Öppna kategorin

Hur ska man hitta övningsobjekt?

7 inlägg 2937 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur ska man hitta övningsobjekt?

andpet  
#709870 Hej.
Jag och en vän/kollega har nyligen gått och tagit C-kortet. (Vi har haft AB-kort länge båda två)
Vi jobbar på ett litet elnätsbolag, på kontor primärt, inte som montörer, men då vi båda är bandvagnsförare så blir det så att vi bland får rycka in och leta träd som fallit över ledningarna, och då även såga bort träden.
Nu sker ju inte det här varje vecka, utan det kan gå lång tid mellan sågtillfällen och man hinner bli lite ringrostig.

Så vår tanke är om man kan få kontakt med någon markägare som vill ha hjälp med att ta ned vindfällen som hängt upp sig på andra träd. På så vis kan vi få lite mängdträning och öva nedtagning.
En tanke är också om det ska fällas några träd där det inte gör något om vi fäller fast dem i andra träd för att sedan öva nedtagning.

Självklart kan vi även kvista och kapa det nedtagna.

Det här skulle vi göra helt ideellt då vi dels tycker att det är roligt samt att vi vill ha mer övning.
(Självklart gråter vi inte om det råkar stå en dunk 2T-alkylat vid en rotvälta) 😀

Vi finns i Ludvika/Smedjebacken och kan åka några mil, så södra Dalarna eller norra Västmanland är ett lämpligt område.

Så finns det någon markägare här som kan erbjuda oss övning eller är det någon som har ett tips om vem vi kan prata med?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man hitta övningsobjekt?

Sawä  
#735742 Hej, det kanske inte är aktuellt att öva längre men ifall, så har jag en stor gran vid vägen vid min stuga i Abborrberg. Den vill ned innan den faller på huset och det kan vara lite trixigt pga en ledning vid vägen. Den får ni gärna ta ner på valfritt sätt iallafall, om ni vill 🙃🤗. Det går nog inte att luta den mot något annat träd men hör av er om ni är intresserade ändå. Det är en ädelgran ca 30 cm diameter. Mvh Sara s1970@live.se

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man hitta övningsobjekt?

anersimyra  
#735756 🤣 Ni har ju en arbetsgivare som ansvarar för att ni hela tiden ska ha nödvändiga färdigheter för de arbetsuppgifter ni är satta att utföra. Erat upplägg som innefattar svartarbete för att hålla er uppdaterade inför de arbetsuppgifter som er arbetsgivare ansvarar för var dock riktigt komiskt..😅😅😅👍

Avatar Fallback

Re: Hur ska man hitta övningsobjekt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735762 Ett strålande erbjudande. Ni kan komma till nordöstra Värmland och fälla fast så mycket ni orkar givet att ni hugger upp det sen. 😉

Avatar Fallback

Re: Hur ska man hitta övningsobjekt?

hfab  
#735771 Är det Abborrberg ovanför E12?
Senast redigerad av hfab sön 21 nov 2021, 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man hitta övningsobjekt?

Sawä  
#735773 Hej, nej det hör till Sunnansjö/ Ludvika. Närmaste större väg är 245 om man åker via Sunnansjö/Norhyttan. Då åker man mot Nittkvarn så kommer Abborrberg efter några km

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man hitta övningsobjekt?

Sawä  
#735774 Eller så kommer man från Ludvika och åker genom skogen via Saxhyttan och förbi Olsjön mm. Mvh Sara

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).