Före och efter jobbet

Veckans Bullshit

11 inlägg 8292 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Veckans Bullshit

Torbjörn Johnsen  
#738143 Jag startar en ny tråd där vi kan lägga in citat av karaktären ”Bullshit”. D v s uttalanden som mer kan klassas som vilseledande skitsnack än som verklig sanning eller verklig orsak.

Jag börjar med ett uttalande från Norra skog, från deras senaste pressmeddelande där de meddelar att de höjer massavedspriset med 20 kr/m3fub. Skogschefen i den medlemsägda föreningen har bestämda åsikter om vilka förutsättningar som är bra för skogsägarna:

- Vi vet att snabba och extrema prisvariationer, kopplat till konjunkturvariationer för skogsprodukter, riskerar att skapa ett prisfixerat spekulativt beteende, som ofta leder till ett mer passivt företagande, där viktiga affärsbeslut och beställningar av skogliga åtgärder skjuts på framtiden. Ett nära samarbete med skogsinspektorn skapar istället högsta värdet för en skogsägare, säger Nils Broman, skogschef Norra Skog.


Lek med tanken att man byter ut ”skogsägarna” mot Norras sågverk och ”skogsinspektorn” mot byggvaruhandeln så förstår ni vilken kvalificerad bullshit detta är.

Bullshit enligt Wikipedia för den som vill se en definition:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bullshit?wprov=sfti1



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Veckans Bullshit

r93  
#738147 Jag håller absolut med i sak, men tråden och trådstarten?
Ska man slänga in vilken bullshit som helst? Eller finns det någon röd tråd?

Detta borde ju ligga under "nyheter".

Du som forumsägare borde ju ha musklerna att helt enkelt ringa upp vederbörande och efterfråga en intervju där han kan utveckla hur han tänker, det hade varit mycket mera värt att lyssna på, vill han inte medverka i en intervju så har han ju förlorat direkt.

För ett tag sedan så fanns det en tråd där folk skulle klaga på batterier, jag skrev ett ganska långt skämtsamt inlägg där, fick sedan en tillsägelse och tråden stängdes med motiveringen att "det kanske behövs åldergräns på forumet" och att nivån måste höjas.

Denna tråden höjer verkligen inte nivån på "skogs"forum!

Användarvisningsbild

Re: Veckans Bullshit

Vedproducent  
#738148 Det här hör ju absolut till veckans bullshit! Efter det kraftiga snöfallet för några dagar sen påstods det att många elbilar övergavs i snön och kylan. Nu säger räddningstjänsten att det endast rörde sig om en bil. Förmodligen många fler fossilbilar med problem alltså. Men största problemet var alla lastbilar som fastnat.

https://omni.se/raddningstjansten-pasta ... l/a/66y5K0

Avatar Fallback

Re: Veckans Bullshit

r93  
#738152
Vedproducent skrev:Det här hör ju absolut till veckans bullshit! Efter det kraftiga snöfallet för några dagar sen påstods det att många elbilar övergavs i snön och kylan. Nu säger räddningstjänsten att det endast rörde sig om en bil. Förmodligen många fler fossilbilar med problem alltså. Men största problemet var alla lastbilar som fastnat.

https://omni.se/raddningstjansten-pasta ... l/a/66y5K0


Då lånar jag ditt inlägg med att ”fossilbil” är 100% bullshit då en förbränningsmotor kan gå på biobränsle och en batteribil som laddas med kolkraft blir en ”fossilbil”.

Användarvisningsbild

Re: Veckans Bullshit

Vedproducent  
#738154
r93 skrev:
Vedproducent skrev:Det här hör ju absolut till veckans bullshit! Efter det kraftiga snöfallet för några dagar sen påstods det att många elbilar övergavs i snön och kylan. Nu säger räddningstjänsten att det endast rörde sig om en bil. Förmodligen många fler fossilbilar med problem alltså. Men största problemet var alla lastbilar som fastnat.

https://omni.se/raddningstjansten-pasta ... l/a/66y5K0


Då lånar jag ditt inlägg med att ”fossilbil” är 100% bullshit då en förbränningsmotor kan gå på biobränsle och en batteribil som laddas med kolkraft blir en ”fossilbil”.

