Skogsekonomi

Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

51 inlägg 15547 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

Robur Clivus  
#736239 Funderar en hel del på hur man ska få bättre balans i vardagen, har bra jobb med bra lön och trivs, jobbar 100%. Trivs dock bäst med att mecka på gården och i skogen. När man räknar på det inser man att det finns vettiga val att göra för er som är i samma situation. För min del handlar det ekonomiskt om ca 180 kr/h netto i tappad intäkt för att gå ner i halvtid inklusive tjänstepensions avsättningar med 40h vecka och ITP2. Hur resonerar ni andra? Känns som att skapa värde motsvarande 180 kr/h är ganska enkelt som gårdsägare på halvtid. Tror Leif Östling har en bra poäng, vad fan får man för skatten! https://rakna.net/ Här finns bra räknesnurror för er som vill räkna som anställd eller arbetsgivare. Edit: Man kan nog även ligga kvar på passiv näringsverksamhet enligt skatteverket: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 31812.html då detta torde gå under "betydande balansomslutning" trots praxis exemplet som skatteverket bestred.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

alias  
#736243
Robur Clivus skrev:Funderar en hel del på hur man ska få bättre balans i vardagen, har bra jobb med bra lön och trivs, jobbar 100%. Trivs dock bäst med att mecka på gården och i skogen. När man räknar på det inser man att det finns vettiga val att göra för er som är i samma situation. För min del handlar det ekonomiskt om ca 180 kr/h netto i tappad intäkt för att gå ner i halvtid inklusive tjänstepensions avsättningar med 40h vecka och ITP2. Hur resonerar ni andra? Känns som att skapa värde motsvarande 180 kr/h är ganska enkelt som gårdsägare på halvtid. Tror Leif Östling har en bra poäng, vad fan får man för skatten! https://rakna.net/ Här finns bra räknesnurror för er som vill räkna som anställd eller arbetsgivare. Edit: Man kan nog även ligga kvar på passiv näringsverksamhet enligt skatteverket: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 31812.html då detta torde gå under "betydande balansomslutning" trots praxis exemplet som skatteverket bestred.


Passiv näringsverksamhet finns det ingen anledning till att sträva efter att deklarera. Nyttan med att betala egenavgifter istället för särskild löneskatt är rejäl!

När det gäller den särskilda löneskatten är frågan i trådtiteln verkligen relevant!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

Robur Clivus  
#736244
alias skrev:
Robur Clivus skrev:Funderar en hel del på hur man ska få bättre balans i vardagen, har bra jobb med bra lön och trivs, jobbar 100%. Trivs dock bäst med att mecka på gården och i skogen. När man räknar på det inser man att det finns vettiga val att göra för er som är i samma situation. För min del handlar det ekonomiskt om ca 180 kr/h netto i tappad intäkt för att gå ner i halvtid inklusive tjänstepensions avsättningar med 40h vecka och ITP2. Hur resonerar ni andra? Känns som att skapa värde motsvarande 180 kr/h är ganska enkelt som gårdsägare på halvtid. Tror Leif Östling har en bra poäng, vad fan får man för skatten! https://rakna.net/ Här finns bra räknesnurror för er som vill räkna som anställd eller arbetsgivare. Edit: Man kan nog även ligga kvar på passiv näringsverksamhet enligt skatteverket: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 31812.html då detta torde gå under "betydande balansomslutning" trots praxis exemplet som skatteverket bestred.


Passiv näringsverksamhet finns det ingen anledning till att sträva efter att deklarera. Nyttan med att betala egenavgifter istället för särskild löneskatt är rejäl!

När det gäller den särskilda löneskatten är frågan i trådtiteln verkligen relevant!

MVH
Alias


Tanken här var att mycket av nettot ändå går in i att utveckla gården, sedan att utnyttja räntefördelning då de flesta har ganska stort eget kapital i näringen vilket borde gynnas i den passiva näringsformen? Är dock ingen skatteexpert!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

Vardon  
#736252 Bäst nytta för skatten får du vid allvarlig sjukdom och olyckor. Vad blir konsekvenserna om du inte kan utföra något arbete på säg 3-12 mån. Vilka kostnader kan du pausa vilkainkomster kommer du få. Men tjänar du bra borde du kunna gå ner i arbetstid. Jag har i anställningsavtalet rätt till en månads tjänstledighet om året, gärna i kombination med helger och lite hemarbete ibland

Avatar Fallback

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736258 Blir du sjuk så är det nog bra att ha betalat lite skatt. Talar av egen erfarenhet.
Finns cancermediciner som kostar 75k för en ask på 20 tabletter.
Vill du betala det själv?

Avatar Fallback

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

Robur Clivus  
#736260 I exemplet handlade det om att gå ner på halvtid så skatteinbetalningarna är det inga problem med. Det riktigt sjuka i dagens system är den lilla timpeng du får behålla själv för den andra halvan av månadslönen vid heltid. Man blir väldigt inspirerad när man läser om tex hur Sundelius har det som myser i skogen del av året.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

Vardon  
#736263 Så frågan är egentligen hur man går ner i tid och inte vad man får för skatten? bara så man får den diskussion man vill ha.

