär togången var max, stälde ner tomgång, lät den gå, prövade gasa, allt ok.

Tydligen otroliga skilnader i bensin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).