Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490697 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#737991 Ja är de e nog bäst, är ju egentligen inte helt optimalt med skruvskallar som sticker ut men försänkta skruvar är ingen höjdare heller när insexgreppet blir förstört bland stenarna….

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#738058 Går och svetsa en knuta vid/runtom skruv skallen så sparar det skallen lite
Eller få några ringar svarvade som man svetsar dit

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738068 På min hemmasnickrade bukplåt finns inga skruvar under så man glider över problemet 😉

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Erre  
#738124
Bert1 skrev:Går och svetsa en knuta vid/runtom skruv skallen så sparar det skallen lite
Eller få några ringar svarvade som man svetsar dit

Ja jag hade nog svetsat dit ringar.
Ett vettigt ämnesrör kapat i lagom tjocklek.
Så det inte lossnar å så att det inte sitter en bult kvar utan skalle. Kan både vara bra att få ner bukplåten när det behövs och att den sitter kvar när den ska

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Grålle52  
#738131 Har ölmstads också skruvskallar som sticker ut så?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#738989 Ordnade en liten och enkel modifiering av stolens sväng idag. I skogen är det mest irriterande att det finns två extra hack framåt. Nu behöver jag inte längre hålla i spaken för att snurra helt runt.👍
Plåtbiten lär demonteras framåt våren när det är dags för vårbruket. Hoppas jag kommer ihåg var jag lägger den då. 😅

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#739033 Så där gjorde jag också senast jag hade stolen loss, mycket trevligare att svänga runt när det inte hakar fast i de extra hacken 😀

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#743458 Någon som har koll på hur släpvagnsbromsen funkar. (Valmet 6400 )
Märkte at bromsen ligger på lite på skogsvagnen, och trodde det var nåt skit med vagnen, men felet sitter på traktoren, då den släpper på lite tryck straks man startar motoren och läggar av när den stopps, måste felet vel vara bromsventilen.
Går det fiksa nåt på denna ventil, typ nya O-ringer eller likn, eller er det bara att köpa ny direkt?
Den vanliga traktor bromsen tar högt, men så har den varit hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#743474 Sikker på at det ikke det ikke er hobedsylinder som ikke returnerer? Det var det på min, venstre pedal gir pilottrykk til bremseventilen, merket også at vogna bremset å trodde det var noe feil på bremsene på selve vogna, nappet ut slangen å kjørte videre, men da var allerede skaden skjedd, mellomskivene på bremsene slo seg pga varmgang. 7000 i rep(skrur selv). Rust i hobedsylinder var årsak til at pedal ikke returnerte å bremsen lå på litt hele tiden

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#743580 Bromsventilen får styrtryck från ena framkretsen så som @Førland skrev. Men inte helt ovanligt att tätningarna i bromsventilen börjar läcka så att det läcker hydraultryck till vagnen hela tiden. Finns tätningssats att köpa till den.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#743667
Førland skrev:Sikker på at det ikke det ikke er hobedsylinder som ikke returnerer? Det var det på min, venstre pedal gir pilottrykk til bremseventilen, merket også at vogna bremset å trodde det var noe feil på bremsene på selve vogna, nappet ut slangen å kjørte videre, men da var allerede skaden skjedd, mellomskivene på bremsene slo seg pga varmgang. 7000 i rep(skrur selv). Rust i hobedsylinder var årsak til at pedal ikke returnerte å bremsen lå på litt hele tiden

Nei, det er jeg absolutt ikke sikker på, det skal sjekkes. Takk for tipset. 👍
Snakket med en tidligere valtra mek. på tlf. idag som trodde mest på irr i selve bremseventilen siden den er av aluminium.
Har nappet ut slangen jeg også, så jeg kjører uten bremsen for tiden.
Det bremset såpass på vogna at hjulene låste seg med tom vogn på isføre, og skivene var glohete etter bare noen km kjøring.
Når jeg tråkket på bremsepedalen begynte hjulene å rulle igjen, men bare en kort stund senere var det likt igjen. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#743668
Fredi skrev:Bromsventilen får styrtryck från ena framkretsen så som @Førland skrev. Men inte helt ovanligt att tätningarna i bromsventilen börjar läcka så att det läcker hydraultryck till vagnen hela tiden. Finns tätningssats att köpa till den.

Takk, ska kolla på detta med. 👍
Det var ungefär samma svar jag fick från en tidligare valtra mek, på tlf, idag. 😀

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Førland  
#743697 Da er det nok selve ventilen som er problemet, den er jo grei å komme til å få demontert 👍

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

mafo  
#744622 Hej,

Är relativt nybliven ägare till en Valtra 6250 HiTech. -07 med 2730h på mätaren. Köpt av ett dödsbo i höstas och lämnades ganska omgående in på Lantmännen för service och en allmän koll. Blev stora 3000h service i samråd med dem. (Alla oljor, filter. etc.) Hade gått runt 2690h när den servades. Fick en allmän genomgång när jag skulle hämta efter servicen och då funkade allt som det skulle. När jag sedan skulle köra hem så gick den knappt att flytta, reagerade inte på vilket läge körspaken var i och när den väl flyttade sig så ryckte den fram. De fick behålla den och när jag hämtade igen så fick jag besked att de hade kalibrerat om den och nu gick den som vanligt.

Har sedan dess kört typ 40h och det har fungerat, dock har jag noterat att den inte alltid lyder körriktningsspaken. Man kan lägga den framåt men inget händer. Pilen lyser med fast sken i högra displayen. En snabb flytt tillbaka till neutral och framåt igen så går den som vanligt. Händer en eller ett par gånger per körpass. Inte alltid dock och mer ofta när det är kallt.

Hur fungerar era, brukar de missa eller funkar de till 100%?

Denna veckan har den börjat rycka igen, inte så kraftigt som efter servicen men mycket kännbart. Man kan backa ut ut garaget utan problem och när man för körspaken framåt så börjar den rycka framåt. Spaken tillbaka till neutral och framåt igen så fungerar den som vanligt. Detta är också vanligare när det är lite kallt ute. Kan köra en dag utan symptom för att nästa dag hacka. Lantmännen skulle kommit ut för att titta på den idag men pga sjukdom så blir det nu först nästa vecka.

Någon som har varit med om något liknande eller har tips om vad det kan vara?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744631 Hade du haft en med twin trac hade jag frågat om de är samma med bakre spaken…
Sitter 3 givare som är för fram back o handbromsen vid spaken, kanske nåt har hänt så den inte alltid reagerar på ”framgivaren” i spaken.
Har har för mej att de är halleffektgivare o en magnet eller järnnit sen på spaken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).