Motorsåg och handhållet

Byta snart skuren Husqvarna 550

99 inlägg 14210 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta snart skuren Husqvarna 550

Sture Andersson  
#737085 Har en 550 som jag haft många år ,är väldigt nöjd med sågen när den går ,har varit lite problem i bland ,men i stort nöjd.
När jag kollar in på kolven så ser man att den är skuren,den funkar men snart är det nog slut .Min fundering ska man köpa en 550 till ,eller ska man gå över till en Stihl ,och i så fall vad är jämförbart med 550. Verkar ju som 550 skär väldigt mycket ,har en granne som köpte 550 ,två skar första vintern.
Kom med tips.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550

anersimyra  
#737086 Motsvarande Sthil heter 261 och är en mycket trevlig såg. Alternativt köper du den nyare modellen av 550 med beteckningen mkII. Den nyare 550 är en annorlunda, bättre och starkare version än den gamla men är något lite tyngre..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550

Sture Andersson  
#737097 Om du jämför 261 och nya 550 ,hur är det,verkar ju som 261är lite lättar .Har den sågen problem med att den skär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550

alias  
#737099 Stod själv och vacklade mellan HVA550 XPG mark II, Stihl MS 261, men landade i första generationens 550 XPG med TrioBrake då jag hugger mest gallring (har inget riktigt behov av ytterligare effekt då det även hade medfört lite extra vikt) och ser en viss nytta med högerhandsbromsen.

Vad är primära användningsområdet för din tilltänkta såg, klen eller grov huggning?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550

anersimyra  
#737104
Sture Andersson skrev:Om du jämför 261 och nya 550 ,hur är det,verkar ju som 261är lite lättar .Har den sågen problem med att den skär.

261 är några hundra gram lättare och har inga generella problem med skärningar. Den tidiga modellen av 550 är mig veterligen heller inte drabbad av generella problem efter 2016, jag har själv en 550 från just 2016 som går mycket bra. Den nya 550 mkII är som sagt något tyngre men det är inget som på något sätt påverkar negativt vid praktiskt arbete. Den nya 550 är dock märkbart starkare än den gamla 550 och 261:an. Vilken man väljer är egentligen ” hugget som stucket ” då båda har sina för och nackdelar men båda modellerna är som sagt utmärkta sågar..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550

Williamm  
#737110
anersimyra skrev:
Sture Andersson skrev:Om du jämför 261 och nya 550 ,hur är det,verkar ju som 261är lite lättar .Har den sågen problem med att den skär.

261 är några hundra gram lättare och har inga generella problem med skärningar. Den tidiga modellen av 550 är mig veterligen heller inte drabbad av generella problem efter 2016, jag har själv en 550 från just 2016 som går mycket bra.

Jag har en 2017 med vevstakslagerhaveri.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550

Sture Andersson  
#737111
alias skrev:Stod själv och vacklade mellan HVA550 XPG mark II, Stihl MS 261, men landade i första generationens 550 XPG med TrioBrake då jag hugger mest gallring (har inget riktigt behov av ytterligare effekt då det även hade medfört lite extra vikt) och ser en viss nytta med högerhandsbromsen.

Vad är primära användningsområdet för din tilltänkta såg, klen eller grov huggning?

MVH
Alias

Har en 201 jag använder till klenare ,så det är grövre jag använder den till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550

Heavy_D  
#737117 261 är väl motsvarande 550 som skrivs här i tråden. Men för mig föll valet på Stihl 462 istället. 500g mer i "tomvikt" men 1,4Kw starkare har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550

Hepo  
#737165 Hej 550 den tidigare har den torx skruvar då håller dom bättre. första årgången var ingen höjdare. men 550 mark2 är bra dock gillar jag 261 bättre, viktigaste är att man har en bra sågbutik för om det skulle vara ett måndags ex vill man ju att dom tar en på allvar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550

