Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 152790 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

hfab  
#734151
Skogsola skrev:Det här kan aldrig krångla.

Optimist!
Finns det mer än en skruv så kan det och kommer definitivt att krångla.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734157 Iofs kan även en skruv gänga upp sig och komma bort. Men enligt ovan så har ägarna kört ganska bekymmersfritt.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735871 Har det här uppmärksammats på forumet? P25 med inbyggd laddare för elsåg. Oavsett vad man tycker om batterisågar så är det innovativt!

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#735873 Vet inte om det skrivits här men på en skogsdag för ett par år sen hos Kranman hade dom en laddare monterat på en P25:a och Elsåg. Så den tanken är inte alls dum. Visserligen laddar du elsågen med diesel då men du slipper ju avgaser direkt från sågen.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735874 En sorts mindre bränsle att hantera om det funkar. En laddning kanske räcker till att fälla dagsproduktionen? I så fall kommer batterisågar överlag i ett bättre läge.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Raptus  
#735875 Motoren må jo uansett gå når man jobber med p25, så ladingen blir jo gratis sånn sett 😀 🌲

Ser han kjører ganske grov gran gjennom p25 i filmen, og det ser jo ut til at det blir igjen noen kvister. Ukvasse kniver eller er må man regne med at noen kviststubber blir igjen på stokken?

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735876 En liten aning tyngre kommer generatorn att gå, det finns inget som är gratis. 😉
Han kör torrgran på bilden som är väldigt lätt. Friskt virke av den dimensionen ska man nog inte prova att köra genom P25 om man vill ha den länge.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735929 Hur håller den reda på längden av de kapade stockarna? I texten står att den matar fram en meter åt gången, och man ser att massavedsbitar verkar köras med tre eller fyra steg, men ibland slinter stammen tillbaka på ett okontrollerat sätt. Finns det risk att bitarna blir för korta?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#735937
th skrev:Hur håller den reda på längden av de kapade stockarna? I texten står att den matar fram en meter åt gången, och man ser att massavedsbitar verkar köras med tre eller fyra steg, men ibland slinter stammen tillbaka på ett okontrollerat sätt. Finns det risk att bitarna blir för korta?

Ja det är en meter i slaget. Bäst är ju att köra fallande längder så behöver man inte ha koll exakt på längden. Jag kör kubb också 2,45 m. Mätningen blir exakt om du är försiktig. Greppa ordentligt i stammen och lätta lite på kvistknivarna och håll koll så det inte slinter. Finns större starkare kolv att sätta på som håller stammen bättre. Skulle jag hugga standardlängd 3 m så skulle jag nog satt på det.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

vedmalen  
#735942 Skaffade en p25 i höstas och hunnit hugga litegrann. Det syns ju även var klämgripen har suttit och börjat glida ifrån. Så jag tycker det går bra lägga tillbaka i samma läge.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Camaro1969  
#735953 spelar längden nån roll?

törs man köra timmer i P25?

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735957 Har man timmermätning i 1 dm modul så lär det gå utmärkt att köra klentimmer. Det är nog förmånligt att kapa ur normaltimmer 18+ med sågen. Det finns fortfarande några bruk i södra Sverige som tjurskallas med att de ska ha 3 meters massa.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735979
Skogsola skrev:Har man timmermätning i 1 dm modul så lär det gå utmärkt att köra klentimmer. Det är nog förmånligt att kapa ur normaltimmer 18+ med sågen. Det finns fortfarande några bruk i södra Sverige som tjurskallas med att de ska ha 3 meters massa.

Rottneros tar väl enbart 3 m ?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#735980
Camaro1969 skrev:spelar längden nån roll?

törs man köra timmer i P25?

Blir lätt kapsprickor när det är långt med lite dimension. Ingen skördarkap riktigt. Jag kör helst inte timmer alls men nu har vi ju Kubb vi kan hugga här 2,45 m. Det passar bra med den sågmotorn. Kapa halva stocken och sen tar du ny fart så går det bra. Men 5 meters timmer som är 15-18 cm tex skulle jag inte köra med den maskinen. Då har jag ändå diesel och jag tror väl den kapar bättre än bensinversionen.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735982 Ok, man får räkna med att det är en massa/ bränslevedsmaskin. Det funkar inte att tilta upp aggregatet så att man får ändstöd på stocken när man kapar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).