Öppna kategorin

Eltillgång Sverige

319 inlägg 32213 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

rokon  
#738038 Allt jag gör blir bara sämre om jag blir förbannad, i mitt tidigare hantverk jag sysslade med så var tålmodighet till nytta, och något jag är född med.
Men jag kan ha kritiska synpunkter på mycket utan att bli förbannad.
Varför lär sig boxare och kampsportare att behålla sitt lugn och gå vidare med sina metoder och ej bli distraherad av dumskallar?
Angående tidningsartikeln som Elis länkade till

Elmia
Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Alvarsson  
#738047
Vedproducent skrev:Vi hade ju pris redan 2010 på 14 kr kWh så det är högsta här.
Ska rätta mig lite. 17 december 2009 var priset 14 kr kWh en enstaka timme.


Var hittar jag dom siffrorna?

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Vedproducent  
#738055
Alvarsson skrev:
Vedproducent skrev:Vi hade ju pris redan 2010 på 14 kr kWh så det är högsta här.
Ska rätta mig lite. 17 december 2009 var priset 14 kr kWh en enstaka timme.


Var hittar jag dom siffrorna?

Ja det står allt lite här och där. Men bifogar detta.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alla ... a-elpriser

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

gurka  
#738062
Vedproducent skrev:Dom har skrivit på svenska kraftnät så det är nog bara att SVT har rapporterat därifrån. Dom skriver ”vissa” timmar. Just nu exporterar vi i alla fall. Men egentligen spelar det ju mindre roll för brist har det varit både i Polen och Sverige.
/


Finns det några kritiskt granskande journalister av Sveriges energiförsörjning på SVT ??

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Knagge  
#738090 Vattenkraften har förstört fisket och utrotat fiskarter i Sverige.
Det minsta man kan begära av kraftbolagen är att de skulle lägga en viss % av vinsten i de kommuner där kraftverken ligger.
Men istället korttidsregleras älvarna och vinsterna hamnar i bolagens fickor.
Förr hade vi låga elpriser och då kunde man tåla att älvarna var fördärvade.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Badbollen  
#738094
Knagge skrev:Vattenkraften har förstört fisket och utrotat fiskarter i Sverige.

Oj, vilka fiskarter har den svenska vattenkraften utrotat? Det satsat för övrgit stort på svenska vattenkraftverk, samtliga ska ha moderna miljötillstånd, där kravställan på fiskpassager sannolikt ingår.

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

Knagge  
#738112 Ålen är väldigt illa ute och utrotad i nästan alla sjöar nu fångas ålyngel i havet för att sedan tuggas sönder i turbiner i vattensystemen.
De flesta stora sjöar i Sverige hade egna unika bestånd av öring.
Tex Bolmenöring i bolmen osv.
Okunnigheten hos allmänheten är väldigt stor i Sverige om vilken skada vattenkraften gjort.

Man var glad att man fick el därför var man inte så noga med att dokumentera fiskbestånden före vattenkraften.
Och var det någon som klagade var det okunniga bonnläppar som drog fiskehistorier och det kunde skämtas bort.
staten prioriterade inte fisket det var storskalig el som skulle fram.

Om fiskande småbönder blev av med lite fisk var inte så noga de skulle ju snart flytta in till stan och bli mönstermedborgare.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Elmhult  
#738186 Nu är det stadsbor som fiskar som kräver att vi stänger ner vattenkraften. Är cirkeln sluten? 🌳

Användarvisningsbild

Re: Eltillgång Sverige

JörgenO  
#738189
Elmhult skrev:Nu är det stadsbor som fiskar som kräver att vi stänger ner vattenkraften. Är cirkeln sluten? 🌳


Kan det tänkas att just det här hotet mot vattenkraften är väldigt lokalt i stormetropolen Älmhult? 🤣 🤣 🤣

Jag föreställer mig vara hyfsat välbevandrad i debatten (utanför Elmhult) och har aldrig hört att fiskstängd vattenkraft är något stort ämne i andra större städer

Och om referens görs till Knagges inlägg ovanför... hur vet vi att det är storstadsanknutet?

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Elmhult  
#738191 Det var till knagges inlägg. Naeh, vi hade en skvaltkvarn en gång i tiden men den inverkade knappast på fiskpopulationen. Men det beror väl på vilken aktivist man frågar. 😉 🌳

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Sture Andersson  
#738460 En tanke som funnits länge hos mig är att man borde köpa sig en generator ,om strömmen försvinner .Nu verkar det som det blir ändå mer aktuellt .För nu är det ju inte bara om det blir fel, utan att det blir brist på el. Sen kan man ju tänka om elen kostar 10-15 kr /kw ,så kanske det är billigare tillverka den på egen hand .En generator får man väl köra på grön diesel .
Nån som vet pris skillnad på grön och vanlig diesel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

jannee  
#738462 Skaffar du ett traktordrivet går det åt rejält med soppa, dessutom kostar elektrikern "lite" pengar innan allt är löst så att det verkligen fungerar.
Räkna med en investering på minst 30 - 40 tkr allt som allt.
Väldigt viktigt att ALLT verkligen blir rätt.
Dagens elektronik i hushållsapparater, spisar, ugnar, jordvärme och inte minst tv/dator etc är väldigt känsliga.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

jannee  
#738464 Det har pratats om att nyttja vindkraftverken för att producera vätgas, men det lär EU ha sina dubier om.
M.a.o. något vi kan glömma.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738465
jannee skrev:Det har pratats om att nyttja vindkraftverken för att producera vätgas, men det lär EU ha sina dubier om.
M.a.o. något vi kan glömma.


Vad skulle EU ha för dubier om det? Det borde de väl gilla? Iofs har EU dubier om det mesta men det leder i så fall bara till att hela EU projektet rasar.

Avatar Fallback

Re: Eltillgång Sverige

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738467
Sture Andersson skrev:En tanke som funnits länge hos mig är att man borde köpa sig en generator ,om strömmen försvinner .Nu verkar det som det blir ändå mer aktuellt .För nu är det ju inte bara om det blir fel, utan att det blir brist på el. Sen kan man ju tänka om elen kostar 10-15 kr /kw ,så kanske det är billigare tillverka den på egen hand .En generator får man väl köra på grön diesel .
Nån som vet pris skillnad på grön och vanlig diesel.


Stod i tidningen idag om en bonde som drog igång sitt reservelverk när strömmen var som dyrast.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).