Motorsåg och handhållet

Besegrad!

41 inlägg 5700 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736922 Nä, jag har säkert fel.
Det är ju ingen som gör nåt utomlands nuför tiden o tar in här för det inte kan göras här utan det blir för dyrt o kostsamt o ta sig runt alla regler.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Besegrad!

Elmhult  
#736934 Om det ändå fanns nåt sätt att slippa problem med förgasare, choke, bränsle, justeringar och rengöring. Det hade varit riktigt bra. Men hur det ska lösas... Insprutning har ju en del sågar, men det har inte slagit på bred front verkar det som. Kanske någon kommer på nåt bra i framtiden. 🌳

Avatar Fallback

Re: Besegrad!

jannee  
#736938 Låt var och en vara salig i sin tro. Vad som sedan är sant eller inte sant spelar då mindre roll.
Sanningen är dock att många blir manipulerade av all denna "sanningsenliga" reklam/"Information".
En försäljare i Maskinaffären i Nybro påstod att när han körde bilen på Aspen tog den 1/2 dl mindre bränsle/mil.
Men några bevis gick inte att få, endast påstående/information.
Vid förfrågan om han då körde på Aspen
- Nej det lönar sig inte eftersom den soppan var så mycket dyrare, var svaret.

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736942 Insprutare är det få såg som har än så länge.
Det kommer nog mer.
Blir de sen kloka nog att ge bränslesystemet nån referens av vad de gör så kanske det händer grejer.
Förgasare är krångligare o känsligare det såg man på bilar med.

Avatar Fallback

Re: Besegrad!

tallen100  
#736945
Röjkvist skrev:
Björn T skrev:
etxjaan skrev:Jag gick över till Aspen i våras efter att i alla år kört på bensin och tvåtaktsolja. Hade jag vetat hur mycket krångel det skulle bli hade jag nog inte gjort det.
Tre sågar:
HVA 55
Stihl MS 200
Stihl 064
Husqvarnan sa "mmm, smakar annorlunda men OK, vi kör på" Och så fortsatte den gå precis som tidigare.

Stihlarna var mer kräsna. Startar och går på choke men stannar sen.
Bytte membran och blåste rent.
Hjälpte inte.
Körde i ultraljudstvätt
Hjälpte inte.
Gjorde rent tank och bränslefilter.
Hjälpte inte.
Plockade isär allt som går och lite till för att komma åt att blåsa rent och köra ett tag till med ultraljudstvätten.
Hjälpte inte.
Läste artiklarna om accpumpen som kan ställa till problem på MS200, så opererade bort den.
Hjälpte inte.
Fick erkänna mig besegrad.
Köpte ny förgasare till MS200och satte i.
Startade direkt och låter precis som den ska. Har dock inte kört den i praktisk drift.

Återstår Stihl 064'an. I den sitter en Walbro WJ10A förgasare. En sådan hade inte min Stihl-handlare. Det enda de kunde få fram till Stihl 064 var en WJ65B. Och nu är jag ute på femton famnar känner jag. Har inte en aning om huruvida den kan tänkas passa eller vad som skiljer. Någon som sitter på kunskap om detta och vill dela med sig av den?

Googlar man Walbro WJ10A dyker det upp diverse varianter av Kinakopior som kanske eller kanske inte passar. Dock till et lägre pris. Törs man prova? Erfarenheter av sådana? Jag är lite skeptisk men kan övertalas att prova om någon har positiva omdömen att delge.

Hej. Den så kallade mirakel soppan, Aspen kan man använda för att tända en eld med. Men en såg ska ha riktig bensin. Så byt tillbaka direkt.

Kallar du mackbensin för riktig bensin?
Som innehåller bensen!

Tyvärr är det så att "riktiga/bra grejor" sällan är nyttiga, bara att titta på hur dåligt allt är numera.
tex avfettning många sorter är inte bättre än ljummet vatten.
Och målarfärg vattenbaserad skit som inte håller ett dugg... O.s.v.
Vanlig bensin är inte någon hälsokur, men nog går sågen bättre på det.

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736947
Elmhult skrev:Om det ändå fanns nåt sätt att slippa problem med förgasare, choke, bränsle, justeringar och rengöring. Det hade varit riktigt bra. Men hur det ska lösas... Insprutning har ju en del sågar, men det har inte slagit på bred front verkar det som. Kanske någon kommer på nåt bra i framtiden. 🌳

Det funkar väl ganska bra redan nu. Jag gick över till OKs alkylat blandad med HVA-olja för 15 år sedan när jag köpte min första fabriksnya såg, en 346:a, och har sedan dess skaffat tre till fabriksnya sågar/röjare. Ingen av dem har jag behövt justera fabriksinställningen på, det räcker med att rengöra filtren plus lite normal rengöring vid behov så går de som tåget.

Däremot var det lite mer pyssel med de gamla sågarna som gått på vanlig soppa. Förgasarjustering krävdes plus att de gick lite knackigt tills alla gamla avlagringar verkade ha löst upp sig. En P49:a (min allra första såg) från 1978 fick jag dock aldrig någon bra fjong i efter bränslebytet så den fick hamna på museet 😥

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

etxjaan  
#736967
Kolla stiftet när du försöker start efter den stannat. Är det torrt ingen soppa, blött ingen gnista.


Spontant skulle jag säga ingen soppa men ska givetvis kolla ifall jag misstar mig. Har haft fel förr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

etxjaan  
#736968
Testa i gen och utgå från 1varv.

