Motorsåg och handhållet

Arbeta utan motorkraft

69 inlägg 24469 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Jojjeiskogen  
#737652 Hitta nu, arbete med "rubberman".

https://crosscutsawyer.com/viewtopic.php?t=1030

Ska, enl denna ha varit i bruk när man bland annat gett sig på att rensa vandringsleder och då gett sig ut själv (betalt per fällt träd eller nåt i den stilen). Erkänns även här inte lika bra som en annan människa i andra änden men bättre än att såga själv med stocksåg. Kanske dagens gummicord är bättre än dåtidens innerslang?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#737656 Det där är videreutvecklingen av en gammal manick som kallades "hjälppojk", men hellre än en gummistropp, använde man en fjäder. Spände fjädern när man drog sågen till sig och gav bra hjälp när sågen skulle föras framåt, men ofte så lossnade haken och fjädern for i fjäset på sågaren. Gick några ögon där.
https://digitaltmuseum.no/021025587400/sag

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

isteskog  
#737668 Hjälpsågare benämndes det hos mig.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737671 "Kompis" hette systemet av Sandvik om jag minns rätt. "Kamraten" har jag med sett benämnas nånstans.
Alla tillverkare hade nån variant.
Snöre runt trödet med krok på mitteln förhindrade att den stack iväg.
Jag tyckte inte det gjorde så mycket nytta eftersom den var tyngre o dra då man spänner fjödern i draget med den kraft man får tillbaka när man skjuter på.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Jojjeiskogen  
#737693 Jo sågkamraten har jag sett. Den här länkade var ju för att sättad i andra handtaget på en stocksåg, ine vid handtaget på timmersvansen. Måste frächa upp min stocksåg först innan jag kan prova men jag kan tänka mig att två som drar är bättre än ddt här men gummilina är bättre än ingenting.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737720 Jag har en Sandviks såg med denna. Fjädern fäster i sågen, snöret runt stammen och en krok i barken.
Från kroken bort till fjädern eller snöret så det säkrar o inte flyger mot en. Lite bökigt o kluddigt.

Vem ska spänna gummi linan om inte du? Samma kraft ska till, den bara omfördelas lite.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

torbjorn_2150  
#737748
JensSkoog skrev:
Ernst skrev:hittar man inte citronsyra så går det lika bra med coca cola har jag läst någonstans.

Enligt någon som har koll så ska det vara kolsyran i Cola som löser rost.
Vet inte om det stämmer :wink:

Kan det inte vara Fosforsyran?

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

totte  
#737836 Jo, det är fosforsyran. Den brukar också finnas i en del såna där "rostätare". Kolsyra har ingen råverkan alls på rost.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

fri  
#737972 Hur har det gått för TS, fått ditt lystmäte av manuellt arbete?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).