Skördare

Intressant sågkedja

26 inlägg 13714 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71528 Vi kör med RMHS kedja och lite olika svärd,oftast oregon samt "originaldrivhjul". Kör nästan alrdig av en kedja. Eller när vi hade bucher motorn rejält påställd så fick även stihl kedjorna ge med sig!
Det var de som Iggesund hade,va de nu heter som längde sig. Är ju som kopparfärgade nitar på dem.

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

skogsjan695xl  
#71530 Vi hade något problem med oregon kedjor ibland, det kunde gå av kedjor i partier, kan ha gått av 2 på rad ibland innan man tagit 2-3 stammar. Så sthil kedjan kanske är av bättre kvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

masterchief  
#71532 Är de ute i handeln än?
Sist jag hörde skulle iggesund lansera dem i december.
Det jag märkt är att de sågar lättare, och kör man på samma påställning så kapar de snabbare samt motorvarvet droppar mindre.
Då jämför jag med iggesund XL 2.0

   TS
Avatar Fallback

Re: Intressant sågkedja

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71555 Windsor kommer också att säljas 1 dec,ska bli intressant att se priset på kedjan.När Windsor,carlton,iggesund,valmet & kanske swedol kommer att sälja exakt samma kedja.

Avatar Fallback

Re: Intressant sågkedja

KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71902 Har kört lite med Oregon kedjor nu, har också problem med att de går av.

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

skogsjan695xl  
#71904
KVIST skrev:Har kört lite med Oregon kedjor nu, har också problem med att de går av.


Precis, ändå är väl detta blend den mest sålda kedja skulle jag tro, man tycker de borde gå och gå mest hela tiden, måste vara dåligt material i nitarna eller något sånt.

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

masterchief  
#73646 Nu lanserar Iggesund kedjan, B8 kallar de den...
Finns inte på hemsidan dock utan fick utskick från dem....

   TS
Avatar Fallback

Re: Intressant sågkedja

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73661 Var hos vår kedjeslipare i måndags och då visade han ett ex av den, dock har de ju i princip tagit bort en slipning jämfört med Stihl-kedjan samtidigt som priset är högre. :/

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

Valmet860  
#73664 Vi har också haft problem med oregon kejdjorna att dom går av ovanligt många gånger jämfört med Swedol kedjorna som man även kan slipa fler gånger än oregon, tanden verkar vara mera utsvängd eller mera ut åt sidan än oregons. Oregons tand är mer vinklad in och efter några slipningar så är kedjan mycket smalare och nyper lättare.

Användarvisningsbild

Re: Intressant sågkedja

masterchief  
#73669 Testade lite i måndags när jag högg lite grovt, slängde på en vanlig XL 2,0...
Märks markant skillnad i kaphastighet.
Man får känslan av att ha jordsågat mot B8an.
Har kört med dem i ett par 3 månader nu och inte haft ett kedjebrott.....
I förstagallring så är det lyx med dem dock, då gäller billigast länk.
Tror mycket rappel med kedjebrott etc beror på dålig smörjning samt uppstressad svärdsmatning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Intressant sågkedja

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73718 kommer Iggesund att sluta sälja XL kedjan och bara satsa på B8an?Priset är ca 1,20 per dl om man köper den av Windsor,att den skulle vara dyrare än stilhs kedja vet jag inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).