Ska prova. Borde ju åtminstone gå lite längre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besegrad!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737010
Mange skrev:Jag ser rätt stor skillnad på bränslen och ser ofta när det inte går som det är sagt det skulle.
Chans oh tur jan bli kostamt att förlita sig på.
Jag föredrar o förebygga vad jag kan o minimera risk.

Det finns ingen som helst energi i alkalyt bränslena i dag har testad det mesta i år och kan bara konstatera att alkalyten har blivit sämre mycket sämre men det är väl en riktning som dom som tillverkar soppan har tagit i sitt miljöarbete att göra saker sämre och inte bättre.
Det som jag har märkt är att med dom olika bränsle typerna med alkalyt så påverkar det mest mellanregistret och toppvarvet på en röjsåg/motorsåg och får man då en såg som bluddrar i mellanregistret så tappar man ganska mycket effekt hela vägen upp till toppvarv när sågen skall hämta upp varvet .

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Björn T  
#737018
Röjkvist skrev:
Björn T skrev:
etxjaan skrev:Jag gick över till Aspen i våras efter att i alla år kört på bensin och tvåtaktsolja. Hade jag vetat hur mycket krångel det skulle bli hade jag nog inte gjort det.
Tre sågar:
HVA 55
Stihl MS 200
Stihl 064
Husqvarnan sa "mmm, smakar annorlunda men OK, vi kör på" Och så fortsatte den gå precis som tidigare.

Stihlarna var mer kräsna. Startar och går på choke men stannar sen.
Bytte membran och blåste rent.
Hjälpte inte.
Körde i ultraljudstvätt
Hjälpte inte.
Gjorde rent tank och bränslefilter.
Hjälpte inte.
Plockade isär allt som går och lite till för att komma åt att blåsa rent och köra ett tag till med ultraljudstvätten.
Hjälpte inte.
Läste artiklarna om accpumpen som kan ställa till problem på MS200, så opererade bort den.
Hjälpte inte.
Fick erkänna mig besegrad.
Köpte ny förgasare till MS200och satte i.
Startade direkt och låter precis som den ska. Har dock inte kört den i praktisk drift.

Återstår Stihl 064'an. I den sitter en Walbro WJ10A förgasare. En sådan hade inte min Stihl-handlare. Det enda de kunde få fram till Stihl 064 var en WJ65B. Och nu är jag ute på femton famnar känner jag. Har inte en aning om huruvida den kan tänkas passa eller vad som skiljer. Någon som sitter på kunskap om detta och vill dela med sig av den?

Googlar man Walbro WJ10A dyker det upp diverse varianter av Kinakopior som kanske eller kanske inte passar. Dock till et lägre pris. Törs man prova? Erfarenheter av sådana? Jag är lite skeptisk men kan övertalas att prova om någon har positiva omdömen att delge.

Hej. Den så kallade mirakel soppan, Aspen kan man använda för att tända en eld med. Men en såg ska ha riktig bensin. Så byt tillbaka direkt.

Kallar du mackbensin för riktig bensin?
Som innehåller bensen!

Självklart så innehåller riktig bensin bensen och har gjort detta i hundra år. Inget konstigt alls. Rena hälsokuren, för motorn.

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737031 Nä, inte hundra år.
Det var nån gång 50-60 nånting de blev aggressivare, och ännu värre sen på 70talet.
Nu har soppan i macken inte mycket gemensamt med den som fanns förr
Innan 1965 cirka, var inte bensinen aggressiv.
Den var som alkylaten idag. De kunde köra med schellackade korkflottörer, pappers packningar och gummislang som idag äts upp på ett par veckor. Man ser tydlig skillnad på samma såg som stått länge ha de stått med bränsle i sig som är äldre än 1965 är det bara o byta, sen går den.
Är det efter är det betydligt mer jobb o delar som får bytas.

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Björn T  
#737035
Mange skrev:Nä, inte hundra år.
Det var nån gång 50-60 nånting de blev aggressivare, och ännu värre sen på 70talet.
Nu har soppan i macken inte mycket gemensamt med den som fanns förr
Innan 1965 cirka, var inte bensinen aggressiv.
Den var som alkylaten idag. De kunde köra med schellackade korkflottörer, pappers packningar och gummislang som idag äts upp på ett par veckor. Man ser tydlig skillnad på samma såg som stått länge ha de stått med bränsle i sig som är äldre än 1965 är det bara o byta, sen går den.
Är det efter är det betydligt mer jobb o delar som får bytas.

Ni måste ha jävligt konstig bensin i Skåne, fruktansvärd tur att man bor på behörigt avstånd från denna soppa.

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737061 Nä, det är nog inte bara här soppan blivit sämre tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737064 Jag försökte mig på denna diskusion med några utlänska samlsre för några år sen. De kunde inte köra på aspen för det var skitbränsle.
Så vi åkte till macken o de handlade o blandade ihop sitt bränsle för de visste minsann vad som var bra och inte.
Sicket liv det blev på dem när färgen krylla sig o de gick som skit, de få som startade.
Nästa gång de kom var det inte prat om nån macksoppa....

Användarvisningsbild

Re: Besegrad!

Björn T  
#737072
Mange skrev:Jag försökte mig på denna diskusion med några utlänska samlsre för några år sen. De kunde inte köra på aspen för det var skitbränsle.
Så vi åkte till macken o de handlade o blandade ihop sitt bränsle för de visste minsann vad som var bra och inte.
Sicket liv det blev på dem när färgen krylla sig o de gick som skit, de få som startade.
Nästa gång de kom var det inte prat om nån macksoppa....

Läste du inte vad jag skrev? Ni måste ha konstig soppa i Skåne! Framförallt i Kristianstad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).