Skogsröjning

Hittat något intressant i skogen

1027 inlägg 376483 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hittat något intressant i skogen

BM 35  
#73530 Har röjt yrkesmäsigt några år nu och min högsta dröm är att få hitta en gammal skogstraktor där i slyn
Som står där in växt och övergiven men det ända jag hitta är gammla däck och föfallen skogskoja

Men är det någon som hittat något intressant i skogen



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Kse  
#73552 Hittade en gammal bubbla när vi breddade kraftledningsgator,en riktigt gammal goding med delad bakruta. Den var så väl dold inne i riset att man inte såg den från ledningsgatan 10 meter bort. Lyckades aldrig hitta nån ägare till bilen, då man är barnsligt förtjust i dessa bilar så ville ag självklart ta med den hem.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

skogsjan695xl  
#73554 Bilar har man stött på några gånger i skogen.

Var på ett ställe jag högg på så var det en riktigt busgran som vi fällde, den var inte mer än 45år men den hade växt fort och stått öppet. när jag tittade på baken runt trädet såg man klart och tydligt en ram till en bil runt stubben, så den hade växt rakt igenom bilen, tyvärr hade jag inga möjligheter att ta kort på detta, var i stort sett bara ramen kvar på bilen.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73587 Hittar man en Bubbla med delad bakruta då gäller det att antingen kapa ur bakruteramarna med mkt plåt runt
så man kan svetsa i dem i nån bättre Bubbla, eller att ta hand om hela bilen. Godis för aircoolers snubbarna.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73595 Min far hittade en Volvo v70 i skogen för nån vecka sen, han körde över nått plåt aktigt när han gjorde en av stickvägarna å tog tag i det med kvistknivarna för att dra bort det för att inte han eller skotaren skulle få punka... då visade det sej vara en bil... sönderkapad å tillplattad å gömd under ris å mossa, polisen va dit å konstaterade att det var just en v70, men kunde inte säga om det var en stulen/slaktad eller nått sånt på plats.... lite små komiskt;)

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Kse  
#73632
Slurfi skrev:Hittar man en Bubbla med delad bakruta då gäller det att antingen kapa ur bakruteramarna med mkt plåt runt
så man kan svetsa i dem i nån bättre Bubbla, eller att ta hand om hela bilen. Godis för aircoolers snubbarna.

Den kanske står kvar än, var iof 7-8 år sen.
Var nån by från Areavaara och norrut, stod även en i ett buskage i Kaunivaara med oval ruta och den finns kvar där än, dock bara skrot. Finns en fin ovalare i Kuoksu som står med gammla BD plåtar, har försökt att få köpa den sen jag var i moppe åldern men icke. Ägs av en gammal tant som har den som redskapsbod, erbjöd mig tom att köpa en boda från coop åt henne men icke. Har dock en -63:a som står och rostar på gården :grin:

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

dexter  
#73635 hitta denna bil i skogen engång, åh hur den kom dit kan man fråga sig.. ca 150-200m till närmaste väg
DSC00513.JPG

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73686
Kse skrev:Den kanske står kvar än, var iof 7-8 år sen.
Var nån by från Areavaara och norrut, stod även en i ett buskage i Kaunivaara med oval ruta och den finns kvar där än, dock bara skrot. Finns en fin ovalare i Kuoksu som står med gammla BD plåtar, har försökt att få köpa den sen jag var i moppe åldern men icke. Ägs av en gammal tant som har den som redskapsbod, erbjöd mig tom att köpa en boda från coop åt henne men icke. Har dock en -63:a som står och rostar på gården :grin:

Vi är kanske på fel ställe med detta resonemang...
I alla fall. Stora bakrutan på VW kom 1958. Den ovala kom nog 1957 och i så fall hängde den delade med till 1956.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73706 Ungefär så här:
Typ 1 Split bakruta 1938-1953
Typ 1 Oval bakruta 1953-1957
Typ 1 Stor bakruta 1958-1967
Typ 1 Super 1968-

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73782 Allt jag har hittat var en motorhuv till vad jag tror var en Volvo BM 462. Den var nästan helt nervuxen och jag upptäckte den inte förrän jag nästan hade kört över den.

Sen hittar man ju naturligtvis diverse torparattiraljer när man kör på gamla igenplanterade gärden, slipstenar, div rostiga verktyg, hinkar, taggtråd 😡 ,glas, dräneringsrör som aldrig blev använda, vattenbrunnar, staketstolpar osv.
Brukar fundera på vilket arbete dessa gamla torpare la ner på att rensa bort skogen och anlägga åkrar, och här sitter jag 45-50 år senare och gallrar stora granskogen bland jordkällare och rösen. Rätt var det är guppar det till lite och man kollar ner, då har man precis kört över slutfåran från sista gången skiftet plöjdes.

Jag brukar alltid bli nyfiken :geek: , och som tur är är jobbade farfar med skördeuppskattning och han har besökt många av dessa gamla ställen i tjänsten. Brukar gå över till honom och säga att nu kör vi där och där och då kan han ofta säga vem som var siste brukaren som han vet om och dra nån historia om stället.
Roligast är när han säger att " Ja du, det var faktiskt ett rätt så stort ställe vet jag", och så visar det sig att det hela stället var på 10 ha. Inga stora skiften där inte, man kör bergsknalle upp och bergsknalle ner och rätt var det är guppar slutfåran till och är det helt platt och stenfritt på en liten fläck.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Knegarn  
#73792 tall som förökte försvara sig :)

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Kse  
#73802
Knegarn skrev:tall som förökte försvara sig :)

They're getting smarter :surp:
Senast redigerad av Kse lör 05 dec 2009, 14:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73803 Erkänn, du trädde på hinken efter du fällt tallen! ;-)

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Thunborg  
#73806
Mangan skrev:Erkänn, du trädde på hinken efter du fällt tallen! ;-)


Skulle han använt superlim sen eller :surp:

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73808 Hur menar du, det ser ut som en stubbe på min dator.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).