Öppna kategorin

Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästare?

32 inlägg 6598 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

winterpuppy  
#737053 Är inte jägmästarna historiskt skogsmästarnas chefer? eller är det två helt skilda titlar där den ena inte är över den andra?

Om någon vet hur förhållandet mellan dessa titlar har vart, så beskriv gärna...

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

JörgenO  
#737054 För att passa in och nå framgång i högre akademisk utbildning bör man noga utvärdera egna förmågan att:
söka fakta,
Formulera en frågeställning
sammanställa helhetsbild
hitta svagheter i hypoteserna och sen, framförallt
kunna dra en välgrundad slutsats utifrån ovan

Sedan... en bra egenskap inför studier är att förstå att en värdeladdad fråga, som vad som är "finare" kommer att få många olika svar som då är baserade på åsikter, det finns inget objektivt att hänga upp sig på.

Objektiva fakta i det här spörsmålet kan vara utbildningens längd och förväntad lönebild samt om man huvudsakligen jobbar på kontor eller ute i verksamheten. Men återigen... detta svarar inte på om något är finare än det andra.

Givet hur du ställer frågor o upprepar dem så rekommenderar jag dig att fundera över vad du egentligen vill ha svar på... fundera på om du inte kan pussla ihop vad du själv tycker utifrån detta och de punkter jag tog upp ovan?

Så... ormformulera frågan, fundera lite över nyanser i svaren och lycka till med studierna. 😉

Användarvisningsbild

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

winterpuppy  
#737057
JörgenO skrev:För att passa in och nå framgång i högre akademisk utbildning bör man noga utvärdera egna förmågan att:
söka fakta,
Formulera en frågeställning
sammanställa helhetsbild
hitta svagheter i hypoteserna och sen, framförallt
kunna dra en välgrundad slutsats utifrån ovan

Sedan... en bra egenskap inför studier är att förstå att en värdeladdad fråga, som vad som är "finare" kommer att få många olika svar som då är baserade på åsikter, det finns inget objektivt att hänga upp sig på.

Objektiva fakta i det här spörsmålet kan vara utbildningens längd och förväntad lönebild samt om man huvudsakligen jobbar på kontor eller ute i verksamheten. Men återigen... detta svarar inte på om något är finare än det andra.

Givet hur du ställer frågor o upprepar dem så rekommenderar jag dig att fundera över vad du egentligen vill ha svar på... fundera på om du inte kan pussla ihop vad du själv tycker utifrån detta och de punkter jag tog upp ovan?

Så... ormformulera frågan, fundera lite över nyanser i svaren och lycka till med studierna. 😉
Frågan är busenkel...

Funderar på att vilja bli skogsmästare men tänker att jag kanske ångrar mig pga. att jag inte bet ihop två extra år och fick den finare titeln så jag kan få de finare jobben... vill inte känna mig begränsad inom mitt yrkesliv!

Har googlat en del men bilden är abstrakt... vissa säger att en Skogsmästare kan få alla jobb som en Jägmästare kan få och vissa säger att skogsmästarna är lite begränsade...

Om jag förstått det rätt så är jägmästarna (historiskt) skogsmästarnas chefer... så verkar det vara än idag...

Frustrerande!

   TS
Avatar Fallback

Re: Jägmästare, en fidet är finare titel och högre rang än S

utgård  
#737060 Det är finast att vara skogsarbetare😊

Användarvisningsbild

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

JörgenO  
#737062
winterpuppy skrev:Frågan är busenkel...



Ändå är vi här... två sidor senare och du har inte lyckats klura ut svaret ännu trots att du upprepar frågan och fått svar vid flera tillfällen. Makes you think, doesn´t it?

Nåväl, svaret på frågan är att Jägmästaren har högre rang än skogsmästarem generellt sett
"Generellt sett" betyder att man kan hitta exempel på motsatsen men det är inte normalfallet.
Finare titel var du ju inte intresserad o lika bra är det då det är en värderingsfråga och omöjlig att svara på. Men om du ändå vill testa din slutledningsförmåga så dra linjerna mellan Längre utbildning, högre lön, högre rang och se var du hamnar 😀
Sedär, nu fick du svar genom att använda de metoder jag skissade på i mitt inlägg ovan, saken är utredd.

Sen är utvecklingen i många företag att organisationerna blir mer platta, chefer, mellanchefer o anställda. Det där med rang är det nog mest militären som håller på med.