Avatar Fallback

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

jannee  
#736264 Det är komplicerat detta med skatt.
Alla (nästan) vill väl undvika att betala (för mycket) skatt.
Men vi får trots allt väldigt mycket för våra surt inbetalda skattekronor.
Börja med barnomsorg, sedan skola, därefter sjukvården och på ålderns höst äldrevården.
Trots s.k. högkostnadsskydd är det ändå många som har det knapert på ålderns höst.
Ta en jämförelse med USA så inser du snart att det inte är helt fel att betala "lite" skatt.
Det är nämligen få av oss svenskar som kan konsten att lägga undan pengar för eventuella problem som kan komma i framtiden.
Vi hade en gång en finansminister (moderat) som ansåg att alla borde ha en årslön sparat - HAR DU DET?

Användarvisningsbild

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

sundelius  
#736270
Robur Clivus skrev:I exemplet handlade det om att gå ner på halvtid så skatteinbetalningarna är det inga problem med. Det riktigt sjuka i dagens system är den lilla timpeng du får behålla själv för den andra halvan av månadslönen vid heltid. Man blir väldigt inspirerad när man läser om tex hur Sundelius har det som myser i skogen del av året.

Jag blir löjligt glad varje gång jag inspirerar någon att se över sin livssituation och kanske om man vill/kan väljer att skippa en del av ekorrhjulet. Är ju en stor del därför jag håller igång min tråd

Vill dock nämna 2 saker
1. Anledningen att jag har den möjligheten idag är att jag jobbat alldeles för mycket under en väldigt lång tid och det är inget jag rekommenderar någon. Har idag inga lån eller höga kostnader
2. Jobbar idag ca 60% som anställd om du slår ut det på helåret och upplever det som ultimat för mig just nu. Körde en period betydligt större del på eget och det visade sig att det inte var bra för mig trots att jag trivdes som fisken i vattnet. Det sociala är viktigare än va man tror även för en som trivs med att sköta sig själv

Off topic då det inte berör skatter men jag vill ändå förtydliga att allt inte är guld och gröna skogar som man kan tro när man följer min resa I min tråd

Avatar Fallback

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

Robur Clivus  
#736277 Bra input Sundelius, låter onekligen som ett bra upplägg du hittat fram till! Känner igen mig i mycket av din beskrivning, också jobbat extremt mycket genom åren för att det varit och är kul, men har börjat fundera i dessa banor på senare tid. Riktigt kul att följa din tråd! Finns det fler här som kör något liknade koncept? Tror också att den sociala biten är viktig att försöka behålla samt ett roligt jobb, dock hitta en lagom nivå.

Jannne, ja Wibble slog spiken på huvudet, alla borde försöka bygga upp en ordentlig "Fuck you kassa", många beslut i livet blir lättare att ta med en sådan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

nilsszzon  
#736291 jag jobbar 4 mån om året i egna företaget resterande gör jag roliga saker som vedklyvning, häng med polarna och mkt jakt , oerhört mkt skyddsjakt =)

Användarvisningsbild

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736304
jannee skrev:Det är nämligen få av oss svenskar som kan konsten att lägga undan pengar för eventuella problem som kan komma i framtiden.
Vi hade en gång en finansminister (moderat) som ansåg att alla borde ha en årslön sparat - HAR DU DET?


SJÄLVKLART har jag typ en årslön sparad som buffert, jag håller med till 100% i att man bör ha den bufferten sparad....
Minst tre månadslöner i alla fall, vi hade en på jobbet som blev sjukskriven och det dröjde med ersättning från F kassan, tror det tog typ 6 - 8 V innan pengarna kom, då är det bra med en buffert.

För övrigt så skulle även jag vilja gå ner och jobba 60 - 80 %, men det har varit svårt att hitta ett sådant jobb, (hur hittar man???) men jag har i alla fall sedan ett par år tillbaka lyckats gå ner till 40timmarsveckor nu... 😎 😎 😎

Avatar Fallback

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

nilsszzon  
#736309
jannee skrev:Vi hade en gång en finansminister (moderat) som ansåg att alla borde ha en årslön sparat - HAR DU DET?



nja folkpartist väl? var väl Wibble som myntade utrycket

Avatar Fallback

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

sunkann  
#736322 Före eller efter skatt,?

Användarvisningsbild

Re: Vad fan får jag för skatten (Leif Östling)

svampbob  
#736329
Zixten skrev:
jannee skrev:Det är nämligen få av oss svenskar som kan konsten att lägga undan pengar för eventuella problem som kan komma i framtiden.
Vi hade en gång en finansminister (moderat) som ansåg att alla borde ha en årslön sparat - HAR DU DET?


SJÄLVKLART har jag typ en årslön sparad som buffert, jag håller med till 100% i att man bör ha den bufferten sparad....
Minst tre månadslöner i alla fall, vi hade en på jobbet som blev sjukskriven och det dröjde med ersättning från F kassan, tror det tog typ 6 - 8 V innan pengarna kom, då är det bra med en buffert.

För övrigt så skulle även jag vilja gå ner och jobba 60 - 80 %, men det har varit svårt att hitta ett sådant jobb, (hur hittar man???) men jag har i alla fall sedan ett par år tillbaka lyckats gå ner till 40timmarsveckor nu... 😎 😎 😎


Ett bra sätt kan vara att starta eget och ta på sig lämpligt med uppdrag. Det svåra är att nöja sig med lämpligt.
Jag jobbar betydligt mer än vad jag behöver och det är mest för att det är roligt att jobba och den sociala delen. Planen är fortfarande att gå ned till halvtid och göra resten hemma.

Jag ska avverka ca 10 ha nu i december och idag roade jag mig med att slå på räknaren för att få fram hur många månadslöner jag kan ta ut från den avverkningen. Det blev "bara" 16 månader med 45000 kr/mån (gränsen för statlig skatt) då inser man att det är svårt att enbart leva på sin skog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar