Motorsåg och handhållet

346 XP NE drunknar.

70 inlägg 7964 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

346 XP NE drunknar.

hva555  
#735364 Jag är lite ny här och har nu fått problem med en 346xp som jag behöver lite idéer om. Jag övertog den som en "problemsåg" men den gick att få igång. Den gick tom bra, hade bra komp osv. Dock, om den stannat behövde den många timmars vila för att gå igång. Jag bytte membran i förgasare, bytte filter och slang. Den startade som förväntat och gick bra en stund men efter ett stopp var det som vanligt, ingen start. Kollade stift, det var surt. Luktade bensin mer än normalt. Jag drog runt den utan stift och det skvätte ut bensin ur cylindern. Lämnade den till dagen efter men ingen start. Däremot sur. Jag tog bort luftfiltret och såg att det var rätt fuktigt i insuget. Tog ett par pumptag på primern och fick till min förvåning se att det kom in bränsle i insuget. Det kom via luftningsslangen! Lossade slangen och det fortsatte komma bränsle. Jag öppnade tanklocket och då slutade det. Det var så lite bensin i tanken att locket kunde vara öppet. Skruvade på locket och efter några sekunder kom det mer bränsle ut luftningsslangen. Öppnade locket och det slutade. Gjorde om det med 45 graders lutning, tanklocket neråt. Inget läckage men när jag ställde den normalt läckte det som förr. Tacksam för förslag på vad jag ska kolla. Det är en 2010 års modell.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 346 XP NE drunknar.

tallen100  
#735370 Är det avluftningen från tanken du menar?
Den ska väl inte vara i insuget och den ska det inte kunna komma bensin ur..
Däremot låter det ju som att du har vakum i tanken och att avluftningen är tät i så fall. 🤔
Om membranen satts i fel kan du få in för mycket soppa I förgasaren

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735379 På 346 NE går avluftningen till insuget ungefär som vevhusvent på bilar. Är det inte övertryck i tanken som på nåt sätt trycker ut soppa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735412 Pumpar primern tryck i tanken?
Sitter slangarna som de ska?
Sitter membran som de ska?

Att man sätter de som de satt, säger inte alltig att de sitter rätt.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735416 Ja det verkar så men bara det tryck som bildas i tanken av bränsle när locket är påskruvat får det att komma bränsle i luftslangen ( och då är det knappt något bränsle i ). Har hunnit prova annan förgasare också. Jag har en fungerande NE också så slangar sitter nog rätt. Provade att pumpa primer på den och där kom ingen bensin trots mer i tanken. Slangen sitter på den vita pluppen som syns på IPLen också och går till insuget. Bytt primer också. Nån som har en skrotad (överkörd ) tank och kan kolla vad som finns innanför den vita pluppen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Nyborg  
#735419
hva555 skrev:Ja det verkar så men bara det tryck som bildas i tanken av bränsle när locket är påskruvat får det att komma bränsle i luftslangen ( och då är det knappt något bränsle i ). Har hunnit prova annan förgasare också. Jag har en fungerande NE också så slangar sitter nog rätt. Provade att pumpa primer på den och där kom ingen bensin trots mer i tanken. Slangen sitter på den vita pluppen som syns på IPLen också och går till insuget. Bytt primer också. Nån som har en skrotad (överkörd ) tank och kan kolla vad som finns innanför den vita pluppen?

På min 346:a satt den vita pluppen kvar, men var tom. Köpte en ny och tryckte dit och det löste problemet. Lätt att byta, med flacktång utifrån. Om den är tom så bildas tryck i avluftningen.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Nyborg  
#735423 Innan jag bytte avluftningen så gick sågen bra tills man stängde av den, men gick inte att starta igen efter ex tankning. Fick skruva ur stiftet och torrdra en stund innan den gick att starta igen. Nu går den klockrent hela dagen! 👍

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735424 Låter lovande, ska beställa. Din har alltså ingen slang ansluten till pluppen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Nyborg  
#735425
hva555 skrev:Låter lovande, ska beställa. Din har alltså ingen slang ansluten till pluppen?

Jo slangen sitter på pluppen. Däremot var den inte ansluten i andra änden, men den kan ju ha lossnat tidigare.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735472 Om du tar loss slangen, kommer där soppa då?

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735482 lite svårt att svara på idag för nu kom det inget ur slangen när jag skruvade på tanklocket. Jag har också bränsleslangen bortkopplad från förgasaren och kunde nu pumpa upp tryck i tanken utan att få bensin i avluftningen. Efter flera pumpningar kom bensinen den rätta vägen via filter o den slangen som jag ju bytt. Får väl försöka starta den och kolla mer vad som händer efter stopp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735517 Den ska INTE pumpa tryck I tanken utan suga bränsle från tank upp till förgasare och på så sätt spara några drag.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735530 Nja slangen var ju i luften så den drog nog in luft via förgasaren istället för bensin. Jag satte tillbaka bränsle på förgasaren och ventilation till insuget och i med stift. Drog ut chocke, dekomp in och drog i snöret. Den tände till , in choke , den startade! Ställde ute på gruset och där stod den och puttrade tills jag tryckte stopp. Försökte starta om med förhöjd tomg och även fullgas utan en enda tändning. Stiftet torrt. Det enda felet när den gick var att strax över tomgång började den fyrtakta och vibrerade då förstås. Den gick dock upp i fullvarv tyckte jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735561 Är primer tom då?

Det sitter backventil i primern. Är den ok?
Testas lätt genom att hålla tätt på anslutning och trycka primern.

Användarvisningsbild

Re: 346 XP NE drunknar.

hva555  
#735562 Nej, det är bränsle i primern (som är ny fö).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).