Avatar Fallback

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737063
winterpuppy skrev:
JörgenO skrev:För att passa in och nå framgång i högre akademisk utbildning bör man noga utvärdera egna förmågan att:
söka fakta,
Formulera en frågeställning
sammanställa helhetsbild
hitta svagheter i hypoteserna och sen, framförallt
kunna dra en välgrundad slutsats utifrån ovan

Sedan... en bra egenskap inför studier är att förstå att en värdeladdad fråga, som vad som är "finare" kommer att få många olika svar som då är baserade på åsikter, det finns inget objektivt att hänga upp sig på.

Objektiva fakta i det här spörsmålet kan vara utbildningens längd och förväntad lönebild samt om man huvudsakligen jobbar på kontor eller ute i verksamheten. Men återigen... detta svarar inte på om något är finare än det andra.

Givet hur du ställer frågor o upprepar dem så rekommenderar jag dig att fundera över vad du egentligen vill ha svar på... fundera på om du inte kan pussla ihop vad du själv tycker utifrån detta och de punkter jag tog upp ovan?

Så... ormformulera frågan, fundera lite över nyanser i svaren och lycka till med studierna. 😉
Frågan är busenkel...

Funderar på att vilja bli skogsmästare men tänker att jag kanske ångrar mig pga. att jag inte bet ihop två extra år och fick den finare titeln så jag kan få de finare jobben... vill inte känna mig begränsad inom mitt yrkesliv!

Har googlat en del men bilden är abstrakt... vissa säger att en Skogsmästare kan få alla jobb som en Jägmästare kan få och vissa säger att skogsmästarna är lite begränsade...

Om jag förstått det rätt så är jägmästarna (historiskt) skogsmästarnas chefer... så verkar det vara än idag...

Frustrerande!


Läs JörgenO's svar ett par gånger till och tänk igenom vad som står där.
Vill du ha ett enkelt svar så låter det ju som att du drömmer om att kunna kalla dig Jägmästare och då är det väl bara att köra på det spåret om du har möjlighet?
I min branch blir formella utbildningar och examina allt mindre viktiga vid rekrytering, personliga egenskaper och förmåga att kontinuerligt lära nytt väger tyngre. Relevant kunskap kan idag erövras på många andra platser än på de traditionella utbildningarna. Inom den "offentliga" världen är nog formell utbildning viktigare.

Användarvisningsbild

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

winterpuppy  
#737071
björken skrev:
winterpuppy skrev:
JörgenO skrev:För att passa in och nå framgång i högre akademisk utbildning bör man noga utvärdera egna förmågan att:
söka fakta,
Formulera en frågeställning
sammanställa helhetsbild
hitta svagheter i hypoteserna och sen, framförallt
kunna dra en välgrundad slutsats utifrån ovan

Sedan... en bra egenskap inför studier är att förstå att en värdeladdad fråga, som vad som är "finare" kommer att få många olika svar som då är baserade på åsikter, det finns inget objektivt att hänga upp sig på.

Objektiva fakta i det här spörsmålet kan vara utbildningens längd och förväntad lönebild samt om man huvudsakligen jobbar på kontor eller ute i verksamheten. Men återigen... detta svarar inte på om något är finare än det andra.

Givet hur du ställer frågor o upprepar dem så rekommenderar jag dig att fundera över vad du egentligen vill ha svar på... fundera på om du inte kan pussla ihop vad du själv tycker utifrån detta och de punkter jag tog upp ovan?

Så... ormformulera frågan, fundera lite över nyanser i svaren och lycka till med studierna. 😉
Frågan är busenkel...

Funderar på att vilja bli skogsmästare men tänker att jag kanske ångrar mig pga. att jag inte bet ihop två extra år och fick den finare titeln så jag kan få de finare jobben... vill inte känna mig begränsad inom mitt yrkesliv!

Har googlat en del men bilden är abstrakt... vissa säger att en Skogsmästare kan få alla jobb som en Jägmästare kan få och vissa säger att skogsmästarna är lite begränsade...

Om jag förstått det rätt så är jägmästarna (historiskt) skogsmästarnas chefer... så verkar det vara än idag...

Frustrerande!


Läs JörgenO's svar ett par gånger till och tänk igenom vad som står där.
Vill du ha ett enkelt svar så låter det ju som att du drömmer om att kunna kalla dig Jägmästare och då är det väl bara att köra på det spåret om du har möjlighet?
I min branch blir formella utbildningar och examina allt mindre viktiga vid rekrytering, personliga egenskaper och förmåga att kontinuerligt lära nytt väger tyngre. Relevant kunskap kan idag erövras på många andra platser än på de traditionella utbildningarna. Inom den "offentliga" världen är nog formell utbildning viktigare.
Jag förstår! det som är frustrerande är att vissa säger att skogsmästarna är lite begränsade i karriären... då jägmästarna inte är!

