Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Arbro 350 med Arbromit

54 inlägg 8252 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#735414 Har ju penga jobb på veckorna så det händer inte så mycket på veckodagarna. Men pratade med Bepart om detta att han skickar på ström till min prioriterings ventil när jag kopplar in tilt upp och ned. De skulle luska lite i detta. Sen lärde de mig hur jag skulle få reda på vad alla ingångar i mcdc modulen är till. Så nu vet jag var vrak , ny stam och ....vilken mer det nu var🙄. Så borde jag inte kunna köra i manuellt läge på apteringen och använda knappen ny stam var gång jag tiltar upp eller ned?

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735440 Du är inte ensam om att va löneslav 😉
Möjligt att ny stam fungerar,har inte lagt in den i mina knappar.
Allt i burken är programmerat på nåt vis så de hade varit kul o veta vilken programvara de är …
Den kommer från Motomit och jag har sett samma styrdator i annonser för gamla Grangärde 626 typ.

Överströmmare sitter de i traktorn med så oljan kan ta vägen nånstans när ventilen lastar på och tryckstötar blir de många när du kör någon rörelse i ändläge ändå.
Att bygga om ventilen på Arbron till rundpumpning ger bara att all olja hela tide cirkulerar ut till Arbron o vänder där istället för i prioriteringsventilen

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#735790 Har fått igång grejerna nu men vad kan orsaken vara att diameter mätningen slutar funka ibland. Den låser sig på en diameter. Enda sättet är att stänga av och starta om datorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735811 Låser sig på liten diameter?
Vad visade den när du började på trädet?
Kör du funktionen tilt up o tilt ner på varje träd?

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#735813 Jag har inte fått till det med tilt upp och ned än väntar på svar om det från Bepart. När jag tar ett nytt träd trycker jag på knapp Ny stam, och det verkar funka. Men verkar vara så att när jag slår över till massaved visar den inte diameter. Men slog mig nu att massaveden står på minsta diameter 50mm och det kanske är för liten diameter och kanske den inte visar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735816 Men visar de rätt diameter i början av stammen varje gång när du trycker ny stam?
Annars blir de en nedräkning som tar slut när du kommer ner i diameter.
Sen har jag för mej om de nu inte blir en ny stam så så kan inte trädet vara hur långt som helst utan de stannar sen efter en viss längd

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#735817 🤔 Jag får nog köra lite mer och fundera lite...
En annan fråga, när man tiltar upp ska teleskopen då automatiskt dras in? Har inte vart så men när jag kom hem i garaget ikväll kopplade så L6 får ström när arbron tiltas upp funkar när jag provar. Men har inte provat I skogen än finns det någon nackdel med det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735821 Nä de ska inte ha med varann att göra, tilten ska gå med gripknapparna i högerspaken o utskjutet är ju i vänsterspaken.
En nackdel skulle kunna vara om du hugger vindfällor eller du hugger grövre träd som du fäller för hand o typ kapar en bit först att du måste tilta upp för att börja på nytt träd.
Glöm inte att du måste ha tilt ner funktionen med efter du fält ner trädet

Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735824 Har du varit kikat runt i alla inställningarna i arbromiten?
I meny 4 finns utskrifter, där kan du se antal bitarna kapat eller hur många meter av respektive sortiment du matat igenom.
Ett annat tips är att verkligen se till att generatorn laddar på traktorn, låg spänning ut till MCC n arbron kan ge alla möjliga konstigheter.
Har du ett 12v aggregat eller 24v med en spänningsomvandlare?

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#735830 Jag har kikat på det mesta. Det är 12v.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735836 Där finns även ”undre knivarnas stängnings puls”
som kan behöva minskas när oljan blir varm så dom inte öppnar för mycket när du kör grova träd

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#736466 Vad kan det bero på att diameter mätningen låser sig på en diameter? Den kan ex vis låsa på 125mm när jag trycker byt stam hoppar den upp till ex vis 595mm och fastnar. Måste om starta datorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbro 350 med Arbromit

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736469 Kör du frammatning bara med att hålla knapp inne eller matar den själv efter ett längdval?

Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#736473 Håller in knapp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbro 350 med Arbromit

Johan B  
#736474 Trycker jag ny stam så visar den diametern som är nu

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).