Motorsåg och handhållet

Besegrad!

41 inlägg 5698 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Besegrad!

tallen100  
#737074 Tycker både dieseln och bensinen har blivit sämre än den var förr, men sågen tycks ändå gå bättre på macksoppan än.

Har heller aldrig haft några problem med att grejorna inte startar med gammal macksoppa, som så många andra tycks ha efter bara några veckor.
tex skotern kan stå ett år ibland med gammalt bränsle i tanken, nog startar den och går på det. 🤔

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Besegrad!

jannee  
#737078 Är benägen att hålla med Tallen. Vi kör mer eller mindre endast på HVO, men var iväg en sväng och det passade inte med att tanka upp bilen med HVO, tankade i ställer på Circle K.
Kanske inget större fel på den soppan men Audin tog hux flux mer bränsle. Tankade återigen HVO och bränsleförbrukning återgick till det normala.
Man kanske inte alltid ska lita på bilens dator angående förbrukning dock visade den att bilen tog 3 cl mer/mil, kanske inte mycket att orda om men lite fundersam blir man dock.
Väglaget borde ej heller varit något problem då det var torrt, ingen vind och vi var bara två utan bagage, annars vet vi med oss att vid regn går det åt mer bränsle.
Är det spriten som orsakar detta eller vad?

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Björn T  
#737079
tallen100 skrev:Tycker både dieseln och bensinen har blivit sämre än den var förr, men sågen tycks ändå gå bättre på macksoppan än.

Har heller aldrig haft några problem med att grejorna inte startar med gammal macksoppa, som så många andra tycks ha efter bara några veckor.
tex skotern kan stå ett år ibland med gammalt bränsle i tanken, nog startar den och går på det. 🤔

Helt rätt tallen100, det är bara i utkanten av Sverige som riktig bensin är ett problem. Framförallt i syd östra delen.

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

anersimyra  
#737089 Själv så ” susar jag på ” med den alkylat som jag enklast kommer över och märker såklart ingen som helst skillnad märkena emellan. Till och med batterisågen gick som ett skållat ollon under dagen trots 10 minusgrader.. :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737101 Jo, jag läste vad du skrev.
Konstigare bränsle här vet jag inte..
Det verkar strula lika nycket norröver..

Som skåning har man bara fördelar. Framför allt är Skåningen Vacker.
Du vet nog inte hur bra det är och jag kan inte riktigt förklara alla fördelarna med att va grann.
Tex så vi kan köra på det som går bra utan o bli lissna.

Avatar Fallback

Re: Besegrad!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737206 Hej. Den så kallade mirakel soppan, Aspen kan man använda för att tända en eld med. Men en såg ska ha riktig bensin. Så byt tillbaka direkt.[/quote]
Inga problem med aspen, använt det i femton år.

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Fredrik320  
#737317 Vi har kört på alkylat på gården i över 10år, aspen förut, nuförtiden stihls motomix bara för att jag får den billigare och närmare. Själv har jag aldrig testat på annat än alkylat så jag saknar referenspunkt men har nog aldrig haft problem med att sågarna inte skulle gå. Kanske bäst att aldrig testa på egen blandad bensin vet man inte vad man går miste om ;)

Avatar Fallback

Re: Besegrad!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737320 Har inte använt mackbensin sedan 1990. Då var det lite bråttom med soppa till ett par polacker som hjälpte mig. De undrade vad jag hade för konstig soppa som stank så hemskt.

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737340
Skogsola skrev:Har inte använt mackbensin sedan 1990. Då var det lite bråttom med soppa till ett par polacker som hjälpte mig. De undrade vad jag hade för konstig soppa som stank så hemskt.

Då håller du inte till norröver där bränslet är mycket härligare.

Avatar Fallback

Re: Besegrad!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737369
bengt.a skrev:Hej. Den så kallade mirakel soppan, Aspen kan man använda för att tända en eld med. Men en såg ska ha riktig bensin. Så byt tillbaka direkt.

Inga problem med aspen, använt det i femton år.[/quote]
Du har använt soppan i 15 år men märker ingen skillnad på att den har blivit sämre och sämre .
kanske dax att lyfta på cylindern och titta på spikningarna i toppen som blir orsaken till lågt oktantal.
Det här är en cylinder till en husqvarna 353 som har endast gått på aspen och eftersom aspen är en mirakel soppa som inte sotar vilket är rent skit snack all soppa som innehåller olja sotar men varför spikar motorn det beror på lågt oktan tal .
Squis måttet på den cylinder med sänkt packning låg på 1.4mm vilket gör den till ganska lågkompad och då borde soppan klara det .
Tyvär så märker man inte så mycket hur en motor spikar utan det sker under belastning i regel i från mellanregistret och upp till topvarv.

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

anersimyra  
#737384 Alkylatbränslet har i dag exakt samma sammansättning som det haft från starten, så att säga.. 😀 den enda förändring som skett är att drivmedelslagen sedan 2016 tillåter en alkylat med ångtrycket 95 kpa under de delar av året som inte är att betrakta som sommar. Men tittar man på databladen för de olika märken som saluförs så har de fortsatt ett ångtryck på 55-65 kpa. Varför det inte saluförs en vinteralkylat beror till stor del på lagstiftningen kring förvaring i allt från cisterner ner till kärl i butik och att handeln skulle få betydande svårigheter med hantering av osålda volymer som endast får användas under delar av året.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).