Motorsåg och handhållet

Frusen gasvajer 550xpg

52 inlägg 21807 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737674 De gånger jag sett de frusit har inte frusit i vajern utan i ändarna. Silicon sprej fruser inte och accumulerar inte skit.
Tycker det funkar bra, bättre än oljor.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

HannuRöj  
#737749 😀 Även 100% glykol fungerar bra.

Skruva av den inre halva av gashandtaget och satt glykoldroppar i vajern med mejselspetts. Vatten sitter i kurvan mitt i vajern så även ganska få droppar har bra påverka.

Påse över hela höger handtag är enda som håller vatten borta. 👍

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

fri  
#737983
Niking skrev:Det kan även vara en idé att förvara röjsågen i farstun över natten (med öppen kåpa och utan luftfilter), så att röjsågens innanmäte har en chans att torka ur ordentligt. (Gäller främst om du normalt förvarar röjsågen i ett kallt och fuktigt förråd, garage, verkstad etc.)
/Niklas

Det gäller att vara ungkarl eller ha en förstående partner om det ska funka med sågen i farstun, för mig vore ett pannrum med ingång utifrån en smidig lösning för arbetskläder och frusna sågar

Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737990
fri skrev:
Niking skrev:Det kan även vara en idé att förvara röjsågen i farstun över natten (med öppen kåpa och utan luftfilter), så att röjsågens innanmäte har en chans att torka ur ordentligt. (Gäller främst om du normalt förvarar röjsågen i ett kallt och fuktigt förråd, garage, verkstad etc.)
/Niklas

Det gäller att vara ungkarl eller ha en förstående partner om det ska funka med sågen i farstun, för mig vore ett pannrum med ingång utifrån en smidig lösning för arbetskläder och frusna sågar


Då bör du förklara sambandet mellan strulande såg och utkast hus för ditt fruntimmer, så får hon förhoppningsvis en större förståelse för att sågen måste förvaras inomhus emellanåt. 😉
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

fri  
#737994
Niking skrev:
fri skrev:
Niking skrev:Det kan även vara en idé att förvara röjsågen i farstun över natten (med öppen kåpa och utan luftfilter), så att röjsågens innanmäte har en chans att torka ur ordentligt. (Gäller främst om du normalt förvarar röjsågen i ett kallt och fuktigt förråd, garage, verkstad etc.)
/Niklas

Det gäller att vara ungkarl eller ha en förstående partner om det ska funka med sågen i farstun, för mig vore ett pannrum med ingång utifrån en smidig lösning för arbetskläder och frusna sågar


Då bör du förklara sambandet mellan strulande såg och utkast hus för ditt fruntimmer, så får hon förhoppningsvis en större förståelse för att sågen måste förvaras inomhus emellanåt. 😉
/Niklas

Hur var det han sa Stenmark 'hä lön sej int o förklar för den som int begrip' är skild numera & jag har sågarna kvar, stundtals inne om och när det behövs och är herre i mitt eget hus och över mina egna byggprojekt.

Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738063 No woman no cry! 🤣
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Björn T  
#738075 Detta är bra grejer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).