tis 30 nov 2021, 16:16#736906
Ja, det kan påverka även tomgång.
Särskilt om den står lite lågt och inte reagerar som den ska.
Mätarmembranet går på puls som blir av vevhustryck. Både över och undertryck.
Är det inte rätt blir bränslemängden fel oavsett varv. Då blir det svårjusterat och instabil gång på tomgång. Lite orolig...
En annan sak att tänka på är att hög och lågfarts krets påverkar varandra och det är viktigt att starta justering från grundinställning.
Se till att den går rätt och den lite finjustering i stock efter prestation.
Ställa efter varvtal blir ibland på bekostnad av prestation och prestanda.
Att lära sig hur sånt här funkar är rätt kul.
Det finns ofta väl beskrivet på tillverkarens hemsida. Tillotson, Walbro och Zamas sidor ger sammantaget en bra utbildning vilket ger en bra grund att stå på.
Vill man lära sig är det bsra o läsa o prova sig fram. Eftrr några hundra gånger blir man lite erfaren och förstår lite mer.
Allt kan hända, bäst är o starta i en ände, ett system i taget, komponent för komponent.
Jag brukar starta i tanken och följa systemet de gånger hag inte ser felet/orsaken direkt.