JoTh  
#737176 Om din 550 går fint men har ett begynnande haveri på gång.
Riv av cylindern och kolla upp den i tid.
Kostar under 500kr att köpa en ny pirat kolv och packningsats från Skogsverktyg vilket jag gjorde, och original kolv strax under 1000kr. Dock var kolvbultens låsringar mycket undermåliga och skadade till den piratkolv jag fick levererad. Därför återanvände jag orginalkolvens låsringar.
Kolla bara upp så kolvringen, på piratkolven håller rätt spaltbredd i cylinderloppet.
Böt själv på en tidig 550 i förra veckan själv.
Hade aldrig rivit en 550 tidigare, men det tog inte mycket mer än en timme, så det var enkelt och snabbt fixat.
Om du skulle riva sågen själv, se bara till att lägga på lite extra packningsklister på cylinderfotspackningen mitt för skarven av vevhushalvorna.
Det är föreskrivet av Husqvarna vid återmontering att cylinderfotpackningen skall klistras.
Själv putsade jag ur cylindern med väldigt fin smärjelduk som jag våtslipade med, tunnflytande olja, exempelvis typ WD40 eller liknande. Sågen har sedan körts två heldagar i skogen, och går bra efter denna snikreparation.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550

Sture Andersson  
#737189
JoTh skrev:Om din 550 går fint men har ett begynnande haveri på gång.
Riv av cylindern och kolla upp den i tid.
Kostar under 500kr att köpa en ny pirat kolv och packningsats från Skogsverktyg vilket jag gjorde, och original kolv strax under 1000kr. Dock var kolvbultens låsringar mycket undermåliga och skadade till den piratkolv jag fick levererad. Därför återanvände jag orginalkolvens låsringar.
Kolla bara upp så kolvringen, på piratkolven håller rätt spaltbredd i cylinderloppet.
Böt själv på en tidig 550 i förra veckan själv.
Hade aldrig rivit en 550 tidigare, men det tog inte mycket mer än en timme, så det var enkelt och snabbt fixat.
Om du skulle riva sågen själv, se bara till att lägga på lite extra packningsklister på cylinderfotspackningen mitt för skarven av vevhushalvorna.
Det är föreskrivet av Husqvarna vid återmontering att cylinderfotpackningen skall klistras.
Själv putsade jag ur cylindern med väldigt fin smärjelduk som jag våtslipade med, tunnflytande olja, exempelvis typ WD40 eller liknande. Sågen har sedan körts två heldagar i skogen, och går bra efter denna snikreparation.

Nått att tänka på,kolla på komplett kolv cylinder ,1099 +packningsats 79 .Bara kolv 199

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550

hva555  
#737543 Jag bytte en skuren kolv till en Meteorkolv från skogsverktyg igår. Den startade bra, rök lite olja från monteringen och går första tanken med 4% inblandning. Undrar nu hur man ska köra in din om det behövs. Den fick ny mjukvara också vid bytet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737553 Kör in den som det var en hyrmaskin på vedbacken. 2-5 tankar, ju fler, ju bättre...
Hårda kap hög belastning, flippa på gasen lite om den blir varm, undvik tomgångskörning.

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

hva555  
#737573 Ajdå, jag lät en gå flera min på tomg vid första start. Undrade om den skulle hitta på nåt direkt. Nu har den fått prova lönn och det gick bra. Jag har sett många talar om olika slippapper för att snygga till cylindern från Al-rester. Jag använde avloppsrens i vatten som jag doppade en trasa i och stoppade in i cylindern några timmar. Den kändes jättefin efteråt, man såg lite spår av krysshoning tyckte jag. Kanske nån varit där tidigare eller är det så på nya?

Användarvisningsbild

Re: Byta snart skuren Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737580 Nån min i uppstart gör inget.
Det är när den är var o lite för varm man ska undvika tomgång. Då är det bättre o flippa på gasen so kyler bränsle o luft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).