Att det ska finnas två utbildningar som är SÅÅÅÅ nära varandra känns bara så fel... sammanslå dom istället till en och samma utbildning... duh!

   TS
Avatar Fallback

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

jsn  
#737173 Jag tänker såhär... En person som jagar status och titel kommer nog visserligen klara sitt jobb men är troligen ingen naturbegåvning och framgången kommer troligen av att man trampar på kollegorna, jag har mött alldeles för många sådana personer och deras attityd och val föraktar jag.
Jobbar man med det man tycker är roligt och intressant blir man automatiskt bättre på sitt jobb samt mer harmonisk som människa, man har inget behov av att hävda sig eller sätta prestige i jobbet och därmed blir man en trevligare och mer uppskattad kollega, sådana personer ser jag upp till.

Välj inte yrke efter titel och status utan efter vad du gillar och utifrån vilken person du vill vara.

Har själv jobbat som svarvare, fritidsledare, ingenjör, dräng, mekaniker och säljare och skulle ranka drängtiteln högst alla dagar i veckan.
Den titeln används visserligen som glåpord men de, om några, har de viktigaste kunskaperna man kan ha (samspelet i naturen och matproduktion) och de, ihop med bönderna, har därmed den viktigaste rollen i samhället.
Ändå tvingas de slita hårdare än majoriteten av samhällsmedborgarna, skita ner sig å det grövsta och ha en usel lön som knappt går att leva på.
(O.T: Lön borde förresten grundas på samhällsnytta och då hamnar bönder, vårdpersonal och lärare högst.. Chefer, politiker och fotbollsspelare förtjänar väl ungefär 500kr och en klase bananer i veckan..)

Dirty hands, a sign of clean money.

Användarvisningsbild

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

winterpuppy  
#737196
jsn skrev:Jag tänker såhär... En person som jagar status och titel kommer nog visserligen klara sitt jobb men är troligen ingen naturbegåvning och framgången kommer troligen av att man trampar på kollegorna, jag har mött alldeles för många sådana personer och deras attityd och val föraktar jag.
Jobbar man med det man tycker är roligt och intressant blir man automatiskt bättre på sitt jobb samt mer harmonisk som människa, man har inget behov av att hävda sig eller sätta prestige i jobbet och därmed blir man en trevligare och mer uppskattad kollega, sådana personer ser jag upp till.

Välj inte yrke efter titel och status utan efter vad du gillar och utifrån vilken person du vill vara.

Har själv jobbat som svarvare, fritidsledare, ingenjör, dräng, mekaniker och säljare och skulle ranka drängtiteln högst alla dagar i veckan.
Den titeln används visserligen som glåpord men de, om några, har de viktigaste kunskaperna man kan ha (samspelet i naturen och matproduktion) och de, ihop med bönderna, har därmed den viktigaste rollen i samhället.
Ändå tvingas de slita hårdare än majoriteten av samhällsmedborgarna, skita ner sig å det grövsta och ha en usel lön som knappt går att leva på.
(O.T: Lön borde förresten grundas på samhällsnytta och då hamnar bönder, vårdpersonal och lärare högst.. Chefer, politiker och fotbollsspelare förtjänar väl ungefär 500kr och en klase bananer i veckan..)

Dirty hands, a sign of clean money.
Jag håller med till 100%!

Sluta hävda, bara va!

Jag kan se varför folk antar att jag är ute efter status etc. men vafan... hade det handlat om status hade jag satsat på läkare eller pilot... ni hade inte sett mig här i forumet om jag inte genuint intresserade mig av skog!

När jag pratar om finare titel etc. så har det med yrkeslivet att göra... vilka jobb jag kan erhålla i samband med titeln etc...

Vissa säger att Jägmästare kan ta alla jobb mellan A och Ö medans Skogsmästare är lite begränsade och vissa säger annat... lite frustrerande... men aja... livet är abstrakt! 😥 🙃

   TS
Avatar Fallback

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

Aleck  
#737216
winterpuppy skrev:
Aleck skrev:Skulle nog vilja påstå att ingen under 60 bryr sig om titlar. Vi har inte den typen av samhälle längre.
Dock inte förringa kunskapen som jägmästare besitter, de har sin plats också med tanke på sin breda kunskap, som till en stor del inte handlar om att odla skog i första hand, utan andra ämnen som ekonomi eller industri.

Bara för att man är Jägmästare innebär det inte inte att man får ett chefsjobb efter examen och har en mängd skogsmästare under sig.

