Verkstan

Bränsleproblem Volvo 244.

30 inlägg 6439 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bränsleproblem Volvo 244.

Williamm  
#736516 Hej!

Vi har en Volvo 244DL -87 med B230F motor som alltid startat utom de gånger den inte gjort det ( men vilket inte räknas inte...)

Men nu vill den alltså inte starta.
Jag har felsökt det mekaniska så långt jag kan då jag inte kan det med el.
Den får inte bränsle till insprutningsrailen från tryckledningen. När den stått en stund så droppade det ut lite vid tryckregulatorn, och en annan gång vit tryckslangen men det finns inget tryck alls.

Förra året så byttes bränslereläet då det gammla la av när det blev varmt, men nu är värmen trasig. Så det kan inte vara det. Kan det vara att det nya relät bara lagt av efter ett år?
Är det någon som är bra på volvo som kan berätta hur man felsöker den?

Jag ska få hjälp att felsöka elen i morgon. Men han som ska hjälpa mig har mest skruvat på volksvagen.
Så det vore bra med lite tips.

PS: så klart har jag kollat att det finns gnista och att kamaxeln går som den ska.

/Williamm.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

jannee  
#736517 Logga in på garaget, där finns många ungdomar som är frälsta i motorer.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Williamm  
#736518 Jag hittade precis en film där det visas hur man felsöker relät:


Men tips på de jag missat är ändå bra. Det kanske är ett klassiskt skitfel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Williamm  
#736519
jannee skrev:Logga in på garaget, där finns många ungdomar som är frälsta i motorer.

Jag är inte så mycket för att meka med bilar, men dem måste ju funka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Björn T  
#736521
Williamm skrev:
jannee skrev:Logga in på garaget, där finns många ungdomar som är frälsta i motorer.

Jag är inte så mycket för att meka med bilar, men dem måste ju funka.

Hej. Fungerar bränslepumpen som sitter i bensintanken? Får den ström?

Användarvisningsbild

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Nyborg  
#736523 Tror du kan kolla om relät är kass genom att ta loss det och bygla i kontaktstycket. En kabel med två flatstift på. Var längesen jag hade 240. Men gjorde så ett par gånger.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Williamm  
#736527
Björn T skrev:
Williamm skrev:
jannee skrev:Logga in på garaget, där finns många ungdomar som är frälsta i motorer.

Jag är inte så mycket för att meka med bilar, men dem måste ju funka.

Hej. Fungerar bränslepumpen som sitter i bensintanken? Får den ström?

Jag är helt hopplös på el. Handtagsvärmen i en såg är max vad jag klarar av. Så det ska lag kolla med hjälp i morgon.

Nyborg skrev:Tror du kan kolla om relät är kass genom att ta loss det och bygla i kontaktstycket. En kabel med två flatstift på. Var längesen jag hade 240. Men gjorde så ett par gånger.


Tack! Jag ska testa det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

sunkann  
#736571 Ta hellre lös matande slang till railen för att kolla bränslet, alternativt returen efter bränsletrycksregulatorn så ser du även om den bygger tryck.
Får du bränsle där och har gnista lossa hela railen och lyft ur den med spridarna fortfarande fastsatta och kör på starten så ser du om spridarna öppnar.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Williamm  
#736574
sunkann skrev:Ta hellre lös matande slang till railen för att kolla bränslet, alternativt returen efter bränsletrycksregulatorn så ser du även om den bygger tryck.
Får du bränsle där och har gnista lossa hela railen och lyft ur den med spridarna fortfarande fastsatta och kör på starten så ser du om spridarna öppnar.

Jag har kollat matande slang före railen och returslang efter regulatorn. Ingen av dem ger bränsle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Mattias_E  
#736578 Är hallgivaren trasig så bryter den bränsletillförseln. Var visserligen på en 740 med bakmonterad fördelare på toppen där kontakten ofta gick sönder i fördelaren.

Avatar Fallback

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Elmhult  
#736581 På min var reläet slut OCH bränslepumpen i tanken. Den fungerade ibland - låste sig. Gamla grejer.
Kolla så pumpen funkar. Den sitter i tanken. Du kommer åt den under en lucka i kofferten. Krävs egentligen specialverktyg för att öppna luckan i tanken men det går att knacka loss den med skruvmejsel och hammare.

Lycka till 👍

Användarvisningsbild

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Erre  
#736585 Misstänker man pumpen i tanken kan man med tändningen på sparka till tanken. Då brukar pumpen hoppa igång om den inte bränt säkringen redan

Användarvisningsbild

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Williamm  
#736586
Erre skrev:Misstänker man pumpen i tanken kan man med tändningen på sparka till tanken. Då brukar pumpen hoppa igång om den inte bränt säkringen redan

Säkringen kanske var bränd, men det kan vara att den gick sönder när jag tog ut den för att kolla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Williamm  
#736588
Mattias_E skrev:Är hallgivaren trasig så bryter den bränsletillförseln. Var visserligen på en 740 med bakmonterad fördelare på toppen där kontakten ofta gick sönder i fördelaren.

Vad är hallgivaren?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Erre  
#736595 Dessa fordon är för gamla för mig. Men det satt ibland en hallgivare i fördelaren på äldre fordon. Den höll rätt på var motorn var.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).