Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hjälp!! Tippande huggarvagn

46 inlägg 28053 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

simon  
#73636 Frågan kvarstår för min del, blir inte kärran för tung att dra om man som i mitt fall inte har drivning? Har ju som sagt en 10-tons med en traktor på 76 hk framför. Man ill ju inte köra halva lass.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

halvproffs  
#73637 Du kommer inte att märka det överhuvudtaget. Hade själv en Fergusson som bakhjulen fylldes upp till fälgkanten(ca200kg/st) Enda gångerna det märktes var när man körde in i verkstan och bromsade, då gungade det till lite.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

massa-ved  
#73638 Det där med tryckstången låter nog vettigast. Vätska i däcken på en huggarvagn kan inte göra så många kilo.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73712
massa-ved skrev:Vätska i däcken på en huggarvagn kan inte göra så många kilo.


Ca 500 kg med 400/60-15,5 och vikten är precis där den behövs d.v.s. under centrumröret där den sänker tyngdpunkten

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73716
busholle skrev:
massa-ved skrev:Vätska i däcken på en huggarvagn kan inte göra så många kilo.


Ca 500 kg med 400/60-15,5 och vikten är precis där den behövs d.v.s. under centrumröret där den sänker tyngdpunkten

Absolut värt att prova, fyll i vätska på ena sidan och sväng ut kranen till den tippar
så kan du rapportera hur stor skillnaden är fyllt/ofyllt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

massa-ved  
#73725 Det är nog riktigt det gör inte mer än 400-500 kg dessutom blir vikten ända ut i kanten så det går inte att tillgodo göra sig mer än halva vikten. 200-250 kg ca 0,9 m ut från centrum med 400 hjul och 2,2 m bred vagn blir ungefär 40-55 kg 4,5 m ut i gripen. Givetvis en förbättring men räcker det :???:
Sväng ut ett vänerblock eller en stock på 250-300 kg från vagnen så är det ju en hel del rörelse energi också
inte bara vikten.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73793 Mkt snack nu, jag vill höra en rapport från verkligheten. Jag menar det är ju inte så dyrt att fylla ena sidan
och man kan ju fylla med enbart vatten för att göra ett test så kostar det inget alls.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

totte  
#73804 Så kan man ju också räkna ut det:

vagn.jpg


Tippaxeln går från draget till hjulet på kransidan. Hävarmen som hjulets vikt påverkar är avståndet från hjulets mitt till den axeln. Och så har kranen en utliggning därifrån. Så om vi adderar 200 kg och säg att hjulet har 2 m hävarm, då kan du lyfta 100 kg mer än tidigare på 4 m utliggning eller 400 kg mer på 1 m.

Och som Slurfi säger, det kostar ju lite att prova, jämfört med alla andra lösningar.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

massa-ved  
#73812 Det är riktigt Totte men du måste ta med kranpelarenshöjd ( bommens infästning i övre ände ) över centrumaxeln. Din uträknig utgår från att allt är i samma plan.
Jag förenklade lite, räknade med att det måttet skulle gå jämt upp med måttet från centrum till hjulen på samma sida som kranen svängs åt då får du dela 100 med två. Är måttet på pelaren högre än måttet från centrum ut till hjulet minskar ju effekten ytterligare.
Har en vretenvagn med teleskopben och lyfter man ut en tung stock när vagnen är tom så har den också en benägenhet att vilja tippa/lyfta hjulen trots stödben men är det en stock kvar blir det klart stabilare men då blir ju en del kg även på frambanken. Så det vore intressant med ett praktiskt prov.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

totte  
#73840 Nej kranepelarens höjd spelar egentligen ingen roll om du står helt rakt, kraften i pelaren är exakt rakt ned. Vad som däremot spelar roll är hur högt du har lyft. Och om det lutar det minsta mot den sida du lyfter så betyder kranpelarens längd en del, ju längre den är ju mer flyttar du tyngspunkten för den nedåtriktade kraften mot sidan när det lutar.

Nu räknar jag inte in såna faktorer som att du släpar tunga stockar in mot vagnen, då spelar kranpelaren också stor roll, eftersom du får sidokrafter på den då.

Nå, detsamma, praktiska prov är det bästa naturligtvis.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

massa-ved  
#73855 På min lutar pelaren så att bominfästningen ligger bakom centrumlinjen så då flyttas nåra kg som blir lite motvikt, tydligen nån som har räknat på det här innan.
Testa i verkligheten brukar vara det bästa för det är många faktorer som påverkar tex en längre pelare blir mycke kännsligare för sidokraften ska man räkna hundra % noga teoretiskt så är nog förutsättningen att vagnen står på ett golv exakt i våg.
Problemet är ju när man ska lasta av och stocken ska lyftas upp i vältan vid lastning kan man ju dra stocken på marken fram till vagnen.
Men jag tror fortfarande att det blir större effekt med hydraulkolven som nämndes i början på tråden.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

totte  
#73859 Jo, men då är vi nog överens om det hela, huruvida kolven är bättre är inget som jag begriper mig på däremot, saknar praktisk erfarenhet nämligen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

halvproffs  
#73890 Har egentligen samma problem med min Vreten 1000 med 6,5m kran. Mycket instabil vagn för stödbenen har för lodrät vinkel. Enligt reklamremsan för vreten här på skogsforum har dom ändrat vinkeln på stödbenen. Har också funderat på att vätskefylla däcken och ev svetsa dit lavettstödben. En annan fördel med lavett är att när dom är nedfällda så hindrar dom ingen sikt mot lastytan. Testvinnare :???: Skulle vilja läsa den testen, har letat efter tidningen hos bekanta men ej hittat den. Nån av er som vet år o nummer?

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

massa-ved  
#73903 Det är inte så breda däck på min så vätska blir inte många kilo dessutom är den bara 1,9. bred så hävstångsseffekten
blir inte så stor.
I och med att stödbenet är så nära centrum uppstår ett problem till är det bara lite löst i marken så sjunker benet om
stocken gungar det minsta.
Lätt att skada rötterna i gallring med stödbenen om det inte är risat ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73966 Jag håller fortfarande på att använda sig av ramstyrningen när man lastar första stockarna, med ett par stockar på vagnen blir den stadig sen, I alla fall den vi har...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).