Motorsåg och handhållet

Stihl MSA 300

170 inlägg 34950 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#737381
Skogsola skrev:Moderaten rensade bort mitt inlägg som jag anser var högst relevant i sammanhanget. Nämligen om huruvida batteriet i t.ex en MSA 300 åldras oavsett användningsintensitet.

Det är faktiskt en högst relevant fråga då dessa batterier mig veterligen kräver en viss övervakning kring laddstatus vid lagring. Faller spänningen för lågt så riskerar batteriet att skadas och då blir det ju några spänn som far i sjön, så att säga..🤑🤑🤑🤑🤥

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737402 Allt åldras, inget är beständigt, inte ens mirakel batterier oavsett vad de har i sig.
Laddning, lagring, urladdning påverkar batteri.
Plastskal, knäppen ochabslutningar är inte heller problemfria.
Det har sina för o nackdelar med allting.
Dessa batterier vi talar om i denna tråd är toppmatade och innehar en viss risk att nåt spm inte hör till hålet kommer dit ändå.

Priset på dessa är högt och indikerar en viss förbättring. Återstår o se om intresset finns hos de som har pengar o lägga på det.
Jag har inte det, tyvärr.
Skulle jag ha det hade jag here valt ryggburet batteri

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737408 Mange, det finns sällan någon anledning att välja en motorsåg med ryggbatteri, allra minst i skogen.

Dels blir sågens balans lidande, vilket gör det närmast omöjligt att få ett vettig balans på sågen vid användning. Inget skoj med en framtung såg...

Dels blir det onödigt krångligt och tidskrävande att ställa undan sågen vid t.ex brossling, då du samtidigt måste ta av ryggbatteriet. Sedan ska ryggbatteriet på igen, innan du åter kan fortsätta såga.

Med batteriet i batterisågen så blir det lika enkelt att ställa undan sågen som en bensinare. Å detta gäller oavsett om batteriet monteras ovanifrån eller från sidan.

Dessutom kan sladden ("navelsträngen") mellan ryggbatteri och såg lätt fastna i grenar och dylikt. Å det finns ju en god anledning varför vår egen navelsträngen klipptes av vid födseln. 😎

Angående att det kan komma in bös i batterifästet. Jo, men det kan ju även komma in bös i bensintanken i samband med tankning, som bekant. Å det lär ju vara enklare att få ut eventuellt bös från ett tomt batterifack än ifrån en bensintank.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#737411 Jag är tämligen övertygad om att batterifacket är dränerat i botten på facket.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737422 Vissa har stora hål, andra små, vissa har inga alls. När man river sågar och ser hur de ser ut vid mycket användning ser man ibland konstiga grejer där de inte ska vara. Olje dimman från skärutrustning, väder och arbetsmiljö är ibland orsaken, ibland inte.
Mycket användning är även det ett flytande begrepp som är olikt från maskin till maskin och användare.
Tåligheten på batteri påverkas av detta.
Stötkänslighet och ventilation är bara ett par andra aspekter som påverkas av utformning..

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737423 Ska jag ha en batterimaskkn får den vara lämpligare, lättare, kraftigare och billigare än motsvarande jag har, till det jag ska ha den till. Då kan den ersätta elsågen och bränslesågen.
Vi får vär se om det blir.
Denna motsvarar nog mer än väl min elsåg jag haft nu i 10-15år. Fick begagnad. Den är utan batteri men inte särskilt framtung eller tung på nåt annat vis. 1,8kw och behöver inte fundera på om den är laddad eller bytas batteri.
Går inte ljudligare än batterimaskin heller.
Har skruvat en hel del på elsågar genom åren.
Det finns massor med komponenter i en elmaskin med och en sak är solklar att el o väder i kombination med smuts och olja kommer inte överens.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#737427 Med en tillräckligt bra inkapsling som återfinns på dagens batterisågar från sthil och HVA så är varken smuts eller vatten något problem..🙂

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737431 Kor mykje vege ho startklar?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737433
anersimyra skrev:Med en tillräckligt bra inkapsling som återfinns på dagens batterisågar från sthil och HVA så är varken smuts eller vatten något problem..🙂

Smuts, temperaturer, vatten, väder är alltid problematiska.
Åldrande är lika ofrånkommligt som slitage.
Spelar ingen roll vad det är eller vem som gör det.
Det går inte o bygga bort bara anpassa sig för.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

totte  
#737439 Det är sannerligen ingen enkel uppgift att försöka hålla en sån här tråd någorlunda sammahållen. Det var alltså meningen att den skall handla om MSA 300 och såna synpunkter som gäller den sågen och inte bli åter en allmän diskussion om batterisågar och med ständiga inslag av tjatet om batteri gentemot bensin. Och att välja ut vad som är relevant och inte är en ren bedömningsfråga och det finns alltid risk att något åker med ut som andra tycker är relevant. Det får ni stå ut med.

Jag har sagt att vill ni föra en allmändiskussion om batterisågar, batteriteknik och för- och nackdelar jämfört med bensinsågar så starta då en tråd om det och diskutera hur mycket som helst. Då behöver det inte modereras så länge det håller sig till de allmänna reglerna. Och då vet alla som inte önskar läsa eller vara med i debatten var den finns och så slipper vi se samma sak ältas om ideligen i den ena tråden efter den andra.

Moderat har jag aldrig varit och kommer nog inte att bli heller. Moderator är jag än så länge. Det får ni också stå ut med.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#737464
Mange skrev:
anersimyra skrev:Med en tillräckligt bra inkapsling som återfinns på dagens batterisågar från sthil och HVA så är varken smuts eller vatten något problem..🙂

Smuts, temperaturer, vatten, väder är alltid problematiska.
Åldrande är lika ofrånkommligt som slitage.
Spelar ingen roll vad det är eller vem som gör det.
Det går inte o bygga bort bara anpassa sig för.

😀 Jo, det är väl ingen tillverkare av vilken vara det än må vara som hävdar att den håller i en evighet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737555 Nä, kanske inte. Men de lovar en hel del..
Det sämsta som finns i skogen o det som tar mest stryk är just elektroniken.
Så det vill till att det anpassas ordentligt för ändamålet, vad det nu kan vara som funkar bra.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737557 MSA 300 verkar kosta 999,95 Euro i Tyskland. https://www.passiontec.de/stihl-msa-300-35-cm.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Elmhult  
#737567 Annan moms i Tyskland va? Kanske idé köra ner där annars om det finns nån handlare nära färjeläge? Antagligen orkar man inte det. Be någon sjukskriven ölhandlare ta med en... 😂

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737568 Tja, 19% moms i Tyskland och 25% i Sverige. Ingen jätteskillnad, som motiverar "det svenska prispåslaget" för MSA 300 på drygt 4000 kr...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).