Motorsåg och handhållet

Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

15 inlägg 11308 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Hema  
#636203 Hej. Såg denna idag och jag är kritisk.
1586289369_screenshot_20200407-215243.png

1586289367_screenshot_20200407-215227.png

1586289365_screenshot_20200407-215216.png




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Avslutat-02  
#636204 Verkar finnas hur många "nya" sågar som helst... :mrgreen:

Jag försökte zooma in plåten tidigare men såg inte vad som stod..

Användarvisningsbild

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Fredrik Reuter  
#636212 Nja, det är nog en välgjord kopia i så fall?

Den fanns tydligen: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... 09001fe772


Avatar Fallback

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Avslutat-02  
#636214 Ja såg modellen fanns men det ser lite konstigt ut på plåten med serie nummer och produkt nummer..

Användarvisningsbild

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

anersimyra  
#636215 Tillverkas inte flera modeller i Brasilien..🤔

Avatar Fallback

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Hema  
#636227 Det var den ovanliga smala typskylten och en "modernare" sidoetikett + att jag tyckte typsnittet på XP, som var knas.
Men tack Fredrik, jag sitter rättad.

Lite bättre bilder och länk till annonsen:
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/motorsag_husqvarna_281xp_helt_ny/89263924
1586300675_5925610095.jpg

1586300681_5918770611.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636233 Svårt o tänka mig detta är rätt.
Den finns inte med i husqvarnas produktutbud sedan länge.. Delar är svårare för var dag och är det pirat/kina kanske inte nåt orginal passar.
Detta hade jag kollat upp mer, likaså typmärke, gjutmärken, delar...

Avatar Fallback

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Nonkan  
#636252 Är det en kopia är den väldigt välgjord. Lite skumma skyltar, men inga jättefel. Sen brukar kopiornas svärdsskydd se förjäkla risiga ut, men man kan ju köpa ett sånt original också..

Skulle mycket väl kunna vara en Brasilien-tillverkad Husqvarna som inte är tänkt för Europeiska marknaden (miljökrav). Ganska många brasilianare som hänger i Linköping just nu i.o.m kunskapsöverflyttningen i Gripen-affären, och det är ju inte så svårt att ta med en såg och sälja här. Många svenska ingenjörer från SAAB som hänger i Brasilien av samma anledning.

Tillverkades fortfarande vecka 42 2013 enligt uppdateringshistoriken, så lite miljöhyckleri är det ju att fortsätta tillverka/sälja en sådan maskin i regioner där miljökraven inte är så höga samtidigt som man i Sverige lanserar miljöbensin med klimatkompensering :)
Senaste IPL:en täcker serienummer upp till 2018 vecka 22.

För några år sedan när dollarn stod i runt 6:- var det ganska många som köpte Sverigetillverkade sågar i USA när man var på jobbresa och tog tillbaka hit då det blev ganska mycket billigare än att köpa i Sverige.

Skulle behövas en närmare koll av serienummerskylten och ev en kik på instruktionsboken för att kunna avgöra. Eller ett inköpskvitto.

Användarvisningsbild

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636261 Hur funkar det med garanti för såg tillverkade för andra maknader? De uppfyller kanske inte kraven här tex.
Om jag köper Brasilien tillverkat eller annanstans för den delen.
Gäller garantier då på produkter man inte säljer?
Reservdelar?

Användarvisningsbild

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636262 Parallell import finns ju även nu fast de inte tjänar lika mycket från just USA. Finns ju anra ställen med..

Hur blir det sen om Husqvarna genomför planerna att tillverka på marknader de säljs?
Tanken som jag förstår det är att Nordamerika ska göra sina såg de ska sälja där och vi i Europa våra här.
Hur funkar då service och reservdelar etc?

Avatar Fallback

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Nonkan  
#636294 Det garantiavtal som vi skrivit på som åf gäller inom Europa i alla fall, faktiskt lite osäker på om det är bara EU/ESS eller alla länder inom Europa. Ganska uppstyrt exakt hur det ska skötas och vad som gäller.

Sen är väl inte blocket förstaval för inköp om man vill köpa något med garanti så det är man väl som konsument förhoppningsvis medveten om. Lite vuxenansvar tycker jag nog man kan förvänta sig då det är 18-årsgräns (alternativt målsmans godkännande) som gäller på blocket.

Användarvisningsbild

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636548
Nonkan skrev:Det garantiavtal som vi skrivit på som åf gäller inom Europa i alla fall, faktiskt lite osäker på om det är bara EU/ESS eller alla länder inom Europa. Ganska uppstyrt exakt hur det ska skötas och vad som gäller.

OK. Ni får säkert inte lätt o försvara ett garantiuppdrag på en sån som inte sålts här de senaste 15 åren minst.
Skulle nog va bra o bena ut vad det finns för rättigheter för konsument som köper Husqvarna på paralellimport.

Nonkan skrev:Sen är väl inte blocket förstaval för inköp om man vill köpa något med garanti så det är man väl som konsument förhoppningsvis medveten om. Lite vuxenansvar tycker jag nog man kan förvänta sig då det är 18-årsgräns (alternativt målsmans godkännande) som gäller på blocket.

Nej det klart, men köper man en såpass fin såg och den påvisas vara ny vill man ju få tag på delar en tid efter köpet.
Ska Husqvarna hålla dellar till 288 här när den inte sålts på väldigt lång tid?

Användarvisningsbild

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Williamm  
#735346 281xp finns i alla fall gott om i usa. Den är nog ingen kopia.

Avatar Fallback

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735368 Ser verkeleg ut som ei skikkeleg Husqvarna iverfall, viss nokon klarar og laga ein så bra kopi så er den kanskje verdt og kjøpa uansett. Klar over at dette er ei stund sidan.

Användarvisningsbild

Re: Måste väl va en kinaversion av Husqvarna?

Williamm  
#735380
can skrev:Ser verkeleg ut som ei skikkeleg Husqvarna iverfall, viss nokon klarar og laga ein så bra kopi så er den kanskje verdt og kjøpa uansett. Klar over at dette er ei stund sidan.

Jag tycker inte den ser ut som en kunatillverkad kopia. Jag har sett en hel del bilder och film på 281 & 288 och dem har lika dana skyltar m.m.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).