Skogsnyheter

Röd varning för snö och blåst i Västsverige 1 dec 2021

5 inlägg 2937 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röd varning för snö och blåst i Västsverige 1 dec 2021

Fredrik Reuter  
#736773 SMHI utfärdar nu en så kallad röd varning för mycket snö och bitvis hårda vindar för Västsverige. Den röda varningen gäller för onsdagen den 1 december. Det är första gången någonsin som SMHI utfärdar en röd varning då det nya varningssystemet togs i drift i oktober.

Den röda varningen gäller för områdena Mellersta Halland, södra Västra Götalands län, sydvästra Jönköpings län samt nordvästra Kronobergs län. Se kartan här nedan. Den röda varningen avser enligt SMHI:

Långvarigt och mycket kraftigt snöfall som i kombination med vind kan ge upphov till mycket stora störningar i trafiken samt elavbrott.


Den röda varningen gäller 1 december kl. 08.00 – 2 december kl. 08.00.

Här kan du läsa mer: https://www.smhi.se/vader/varningar-och ... /varningar




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Röd varning för snö och blåst i Västsverige 1 dec 2021

Amatörhuggare 62  
#736774 Huvaligen, huvaligen.

Avatar Fallback

Re: Röd varning för snö och blåst i Västsverige 1 dec 2021

Elmhult  
#736785 Tycker de skriker varg smhi. Men kanske får ta med sig motorsågen imorgon bitti. Snöplogen är kopplad för snöröjning har kommunen upphandlat på bästa vis. 🙄

Användarvisningsbild

Re: Röd varning för snö och blåst i Västsverige 1 dec 2021

totte  
#736912 Ändrat, det är nu orange varning, och har flyttat längre söderut och nu tvärs över landet bort till Öland. Verkar som vi får med av det goda här också.

1638283629_varning.jpg
1638283629_varning.jpg (26.96 KiB) Visad 500 gånger


Vi har redan fått en dm som kom natten som gick. Blev blötsnö frampå morgonkvisten.

Avatar Fallback

Re: Röd varning för snö och blåst i Västsverige 1 dec 2021

Elmhult  
#736914 Vi på västkusten fick en knappa 2dm tror jag. Började tidigt på morgonen med kraftigt snöfall. Fastnade lastbilar på E6 Hallandsås och spärrade vägen till 1100.
E6 rensad nu. Fortfarande snö på vägar ute på landsbygden. Annars normal vinterdag tycker jag nog. Ingen blåst. Bara snö. Andra sidan åsen klipper dom gräsmattan och kör motorcykel...
Skulle snöa mer imorgon har jag hört.

Hoppas ni österut klarar er bra. Skyffel, lina, snökedjor och varma kläder är väl bra tips. Kör försiktigt!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).