Motorsåg och handhållet

Byta snart skuren Husqvarna 550

99 inlägg 14372 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#737694 Eller snarare sånt här.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#737700 Avloppsrens o 550 utan Autotuneskylt. Jättegammal? Eller tänkte dom inte ha det från början men hade beställt skyltar?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#737712 Det här har funkat jättebra för att få bort alurester i cylindern utan att skada nikasilen.
https://www.biltema.se/verktyg/slipning/slipverktyg/lamellrondellset-5-st-2000024087

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737716
Williamm skrev:Det här har funkat jättebra för att få bort alurester i cylindern utan att skada nikasilen.
https://www.biltema.se/verktyg/slipning/slipverktyg/lamellrondellset-5-st-2000024087

De använder jag ibland.
Lite olika sorlekar och grovhet efter behov.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737718
hva555 skrev:Avloppsrens o 550 utan Autotuneskylt. Jättegammal? Eller tänkte dom inte ha det från början men hade beställt skyltar?

Du menar manuellt justerad förgasare?
Det har jag inte sett på nån 550 än.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#737719 Får prova nästa gång. Min blandning ger ju sig på allt Al så man får se upp med känsliga bitar. Fast inuti blir det soprent utan att skada ytan som känns som en väl inkörd cylinder utan problem om man inte har skador.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#737722 Nej det är bara skylten som saknat Autotune eller X-torque. Kanske var tänkt som afrikamodell som volvo som inte sålde insprutning på vissa marknader. Det är min såg på bilden med ny kolv o ny mjukvara klar för prov i en torr ek.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#737723
hva555 skrev:Nej det är bara skylten som saknat Autotune eller X-torque. Kanske var tänkt som afrikamodell som volvo som inte sålde insprutning på vissa marknader. Det är min såg på bilden med ny kolv o ny mjukvara klar för prov i en torr ek.

Det står lika dan på en jag har liggande. Och den har X-t och dataförgasare.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#737736 Nu är den tillbaka från skogen o torra ekar. Gick bra, svårt att jämföra med min 346NE men väldigt stabil tomgång. Provade omstart efter 1, 5, och 10min utan problem. Bara 13" på den . Det står 21BPX på svärdet o oregon på länkarna, 1,5mm. Är det rätt eller borde den få Hq X-cut om den fortsätter att fungera?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#737763
hva555 skrev:Nu är den tillbaka från skogen o torra ekar. Gick bra, svårt att jämföra med min 346NE men väldigt stabil tomgång. Provade omstart efter 1, 5, och 10min utan problem. Bara 13" på den . Det står 21BPX på svärdet o oregon på länkarna, 1,5mm. Är det rätt eller borde den få Hq X-cut om den fortsätter att fungera?

Kedja är nog mest en smaksak. 21bpx är bra.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

anersimyra  
#737789 21BPX kallas på husqvarnaspråk för H25 och är en förträfflig kedja..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#737851 Tack, då filar jag vidare på den.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#738170 550 går fortfarande bra. Sen ett par år har jag haft lite 550 delar i en låda i hönshuset. För ett par dar sen tog jag in dom i pannrummets
1638960145_20211208_094055.jpg
sköna värme för en närmare koll. Det var delar från två väldigt smutsiga 550xpg 2014, alltså nyare än min men saknar cylinder och skuren kolv. Jag gav mig den som var minst smutsig och plockade sönder den, tvättade ren och skruvade ihop så långt jag hade delar (handtagsvärmebrytaren var lite pillig). När jag trodde jag var klar dök problemet upp, en liten ensam skruv låg kvar på bordet. Det var den enda torxskruven på hela sågen. Är det någon som vet var den ska sitta?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Joakim S  
#738172
hva555 skrev:550 går fortfarande bra. Sen ett par år har jag haft lite 550 delar i en låda i hönshuset. För ett par dar sen tog jag in dom i pannrummets
$matches[2]
sköna värme för en närmare koll. Det var delar från två väldigt smutsiga 550xpg 2014, alltså nyare än min men saknar cylinder och skuren kolv. Jag gav mig den som var minst smutsig och plockade sönder den, tvättade ren och skruvade ihop så långt jag hade delar (handtagsvärmebrytaren var lite pillig). När jag trodde jag var klar dök problemet upp, en liten ensam skruv låg kvar på bordet. Det var den enda torxskruven på hela sågen. Är det någon som vet var den ska sitta?

Kan det vara nr. 17?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#738193 Tyvärr inte den. Jag kommer ihåg att den var oljig så jag inte såg så att det var en torx först. Gängan verkar vara för plast.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).