Motorsåg och handhållet

Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

38 inlägg 7349 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

JohannesG  
#735431 Jag kör 550 mark II och 560, tycker att det är en markant skillnad mellan sågarna. 560 upplever jag framför allt som betydligt mer råstark. Om 560 går tungt skulle 550 redan ha stannat vid samma belastning.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735464
anersimyra skrev:
Vindelälvens skrev:För liten skillnad på markII och 560. Har en 572 och en stihl 462. Är en inbiten husqvarna användare, men jag föredrar 462an tyvärr 🤣
Jobbar med manuell huggning på heltid så jag har nött igenom ett par sågar.
Men måste du verkligen ha en husqvarna så köp en 572 isåfall. Har du rätt teknik vid kvistningen så går de bra.

Håller med om den lilla skillnaden mellan 550/560. Minns jag inte helt fel så var nog HVA 262 ett strå vassare än 560..🙂

Jag har kört många 262 genom åren och även om det inte är en fällesåg så tycker jag bra om dem. De är mer allsidig såg eller stor kvistnings såg likt 560.
Har kört/testat 560 och 262 i stock med samma skärutrustning och vill nog påstå det var rätt jämnt. Med en för sågen anpassad filning kanske har lättare att få lite mer ut av 262 än 560.
Vill påstå de har bättre prestanda med.

Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

salar  
#735467 Om du skulle kunna tänka dig att frångå Husqvarna, kolla om du inte kan få prova en Stihl MS400. Kanonsåg enl mig.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735470 Just 400 har jag inte haft nävarna på, det kommer kanske. Jag är inte märkestrogen på nåt vis utan ser till var modell, var för sig.
362 har jag kört några stycken..

En sak man generellt kan påstå med nyare såg är att de är om något lite mer jämna och i viss mån mer förutsägbara. Prestandan är generellt sämre likaså antal drifttimmar när de går i jämförbara arbete.

Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Robur Clivus  
#735479 Mycket bra input i tråden, fortsätt gärna kommentera med era olika åsikter! Är ingen brådska att köpa just nu utan blir nog framförallt aktuellt inför nästa års säsong.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Williamm  
#735498 Jag har visserligen bara känt på en ms400 i butik. Men 66cc i det storleken på såg är enastående på marknaden vad jag vet.
Jag skulle välja den.

Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Nordjämten  
#735581 Själv har jag nyligen köpt en 550 XPG Mark II, och sedan efter samtal med mer erfarna huggare också beställt en 560 som komplement. Detta just att man kan ha samma svärd till båda sågar.

Dock restad tills mitten av december hos Huskvarna...

Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Robur Clivus  
#735671 Om vi vänder på frågan, i vilka lägen känner ni att man önskar grövre såg än Husqvarna 560? Vårt behov är att vi önskar plockhugga enstaka övergrova Aspar/tallar/granar, dock så kommer vi nog spendera mer tid med tex granbarkborre angrepp och upparbeta punktangrepp där både 550 och nya sågen används parallellt, så ju lättare såg desto bättre. Stihl har mycket fina sågar, dock så har vi väldigt bra erfarenhet av vår lokala handlare (Värmdal), när det varit problem med produkter vi köpt där har servicenivån varit fantastiskt bra så vi avser nog premiera en bra handlare och serviceorganisation även framöver gällande märkesval. Vad är bra svärdslängder för ovan beskrivning och en ev 560? Kan det vara på g en mkII i 560?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

anersimyra  
#735678 Med en 550 och 15” så tar man utan problem det övergrova som tas emot av våra sågverk, och blir 15” för kort så hänger man på ett 18” så behöver man inte fundera på fler kubik såvida man inte ska hugga grovt löv av våra hårdare trädslag..🙂

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Nyborg  
#735680
anersimyra skrev:Med en 550 och 15” så tar man utan problem det övergrova som tas emot av våra sågverk, och blir 15” för kort så hänger man på ett 18” så behöver man inte fundera på fler kubik såvida man inte ska hugga grovt löv av våra hårdare trädslag..🙂

Men roligare med kubik.... 💪

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

anersimyra  
#735685 Varför inte en Solo ( Dolmar ) så får man en urstark såg med ett härligt ljud.. :ymparty: :-bd https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... 5-motorsag

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735686 Just storleksmässigt så tycker jag 20cc mellanrum är rätt lagom hopp mellan sågarna.
Har man 50cc och en större hade jag nog hoppat upp 20cc. En 70-75cc väger inte mycket mer men tål mer bus och gör de tyngre kapen roligare och lättare till mindre kostnad.
Jag som kapar ved tar mer sällan 50cc än 70 eller större. Nu är min ved lite grövre, sällan under 30 i diameter, men även om det är klenare går det bra med större såg om man tar knippen.
När jag hade kran var det en grip i lagom arbetshöjd och kapa hela knippet i några skär sen nytt knippe. Väldans tids ocv energi effektiv hantering.

Avatar Fallback

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Lindveden  
#735848 Du har inte funderat på en stihl ms 500i? Kanon såg enligt mig,har en själv+ en 362:a men 500:an väger knappt så mycke mer än 362:an

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Norrtull  
#736225 Finns billiga 565or där ute nu. Billigare än 550 eller 560.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera såggarderoben för övergrovt virke

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736238 Hur kan de vara billigare?
Säger inte att de inte är det, förstår bara inte hur. Ser inte den i husqvarnas produktutbud på deras hemsida. 572 är med, men inte 565.
Är det import så är de nog billigare över lag, inte bara den utan allihop.
Vet inte hur det funkar med garantier o service men det är nog svårare att serva på internet än handla det är jag säker på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).