UTB skrev:Funderar på att köpa en ren skogsfastighet för ca 1 miljon.
Det finns äldre granskog på marken som behöver avverkas till ett värde på ca 500ksek.
Har ingen skog sedan tidigare och har inga planer på att i framtiden sälja fastigheten.
Hur kommer de 500ksek som man får in vid virkesförsäljningen att beskattas?
Kan man använda skogsavdraget?
Tanken är att till stor del betala av lån och sedan ha pengar att investera i vägar/plantering etc.
/UTB
Vedproducent skrev:UTB skrev:Funderar på att köpa en ren skogsfastighet för ca 1 miljon.
Det finns äldre granskog på marken som behöver avverkas till ett värde på ca 500ksek.
Har ingen skog sedan tidigare och har inga planer på att i framtiden sälja fastigheten.
Hur kommer de 500ksek som man får in vid virkesförsäljningen att beskattas?
Kan man använda skogsavdraget?
Tanken är att till stor del betala av lån och sedan ha pengar att investera i vägar/plantering etc.
/UTB
Årliga skogsavdraget är 50 procent när det inte är rationaliseringsförvärv. Så du kan använda 250000 kr som skogsavdrag och lämpligen sätta in lika mycket på skogskonto där du kan använda dom till kostnader inom fastigheten i 10 år.
UTB skrev:Så jag kan använda 250ksek för att betala lån och 250ksek oskattade pengar på skogskonto för att använda för kostnader för skogsskötsel?
Har jag då kvar 250ksek skogsavdrag för framtida avdrag då skogsavdraget är 50% av inköpsvärdet (1 miljon)?
Kan jag använda skogsavdraget på pengarna som sitter på skogskontot år 2?
/UTB
UTB skrev:I den fastighet jag tittar på är det ren skogsmark, ca 5% impediment (myr).
Hur värderas impediment?
/UTB