Det är ju ingen som gör nåt utomlands nuför tiden o tar in här för det inte kan göras här utan det blir för dyrt o kostsamt o ta sig runt alla regler.
www.chainsawcollectors.se
Röjkvist skrev:Björn T skrev:etxjaan skrev:Jag gick över till Aspen i våras efter att i alla år kört på bensin och tvåtaktsolja. Hade jag vetat hur mycket krångel det skulle bli hade jag nog inte gjort det.
Tre sågar:
HVA 55
Stihl MS 200
Stihl 064
Husqvarnan sa "mmm, smakar annorlunda men OK, vi kör på" Och så fortsatte den gå precis som tidigare.
Stihlarna var mer kräsna. Startar och går på choke men stannar sen.
Bytte membran och blåste rent.
Hjälpte inte.
Körde i ultraljudstvätt
Hjälpte inte.
Gjorde rent tank och bränslefilter.
Hjälpte inte.
Plockade isär allt som går och lite till för att komma åt att blåsa rent och köra ett tag till med ultraljudstvätten.
Hjälpte inte.
Läste artiklarna om accpumpen som kan ställa till problem på MS200, så opererade bort den.
Hjälpte inte.
Fick erkänna mig besegrad.
Köpte ny förgasare till MS200och satte i.
Startade direkt och låter precis som den ska. Har dock inte kört den i praktisk drift.
Återstår Stihl 064'an. I den sitter en Walbro WJ10A förgasare. En sådan hade inte min Stihl-handlare. Det enda de kunde få fram till Stihl 064 var en WJ65B. Och nu är jag ute på femton famnar känner jag. Har inte en aning om huruvida den kan tänkas passa eller vad som skiljer. Någon som sitter på kunskap om detta och vill dela med sig av den?
Googlar man Walbro WJ10A dyker det upp diverse varianter av Kinakopior som kanske eller kanske inte passar. Dock till et lägre pris. Törs man prova? Erfarenheter av sådana? Jag är lite skeptisk men kan övertalas att prova om någon har positiva omdömen att delge.
Hej. Den så kallade mirakel soppan, Aspen kan man använda för att tända en eld med. Men en såg ska ha riktig bensin. Så byt tillbaka direkt.
Kallar du mackbensin för riktig bensin?
Som innehåller bensen!
Elmhult skrev:Om det ändå fanns nåt sätt att slippa problem med förgasare, choke, bränsle, justeringar och rengöring. Det hade varit riktigt bra. Men hur det ska lösas... Insprutning har ju en del sågar, men det har inte slagit på bred front verkar det som. Kanske någon kommer på nåt bra i framtiden. 🌳
Mange skrev:Jag ser rätt stor skillnad på bränslen och ser ofta när det inte går som det är sagt det skulle.
Chans oh tur jan bli kostamt att förlita sig på.
Jag föredrar o förebygga vad jag kan o minimera risk.
Röjkvist skrev:Björn T skrev:etxjaan skrev:Jag gick över till Aspen i våras efter att i alla år kört på bensin och tvåtaktsolja. Hade jag vetat hur mycket krångel det skulle bli hade jag nog inte gjort det.
Tre sågar:
HVA 55
Stihl MS 200
Stihl 064
Husqvarnan sa "mmm, smakar annorlunda men OK, vi kör på" Och så fortsatte den gå precis som tidigare.
Stihlarna var mer kräsna. Startar och går på choke men stannar sen.
Bytte membran och blåste rent.
Hjälpte inte.
Körde i ultraljudstvätt
Hjälpte inte.
Gjorde rent tank och bränslefilter.
Hjälpte inte.
Plockade isär allt som går och lite till för att komma åt att blåsa rent och köra ett tag till med ultraljudstvätten.
Hjälpte inte.
Läste artiklarna om accpumpen som kan ställa till problem på MS200, så opererade bort den.
Hjälpte inte.
Fick erkänna mig besegrad.
Köpte ny förgasare till MS200och satte i.
Startade direkt och låter precis som den ska. Har dock inte kört den i praktisk drift.
Återstår Stihl 064'an. I den sitter en Walbro WJ10A förgasare. En sådan hade inte min Stihl-handlare. Det enda de kunde få fram till Stihl 064 var en WJ65B. Och nu är jag ute på femton famnar känner jag. Har inte en aning om huruvida den kan tänkas passa eller vad som skiljer. Någon som sitter på kunskap om detta och vill dela med sig av den?
Googlar man Walbro WJ10A dyker det upp diverse varianter av Kinakopior som kanske eller kanske inte passar. Dock till et lägre pris. Törs man prova? Erfarenheter av sådana? Jag är lite skeptisk men kan övertalas att prova om någon har positiva omdömen att delge.
Hej. Den så kallade mirakel soppan, Aspen kan man använda för att tända en eld med. Men en såg ska ha riktig bensin. Så byt tillbaka direkt.
Kallar du mackbensin för riktig bensin?
Som innehåller bensen!
Mange skrev:Nä, inte hundra år.
Det var nån gång 50-60 nånting de blev aggressivare, och ännu värre sen på 70talet.
Nu har soppan i macken inte mycket gemensamt med den som fanns förr
Innan 1965 cirka, var inte bensinen aggressiv.
Den var som alkylaten idag. De kunde köra med schellackade korkflottörer, pappers packningar och gummislang som idag äts upp på ett par veckor. Man ser tydlig skillnad på samma såg som stått länge ha de stått med bränsle i sig som är äldre än 1965 är det bara o byta, sen går den.
Är det efter är det betydligt mer jobb o delar som får bytas.
Mange skrev:Jag försökte mig på denna diskusion med några utlänska samlsre för några år sen. De kunde inte köra på aspen för det var skitbränsle.
Så vi åkte till macken o de handlade o blandade ihop sitt bränsle för de visste minsann vad som var bra och inte.
Sicket liv det blev på dem när färgen krylla sig o de gick som skit, de få som startade.
Nästa gång de kom var det inte prat om nån macksoppa....