Motorsåg och handhållet

346 XP NE drunknar.

70 inlägg 8098 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735568 Startade precis som den ska. Det är ju väldigt lite att justera men när jag maxade H så försvann fyrtaktandet. Stoppade och nu startar den inte, torrt stift trots choke o pumpat.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735583 Torrt stift = inget bränsle.
Jag hade kollat membran och bränslenålens inställning och täthet.
Justernål maxad...
Du menar att begränsaren tar i?
Efter service ställer jag nålarna 1 varv ut från botten och det ska den starta och gå på.
Sen grovjusterar jag så den går som den ska och sätter dit begränsarna igen samt finjusterar efter bästa prestation i stock.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735604 Ja begränsaren stoppade. Kan man plocka bort dom utan alltför mycket våld?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735608 Du sa ändå ta av förgasaren o göra det du inte gjort, kontroll/justering bränslenålen så då drar du av dem, sätter dem rätt och dit igen när du monterar ihop.

Det är viktigt man kollar och justerar bränslenålen så den öppnar rätt vid membranbyte, annars blir det struligt.
Ibland skiljer höjden på klackarna, ibland böjs hävarm, ibland läcker nålen.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735636 Jag gjorde nog fel när jag skulle dra av begränsaren för en större plastbit kom delvis med så nu funkar inte fjädrarna som sitter runt skruvarna.. Jag ska prova den andra förgasaren imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Rotvältaren  
#735665 Har du fått bort så mycket av begränsaren att skruven går att vrida runt så är det bara att skruva ur den och rensa bort resten av plasten. var lite försiktig så du inte dräller ner plastbitar i skruvhålet bara. När du rensat skruvar du försiktigt in skruven i botten (skruva inte hårt, bara så du känner att den grundar i botten) och sedan skruvar du tillbaka ett varv. Samma manöver på H och L och då torde du ha grundinställning så att sågen går att starta.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735693 Jag köpte plåtverktyget på bilden från skogsverktyg men vad gör det för nytta som inte en stållinjal fixar när det gäller höjd på tungan som lyfter nålen? De röda o vita plastbitarna fastnar inte på skruvarna jag får hitta på nåt där men provar den andra förgasaren så länge.
1637405321_20211120_113152.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Williamm  
#735694
hva555 skrev:Jag köpte plåtverktyget på bilden från skogsverktyg men vad gör det för nytta som inte en stållinjal fixar när det gäller höjd på tungan som lyfter nålen? De röda o vita plastbitarna fastnar inte på skruvarna jag får hitta på nåt där men provar den andra förgasaren så länge.
1637405321_20211120_113152.jpg

De röda och vita ska inte sitta på skruvarna.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735695 Det är olika verktyg och inställningar på olika modeller av förgasare.
Den du har på bilden, är det Zama?
Isåfall är det rätt verktyg och du kan se hur de ska användas i förgasarens servicehandbok.
Är det Walbro är det deras verktyg som ska användas om så behövs.

Nålen justerar jag med hävarmen så högt det går utan att den läcker. Viktigt att kolla är hävarmens vinklar så den lyfter nålen rätt.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735734 Annan förgasare hjälpte inte, startade inte alls nu. Nu får den vila sig i sin plastback tills jag får tag i en förgasare jag tror på. Var nära att jag flyttade den från min fungerande NE men den går för bra för att (för)störa. Tack för alla förslag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Rotvältaren  
#735752 Eller så sätter du ihop förgasaren som satt där från första början. Begränsare behöver du inte.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735769 Ja om det inte vore för att jag gjorde bort mig när jag skulle dra bort stoppen. Det finns ingen ansats på skruvarna som fjäderns kan spännas mot och utan fjäder blir det ju ingen stabil inställning (jag provade och den gick iofs).

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#736802 162 kr!! Detta är tankluftningventilen. Skulle sitta i min 346XPG NE om jag får ordning på förgasaren men med det priset passar den väl bättre i en guldram på väggen

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#739971 Tillbaka med problemen. Har en original förgasare (Zama) med pump för startsoppa. Pumpen fungerar (kollade retur). Har sågen stått en dag tänder den helt normalt med choke men går inte vidare med inskjuten choke (eller ute). Skruvade bort locket på förgasaren, 4 skruv, där var rejält med bränsle. Torkade bort det , kände på ventilen, kom inget mer bränsle. Drog i snöret några gånger, kände på nålen, ingenting. Med o utan stiftet i inget bränsle. Jag förväntade mig att det skulle kommit en skvätt när jag drog i snöret. Blåste lite tryckluft i tankventilationen, då kom bränsle när jag tryckte på nålen. Pumpmembran ser nytt ut. Provat med läcksökningsspray runt insuget utan resultat (tryckluft i filteranslutningen) Vad har jag missat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Nyborg  
#739974 Har du monterat avluftningsventilen? Du får nog inte nåt tryck i tanken annars.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).