Nu var poängen att elbilarna med sina batterier inte blev ståendes i snön och kylan som det påstods. Alltså Bullshit! Annars finns det fler andra trådar din kommentar bättre passar in i som ju inte i sak är fel.

Avatar Fallback

Re: Veckans Bullshit

Elmhult  
#738159 Jag tolkar tråden som "bullshit" gällande det trådstartaren behandlar. Alltså industrins skitsnack. 🌳

Avatar Fallback

Re: Veckans Bullshit

hfab  
#738161 Jag uppskattar verkligen Torbjörns inledande inlägg! 👍

Personligen ser jag mycket fram emot en vass och kritiskt granskande intervju av företrädare för Norra skog signerad @Torbjörn Johnsen

Som det ser ut så är föreningens primära syfte att göda en svällande styrelse och ge medlemmar tillräckligt med smulor för att dom ska hålla käft

Avatar Fallback

Re: Veckans Bullshit

isteskog  
#738167 Låter nästan som Södra.... Iaf 😉 enligt vissas mening

Avatar Fallback

Re: Veckans Bullshit

tallen100  
#738211
Vedproducent skrev:Det här hör ju absolut till veckans bullshit! Efter det kraftiga snöfallet för några dagar sen påstods det att många elbilar övergavs i snön och kylan. Nu säger räddningstjänsten att det endast rörde sig om en bil. Förmodligen många fler fossilbilar med problem alltså. Men största problemet var alla lastbilar som fastnat.

https://omni.se/raddningstjansten-pasta ... l/a/66y5K0

Omöjligt att några Fossilbilar var körbara och fick problem i det snöfallet,
De måste lagt av för minst tiotusen år sedan.
Allt annat är bullshit 😉

Avatar Fallback

Re: Veckans Bullshit

jannee  
#738231 Trafikolyckor, trafikstopp och liknande beror helt och hållet på den/de som ansvarar för vintervägunderhållet.
Så undermålen snöröjning/halkbekämpning idag är får man gå tillbaka till mitten av 70 talet för att uppleva något liknande.
Trafikflödet har ökat något enormt under dessa 50 år medans vinterunderhållet stagnerar mer och mer.
En helt vanlig naturprodukt som salt nyttjas endast i nödfall och i så pass liten utsträckning att vägarna återfryser redan vid någon minusgrad = oförståelig blixthalka.
Ingen säger ingen i massmedia vågar anklaga vägverket, nej tvärtom är det bilisterna som tydligen är ovarsamma.
Ingen absolut ingen tar någon hänsyn till de som har vägarna som arbetsplats, tänk om man skulle lägga liknande sparbeting på arbetsplatserna inom den offentliga sektorn eller industrin.

Avatar Fallback

Re: Veckans Bullshit

leifa.k  
#741330
Vedproducent skrev:Det här hör ju absolut till veckans bullshit! Efter det kraftiga snöfallet för några dagar sen påstods det att många elbilar övergavs i snön och kylan. Nu säger räddningstjänsten att det endast rörde sig om en bil. Förmodligen många fler fossilbilar med problem alltså. Men största problemet var alla lastbilar som fastnat.

https://omni.se/raddningstjansten-pasta ... l/a/66y5K0

Är inte förvånad. Lyssnar på radions P4 mycket för man får veta om vägläget. Lite kallprat i radion om vattenpump i bil. De i studion och den som ringde in hade inte en susning om vattenpump i bilen. Nu visste den ena attdet fanns en vattenpump i bilen eftersom han fick byta ut denna . Men faktiskt så har vi två vattenpumpar i våra personbilar, varav den ena pumpen är mera akut att fixa om den har havererat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).