Motorsåg och handhållet

Stihl MSA 300

170 inlägg 34940 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737137 Sedan återstår det ju att se om detta pris på MSA 300 ligger kvar, när Husqvarna har hommit ut med sin batteridrivna 550i XP (eller vad den nu får för modellbeteckning).
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#737139 Själva sågen är prisad som en riktigt hygglig ” ajfån ” och en sådan köper folk utan att reagera över priset..🤑 jag upptäckte just att jag glömt att ta ut lön för november så nu finns ju utrymme för en investering i det nya systemet. Från och med i dag känner jag ingen tvekan mot batteridrivet då jag inte märkte av någon inverkan på drifttiden trots en temperatur på tio minus under hela arbetsdagen. Det batteri som jag haft liggande i bilen under tre dagar i minusgrader höll vid kontroll full laddning vilket var överraskande.. :-bd :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Hepo  
#737164 https://www.maskinklippet.se/tradgard/b ... -s-batteri om behöver 3 batterier på en dag 13935 kr ca 30000 kr med såg å alt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#737169 Det gör 24.000:- exl. moms och då får man inte glömma att kostnaden för batterierna är en förskottsbetalning för det bränsle som ska köpas in till sin bensindito..🤑

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Elmhult  
#737175
anersimyra skrev:Det gör 24.000:- exl. moms och då får man inte glömma att kostnaden för batterierna är en förskottsbetalning för det bränsle som ska köpas in till sin bensindito..🤑


Investering för sin hälsa? Slippa andas in orenade tvåtaktsavgaser. Det kan ju inte vara hälsosamt.
Och kanske sticker bensinpriserna iväg snabbare än elpriserna. Spekulation. Men man slipper ju åka och hämta bränsle, ta med dunkar som ska fyllas och bäras in. Det finns oftast på närmare håll med batteridrift.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737180
anersimyra skrev:Det gör 24.000:- exl. moms och då får man inte glömma att kostnaden för batterierna är en förskottsbetalning för det bränsle som ska köpas in till sin bensindito..🤑

18000 som merkostnaden ger en faslig massa soppa...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

totte  
#737279 Rensat bort lite av det allmänna batteri/bensin-tjatet.

Starta en egen tråd om ni vill fortsätta debattera detta, i stället för att grisa ner varenda tråd som handlar om specifika sågar. Då slipper de som inte vill att läsa tjafset.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#737336
Mange skrev:
anersimyra skrev:Det gör 24.000:- exl. moms och då får man inte glömma att kostnaden för batterierna är en förskottsbetalning för det bränsle som ska köpas in till sin bensindito..🤑

18000 som merkostnaden ger en faslig massa soppa...

Jo, det blir runt 600 liter Aspen om man köper på fat..🤑

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737338 Ja, o lite mer till o med.
Men du som kör macksoppa får 1000l...
Har hittilks inte sett nån frisluftsmaskin gå 1000l eller 600 heller för den delen.
Vet det finns nån enstaka härikring som ska gått det men inget som kopplars upp o dokumenterats.

Så går dessa som sagts och håller bättre än nåt hittilks så kanske de har en chans hos de som har en hög pengar över att leka med.

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737355 Moderaten rensade bort mitt inlägg som jag anser var högst relevant i sammanhanget. Nämligen om huruvida batteriet i t.ex en MSA 300 åldras oavsett användningsintensitet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#737356
Skogsola skrev:Moderaten rensade bort mitt inlägg som jag anser var högst relevant i sammanhanget. Nämligen om huruvida batteriet i t.ex en MSA 300 åldras oavsett användningsintensitet.

Nu blev Totte för andra gången en Moderat.. 😀 men oavsett det så åldras ett batteri utifrån antalet laddcykler..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

Elmhult  
#737361 Tveksamt. Man går till den här tråden för ny info om trehundran men återigen så är det antibatteritjafs från anti-batterisågtjafsande gubbar. Skriv bara här om ni har någon relevant information om just trehundran. Som Totte också påpekat flera gånger. 🌳

Avatar Fallback

Re: Stihl MSA 300

jannee  
#737373 Ni skriver en massa gallimatias om en såg som ännu ingen verkligen nyttjat fullt ut, hur kan ni ändå veta så mycket när ni egentligen inte vet ett skvatt.
Men ni professorer hur ser vridmomentet ut?
Hur stark är sågen om du sågar med lite gas, kontra mer gaspådrag.
En vanlig såg ger man fullgas - släpper - fullgas o.s.v när man kvistar.
Hur fungerar MSA 300, hur kör DU som tydligen är expert?
Jobbar man på samma vis eller arbetar man fram en annan teknik?
Samma fråga gäller när du nyttjar en batteridriven röjsåg?
Troligtvis kan man säkert nyttja samma teknik som till en fossildriven dito, MEN ni som vet sanningen - förklara, för en som intet begriper.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

Arvid0  
#737374
jannee skrev:Ni skriver en massa gallimatias om en såg som ännu ingen verkligen nyttjat fullt ut, hur kan ni ändå veta så mycket när ni egentligen inte vet ett skvatt.
Men ni professorer hur ser vridmomentet ut?
Hur stark är sågen om du sågar med lite gas, kontra mer gaspådrag.
En vanlig såg ger man fullgas - släpper - fullgas o.s.v när man kvistar.
Hur fungerar MSA 300, hur kör DU som tydligen är expert?
Jobbar man på samma vis eller arbetar man fram en annan teknik?
Samma fråga gäller när du nyttjar en batteridriven röjsåg?
Troligtvis kan man säkert nyttja samma teknik som till en fossildriven dito, MEN ni som vet sanningen - förklara, för en som intet begriper.


Jag tror det enklaste är att du provar den själv när den kommer. Vill du jag ska styra upp ett exemplar så du får prova? Har ni någon stihlhandlare i Emmaboda? Eller är Nybro närmsta?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MSA 300

anersimyra  
#737379
jannee skrev:Ni skriver en massa gallimatias om en såg som ännu ingen verkligen nyttjat fullt ut, hur kan ni ändå veta så mycket när ni egentligen inte vet ett skvatt.
Men ni professorer hur ser vridmomentet ut?
Hur stark är sågen om du sågar med lite gas, kontra mer gaspådrag.
En vanlig såg ger man fullgas - släpper - fullgas o.s.v när man kvistar.
Hur fungerar MSA 300, hur kör DU som tydligen är expert?
Jobbar man på samma vis eller arbetar man fram en annan teknik?
Samma fråga gäller när du nyttjar en batteridriven röjsåg?
Troligtvis kan man säkert nyttja samma teknik som till en fossildriven dito, MEN ni som vet sanningen - förklara, för en som intet begriper.

Men, jannee..jag har svarat dig ingående vid flera tillfällen där du ställt samma typ av frågor om batterisågarna..😉👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).