Motorsåg och handhållet

Byta snart skuren Husqvarna 550

99 inlägg 14359 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#737597
hva555 skrev:Ajdå, jag lät en gå flera min på tomg vid första start. Undrade om den skulle hitta på nåt direkt. Nu har den fått prova lönn och det gick bra. Jag har sett många talar om olika slippapper för att snygga till cylindern från Al-rester. Jag använde avloppsrens i vatten som jag doppade en trasa i och stoppade in i cylindern några timmar. Den kändes jättefin efteråt, man såg lite spår av krysshoning tyckte jag. Kanske nån varit där tidigare eller är det så på nya?

Krysshoningsspår äör från tillverkningn. Den är nog snarare ett gott tecken.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

anersimyra  
#737612 En nicasilcylinder torde inte ha några spår efter ett honingsverktyg och finns sådana spår så är det förstås ett oroande tecken.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#737618
anersimyra skrev:En nicasilcylinder torde inte ha några spår efter ett honingsverktyg och finns sådana spår så är det förstås ett oroande tecken.. 😮

Nja, jag har sett det i varenda såg jag rivit, särskilt dem med få timmar. Nicasilen är krysshonad också.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

anersimyra  
#737622 Att hona en gjutjärnscylinder är ett adekvat förfarande men att ge sig på att försöka få till ett korrekt slipmönster i ett såpass tunt lager som nicasilen utgör är nog en mindre bra idé. Skulle honing av en nicasilcylinder vara ett alternativ så borde förstås företag som sysslar med renovering av cylindrar erbjuda detta som ett alternativ till ett nytt nicasillager. Men av de större aktörer vi har som sysslar med just renovering av cylindrar så har jag inte sett att någon av dem erbjuder slipning av nicasillagret som alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#737648 Bra att veta för mig som är nybörjare här. Min metod med avloppsrens var från gräsklipparemotorer men gjutjärnsfoder. Al-rester försvinner och sen tog man fint papper om det fanns en repa. Jag hade ett märke under avgasporten ungefär där ringen vänder och där tog lite med 800-papper. Får väl se hur länge den går 😀 . Jag tittade just på en 353 cylinder jag köpt från Kina. Den har helt klart spår av någon rundslipning. Köpte ett kit med kolv o cylinder men dom hade nog bankat ner kolven med hammare i cylindern så jag fick till slut ta med tång och i en skruvande rörelse dra ut kolven. Det är någonstans i nedre delen av loppet som den kärvade. Jag tog min gamla cylinder med lite avloppsrens och så Kinakolven. Sågen går nu med en barkfräs från skogsverktyg och funkar fint. Kinesen betalade tillbaka allt så jag fick en gratis kolv. 😀

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550

JoTh  
#737658
Sture Andersson skrev:
JoTh skrev:

Nått att tänka på,kolla på komplett kolv cylinder ,1099 +packningsats 79 .Bara kolv 199


Visst är det prisvärt med komplett cylindern och kolv, men själv tyckte jag cylindern hade klarat sig så pass bra att det fick bli ett test med bara lite putsning av cylinder och enbart byte av kolv. Lite roligt att se hur länge den kommer att gå med den enklare och billigare reparationen.
Annars får det bli både pirat cylinder och kolv, om inte det visar sig funka så länge. Original delar är för dyra att kosta på en gammal såg i mitt tycke. Då original delar för detta kostar 50% av nypris på komplett såg.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

anersimyra  
#737661
hva555 skrev:Bra att veta för mig som är nybörjare här. Min metod med avloppsrens var från gräsklipparemotorer men gjutjärnsfoder. Al-rester försvinner och sen tog man fint papper om det fanns en repa. Jag hade ett märke under avgasporten ungefär där ringen vänder och där tog lite med 800-papper. Får väl se hur länge den går 😀 . Jag tittade just på en 353 cylinder jag köpt från Kina. Den har helt klart spår av någon rundslipning. Köpte ett kit med kolv o cylinder men dom hade nog bankat ner kolven med hammare i cylindern så jag fick till slut ta med tång och i en skruvande rörelse dra ut kolven. Det är någonstans i nedre delen av loppet som den kärvade. Jag tog min gamla cylinder med lite avloppsrens och så Kinakolven. Sågen går nu med en barkfräs från skogsverktyg och funkar fint. Kinesen betalade tillbaka allt så jag fick en gratis kolv. 😀

Nikasilet läggs på genom plättering och det är väl inte helt otänkbart att man jämnar till ytan genom slipning med lämplig metod, men att själv ge sig på att slipa ett lager som endast är några hundradels millimeter med ett honingsverktyg från biltema är en mindre bra idé.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#737666
anersimyra skrev:
hva555 skrev:Bra att veta för mig som är nybörjare här. Min metod med avloppsrens var från gräsklipparemotorer men gjutjärnsfoder. Al-rester försvinner och sen tog man fint papper om det fanns en repa. Jag hade ett märke under avgasporten ungefär där ringen vänder och där tog lite med 800-papper. Får väl se hur länge den går 😀 . Jag tittade just på en 353 cylinder jag köpt från Kina. Den har helt klart spår av någon rundslipning. Köpte ett kit med kolv o cylinder men dom hade nog bankat ner kolven med hammare i cylindern så jag fick till slut ta med tång och i en skruvande rörelse dra ut kolven. Det är någonstans i nedre delen av loppet som den kärvade. Jag tog min gamla cylinder med lite avloppsrens och så Kinakolven. Sågen går nu med en barkfräs från skogsverktyg och funkar fint. Kinesen betalade tillbaka allt så jag fick en gratis kolv. 😀

Nikasilet läggs på genom plättering och det är väl inte helt otänkbart att man jämnar till ytan genom slipning med lämplig metod, men att själv ge sig på att slipa ett lager som endast är några hundradels millimeter med ett honingsverktyg från biltema är en mindre bra idé.. 😮

Stämmer helt. Att slipa med polertrissa funkar väldigt bra. 👍

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

anersimyra  
#737670 Visst slipas de till rätt mått efter plätteringen, och det innebär förstås att man förstör cylindern om man själv ger sig på att slipa med ett verktyg som är hårt nog att kunna avverka själva nikasilen.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Williamm  
#737675
anersimyra skrev:Visst slipas de till rätt mått efter plätteringen, och det innebär förstås att man förstör cylindern om man själv ger sig på att slipa med ett verktyg som är hårt nog att kunna avverka själva nikasilen.

Exakt. Men det ska mycket till för att skada nikasilet. Men kör man lääänge med honingsverktyg går det nog.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737676 Du kan prova.
Jag har provat.
Det ska mycket till o skada nikasilen.
Man kan ta i rätt hårt med det mesta.
Små fina repor kan man se men inte känna ens med fina verktyg.
Blir de så man kan känna dem med nål eller nåt annat fint har de gått igenom.
Skikten ör supertunna.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

anersimyra  
#737679 Nikasilen kan enbart bearbetas med diamantverktyg och är vad som sägs i filmen den svåraste delen av processen. Man kan nog med fog säga att ” man ” vare sig kan eller ska försöka ge sig på den processen..🙂.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#737681 Undrar hur det ska gå för min 353 o 550 som fått avloppsrens istället 😀 . Får nog ta det försiktigare i fortsättningen.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

anersimyra  
#737684
hva555 skrev:Undrar hur det ska gå för min 353 o 550 som fått avloppsrens istället 😀 . Får nog ta det försiktigare i fortsättningen.

En sån här.. 🤣 https://www.expondo.se/msw-elektrisk-ro ... TwQAvD_BwE

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#737685 Ja.....😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).