Det handlar mest om vad man vill göra efter examen, vill man jobba med skog så är Skogsmästare valet. Vill man göra något annat så är Jägmästare en bredare grund att jobba sig vidare med. Men till sist så kommer det ändå handla om dina personliga egenskaper, ingen anställs endast efter sin akademiska bakgrund i den privata sektorn.
Om man vill kombinera skog och kontor då?

Så du menar... en Skogsmästare kan få ALLA jobb en Jägmästare kan få?


Ja inom skog absolut, det är inte titeln som kommer föra dig framåt (vilket jag förstått är vad vi pratar om här). Väljer du att komplettera din skogsmästar-examen med en master-examen någon annanstans än SLU och ej får titeln Jägmästare så kommer du vara lika behörig som en Jägmästare. Kanske till och med mer behörig om din master är mer relevant för jobbet.

Sedan finns andra vägar att gå, kanske inte alls läser skog på SLU utan på ett annat lärosäte, men tar en master där istället, så kommer antagligen vara minst lika behörig till alla jobb.
Även om jag misstänker att akademiska meriter bara är en del av vad som behövs på toppen, men själva titeln kommer du inte långt på.

Avatar Fallback

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

Sörlänningen  
#737231 Rent akademiskt så förhåller sig jägmästare till skogsmästare som civilingenjör till högskoleingenjör. De båda kortare ger en bachelor, de båda längre ger något som motsvarar en master.
Bland äldre människor som är insatta i skogssfären är ju dessutom jägarexamen en fin titel, ganska precis som Civilingenjör är för många äldre i Sverige. Om du har någon relation till ingenjörsbegreppen så är det nog den bästa jämförelsen. En jägmästare har hos äldre med lite skogskunskap exakt samma status som en civilare, kanske t.o.m. lite högre. (Sen är det ju i det stora samhället en mer okänd titel, så folk utanför sfären kan nog missuppfatta vad det är.)

Jag har i min släkt både skogsmästare och jägmästare. Och i min släkt har det varit så att de som har haft stora ambitioner på att flytta till storstaden och göra stor karriär med chefspositioner har läst jägmästare, medan de som känner att de vill hålla sig mer nära hemtrakten har läst skogsmästare. Så behöver det inte vara, men det finns en sån tendens.

Avatar Fallback

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

dalatrafik  
#737255 Håller med föregående inlägg. I vår familj är vi två skogsmästare och två jägmästare. Jägmästarna har varit mer lättflyttade och anpassat sina liv efter jobbet. Vi skogsmästare anpassar mer jobbet efter livet. Nu när åren börjat gå så ser man att Jägmästarna får i högre grad bättre betalda jobb med mer ansvar fortare efter utbildningen. Dock får i princip alla börja med ett instegsjobb. Över tid så spelar utbildningen mindre roll, de som tjänar mest pengar idag och har mest ansvar är fördelat nästan 50/50 över alla skogs- och jägmästare jag känner. Driv, talang, social förmåga och intellekt är helt avgörande i längden, oavsett utbildning.

En utbildning är en bra språngbräda in i yrkeslivet, olika studs på olika utbildningar. När man väl är ”inne i systemet” så finns inga gränser, det är i princip upp till dig själv hur hårt du vill jobba och hur du värderar fritid vs arbetstid.

Avatar Fallback

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

i skogen  
#737330 Det händer att Jägmästare förvandlas till "JAG MÄSTARE" och det försvårar på sikt möjligheten att klättra i karriären! viktigt att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

leifa.k  
#737523
Aleck skrev:Skulle nog vilja påstå att ingen under 60 bryr sig om titlar. Vi har inte den typen av samhälle längre.


Där kan jag inte hålla med. Jag är 60+, arbetat sedan jag var 16. Sett en del, främst bland dem som kallar sig ingenjörer. Främst de senaste åren, decennierna.

Avatar Fallback

Re: Jägmästare, en finare titel och högre rang än Skogsmästa

axwell  
#737605
leifa.k skrev:Där kan jag inte hålla med. Jag är 60+, arbetat sedan jag var 16. Sett en del, främst bland dem som kallar sig ingenjörer. Främst de senaste åren, decennierna.


Möjligt att det förekommer bland personer som har en tjänst som ingenjör kan ha, sådana personer brukar gilla att bli kallade Ingenjör.
I Tyskland är det fortfarande viktigt med att ge alles korrekt grad på ingenjörstiteln.
Jag kallade en tysk husbyggare/inredare/lyxrenoverare för snickare, det gillade han inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).