Arbetskläder för skogen

Handskar. Sågskyddsklass?

66 inlägg 49504 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

axwell  
#687015
Ent skrev:Inget sågskydd men alltid torr och varm: https://laxen.com/product.html/handske- ... ory_id=143


Har samma utförande som kallas "Eskimå", varma och ger bra grepp även på fuktiga föremål.

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692941
1610214244_s-l640.jpg


Noen som vet om det fortsatt finnes handskar av denne type å kjøpe noe ste?. Må ikke ha skyddsklass men gass finger.
Har et par av merke EIA, men EIA finnes vel ikke mer?

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

isteskog  
#692942 Letade själv såna handskar.... Men jag fick ge upp! Fanns varken på nätet eller hos de som säljer motorsågar ...... 😢

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

JensSkoog  
#692946
isteskog skrev:Letade själv såna handskar.... Men jag fick ge upp! Fanns varken på nätet eller hos de som säljer motorsågar ...... 😢

Det är tråkigt. :((
Jag fick ett par från en här på Forum, och när det blir ner emot
minus 10 är det ingen andra handskar som slår dom där. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

plax  
#692959 Oregon fiordland finns som vantmodell. Tror de är utgående produkt men på motonet i Vasa såg jag 3 par förra helgen

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

plax  
#692968 Finns i Sverige också (Täby)
1610217975_screenshot_20210109-204535_chrome.jpg

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Torparn66  
#693074 Verkar tyvärr inte finnas något bra i Sverige. Handskar verkar vara bortglömda av Husqvarna. Har bara små storlekar också. Urvalet är mycket begränsat för oss som är frusna om fingrarna. Provade Oregon fiordland men dom var för tjocka och obekväma.
Här verkar finnas att beställa ://www.shforestrysupplies.com/shfs-safety-gear-clothing/shfs-chainsaw-protective-clothing/shfs-chainsaw-mitts.html

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694122 Ja, strax under nollan och snö på träden så blir man garanterat blöt om hädnerna vid röjning. Jag har provat lite olika, och hittade en bra vattentät handske på Jula.

https://www.jula.se/catalog/klader-och- ... ar-903274/

Bild


Kombinerar den med en ullvante jag hittade på Skene Järn, Tegera 4640.

https://www.swedol.se/handske-tegera-4640184640.html

Bild


Genom att byta innerhandske, så körde jag med detta hela dagen (sex timmar). Hade förstås inte gått utan handtagsvärme på röjsågen...

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Ent  
#698834 Jula har kampanj på dessa, men frågan är hur de håller värmen? https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... ar-902827/
Sedan kan man undra över de ambitiösa förstärkningarna i handflatan? Jag har under ett liv aldrig nött hål där. Mina handskar har alltid gått sönder på långfinger och tumme, förutom nån söm förstås. Har testat att på nya handskar lägga på ett tunt lager Liquisole (heter nåt annat numera) just på de klassiska nöta hål-ställena, men det är ju svårt att veta vilken skillnad det egentligen gjorde. För eller senare blir det ju hål i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

JensSkoog  
#698893
Ent skrev:Sedan kan man undra över de ambitiösa förstärkningarna i handflatan? Jag har under ett liv aldrig nött hål där. ...

Då har du inte testat Stihlhandskar :mrgreen:
Har slutat köpa dom, eftersom handflaten får hol lika snabbt som långfinger och tumme.
Vinterhandskarna från båda Husqvarna och Stihl är bättre :wink:

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

HannuRöj  
#719348 😀 Jag tipsar om Wurth Art. 0899 451 920 arbetshandskorna.
Otrolig hållbara och bekväma handskorna för vedhantering plantering, röjning osv. Handskorna har inte innertyg så de passar inte för vinterarbete.
Jag har inte tvättat handskorna över 40 grader för undvika skada flexibilitet.

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737746 Det är riktigt uselt med vinterhandskar numera. Jag har ett par gamla Husqvarna med avtryckarfinger men de börjar vara helt slutslitna. De flesta fungera bara på sommaren och då det går under -15 så är de oanvändbara. Jag har tittat på Hestra skidhandskar men de är dyra och jag undrar om de håller för skogsarbete.

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

JensSkoog  
#737758 Köpte ett par av de här:
https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Ve ... nlegg.aspx
Använder de inte mycket, eftersom de håller dårligt på värmen och de är hopplösa att få på om man är blöt på händerna. Fanns bara i storlek upp till 11, så då får jag oavsedd kämpa för att få dom på

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

anersimyra  
#737760 De gamla hederliga huggarkandskarna som var det enda som höll någon längre tid var väl inte tillräckligt ” flaschiga ” och gick därför ur produktion. Jag mailade faktiskt Husqvarna för ett stort antal år sedan och poängterade att det de då sålde var rena rama skräpet och undrade vad de tyckte var problemet med det som fungerat tidigare. De svarade att de skulle ” se över saken ” vilket de förstås inte gjorde..🤬

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Torparn66  
#737764 Sådana här med ett par hemstickade yllevantar inuti.
1638720045_0dbfa7ef701c0c1342097ffa32bd162ce5acd007_648_250008_l_(1).jpg
Då kunde det vara under-20 också. Fattar inte varför dom bara finns att köpa "over there". När det gäller fingerhandskar från Husqvarna så säljs classic, endast som storlek 10. När den storleken passade så var man för ung för att köra motorsåg.
Måste gå att importera till Sverige för någon näringsidkare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).